Het hangt er helemaal vanaf wat je met het motortje wil wat je met je compressie gaat doen.
Ik heb wel motoren gemaakt die met een hogere compressie langzamer liepen, want compressie is een druk die opgebouwd moet worden en dat kost energie, daarmee KUN je bij de hogere toerentallen wat aan toeren inboeten ( ervaringen bij peugeotjes CT, de voorloper van de 103 serie) je wint vaak in het middengebied aan trekkracht, een middengebied waar je veel vaker in rijdt dan op top toeren.
wil je harder dan kun je de opgebouwde extra trekkracht en compressie weer gaan verpesten door de uitlaatpoort wat hoger en breder te maken, daarmee win je weer aan beschikbaar toerental ten koste van de trekkracht. Resultaat Peugeotjes die to ca 30 KM/hr moeilijk van zijn plek wilden maar wel doorliepen naar 85. Het is maar net wat je wil.

( in die tijd waren er blokjes zat voor deze types en een blokje wisselen was een kwestie van twee kabeltjes en twee bouten in een kwartier had je dan van een booschappen brommer een racer of weer andersom).


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)