oké, die grotere diameter van het uitgaande pijpje kan ik nog eens proberen, maar dat gat boren zoals Ronald voorstelt heeft volgens mij weinig zin (gezien ik al 4 gaten in de pijp binnenin de demper heb geboord!

het inkorten van de bocht heeft weinig resultaat opgeleverd, dus dat ga ik niet met de goede te bewerken uitlaat toepassen.
wat ik zeker wel ga doen zijn de volgende punten:
- afneembaar deksel op de demper maken(ideaal om het binnenwerk te reinigen).
- pannenspons uit de demper verwijderen en eerder genoemde scotsch brite schuurlap als dempingsmateriaal gebruiken.
(als deze vuil is kan je hem makkelijk vernieuwen).
- gaten boren in de pijp binnenin de demper.
- het kleine uitgaande pijpje binnenin de demper tot tegen de binnenwand verwijderen.

deze genoemde punten hebben bij mij een positief resultaat opgeleverd.

ik ga aan de slag het uitgaande pijpje in diameter te vergroten
en laat het resultaat weer weten.

gr. ronald