Laatste foto
SolexHeeswijk37
velo solex
January
M T W T F S S
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
Who's Online Now
2 registered members (Sunnybeam, Koosolex), 12 guests, and 1 spider.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Top Posters(30 Days)
Joan 97
Roelof 18
Hans1 12
Marc31 8
Berth 6
Active Threads | Active Posts | Unanswered Today | Since Yesterday | This Week
Techniek en sleutelen
4 hours ago
Joan, heb je advies wel degelijk opgevolgd hoor. Het buisje is volstrekt open. Door de vijs aan de zijkant te verwijderen kon ik dit zeer goed bereiken en zelfs zien. De vijs heb ik er netjes terug ingedraaid met sealant, zodat er langs daar zeker geen valse lucht kan binnenkomen.
Nu, het zou zomaar kunnen dat de vijs de oorzaak van het probleem is, hoewel hij dagenlang zeer goed gedraaid heeft met die vijs erin...
20 499 Read More
Techniek en sleutelen
5 hours ago
Originally Posted by Joan
Originally Posted by Roelof


Labirint er uit kering er in heb je ook geen lekkage meer.

[Linked Image]
zal eens oefenen heb dit type carter zat los liggen


Kering met stoflip 20x30x7 past net en draait de rol net vrij
7 98 Read More
Restauratie projecten.
7 hours ago
Een Edding 780 pen. Deze heeft een dikte van 0.8 mm. Heb ik niet nagemeten hoor. Maar komt verrassend dicht bij de biezen zoals die nog op mijn originele donorlex te zien zijn.
43 879 Read More
Techniek en sleutelen
Yesterday at 05:55 PM
Originally Posted by Marc31
Toch ook respect voor zo’n solexje dat maar blijft rijden. Ik schiet al in de stress als hij een slagje overslaat. Leuk om te zien!
kijk maar eens naar de rest in de andere inzending en ik kan maar 5 foto's per bericht plaatsen, heb er al een paar "gemerged" om ze in 1 bericht te krijgen
14 376 Read More
Techniek en sleutelen
Yesterday at 01:15 PM
Vond nog een plaatje uit 2014 van het takeltje met de touwtjes en de luchtcilinder naast elkaar

[Linked Image]
16 460 Read More
Solex modellen en historie
Yesterday at 08:46 AM
Originally Posted by Yannics
Helaas kan ik geen betere foto's nemen van de Solex aangezien hij verkocht is.. had ik toch maar toegeslagen vorig jaar.

@Joan, ik kan me herinneren dat de gasinrichting raar vastzat en inderdaad met een kabel. Er zal ooit wel iemand gedacht hebben dat het zo werkte en niet geweten wat het was.

Over Solexen hebben ze in Zweden weinig kennis. Wat er te koop staat mist vaak onderdelen etc, of verkeerde onderdelen omdat mensen ermee omgaan als normale brommers. De rode donor-Solex die bij mijn Solex zat heeft een vastloper, en als je ziet hoe ze die hebben toegetakeld om het vliegwiel los te krijgen...

Topic kan denk ik gesloten worden aangezien we niet meer van deze Solex zullen zien?
Bedankt voor het delen van je ervaring.
7 137 Read More
Techniek en sleutelen
27/01/20 09:38 PM
Respect hoor. Vergeleken met deze vast gevreten crank was mijn crank een lieverdje. Je hebt mooie spulletjes om door te kunnen gaan waar het voor de meesten (zoals ik) ophoudt.
8 210 Read More
Techniek en sleutelen
27/01/20 09:05 PM
Ik heb nu een solex onderhanden die aangebracht werd omdat hij door zijn remmen heen ging, de beckson aan gruis en van de voorrem blijkt de buiten kabel door het gat, waar hij op moet leunen in het handvat, er dwars doorheen getrokken. Gevolg geen rem en hendel komt niet terug want die leunt tegen de buitenkabel.

Om de voorrem hendel los te halen, zodat de buitenkabel eruit getrokken kan worden en met een betere buitenkabel uit te rusten en kabeluiteinde hulsje MET steekpuntje te kunnen monteren aan het stuur lopen rommelen.
Vond dat wel wat gammelig zitten. de stuurpen echter wel goed vast. deze maar eens losgedraaid had ik zo het losse stuur in handen. de rest zat nog in het balhoofd, eruit gevist met een lange spaak en ter demo op het "koffertje" gelegd


WAARSCHUWING: zet het solex stuur NIET te hoog boven het balhoofd, dan vergammeld hij. De meeste fiets sturen hebben tegenwoordig een streep staan en het woord "STOP" dat betekent dat het stuur niet hoger mag dan deze streep ( tot aan balhoofdmoer net zichtbaar uit trekken) . Een Solex stuur heeft deze waarschuwing niet .
0 36 Read More
Techniek en sleutelen
27/01/20 07:22 PM
Een kleine toelichting :
Alle multimeters kunnen wisselspanning /stroom meten maar binnen een bepaald frequentie bereik (b.v.25 tot 500 HZ).
De frequentie (wisseling van positief naar negatieve spanning/ seconde) is bij een draaiende Solexmotor vaak hoger en dan registreert de multimeter niet meer wat hij zou moeten registreren.
Oftewel de meter snapt niet meer wat er gebeurt en geeft verkeerde waarden aan.

Heb dat jaren geleden op een andere manier gemeten : met een oude scoop en dan zie je dat de spanningspieken behoorlijk hoog oplopen.
5 161 Read More
Techniek en sleutelen
26/01/20 05:24 PM
Originally Posted by 49cc
Originally Posted by John Meisters
Bobby heeft goede contactpuntjes.


Ik neem aan dat je Vd Ven bedoeld? nee Bobby in Almelo Als ze een fiber nok hebben is het goed.
@Joan: Loopvlak op mn vliegwiel is als een spiegeltje. Juist omdat zo te houden zoek ik dus betere punten waarvan het nokje dus niet zo vlot ( ca 3000 km nu) wegslijt.
5 218 Read More
Techniek en sleutelen
26/01/20 03:18 PM
Ja en "opduwen" niet trekken. met trekken wordt de diameter kleiner en met '"opduwen" wordt de diameter iets groter. Verder gebruik ik nog wel eens een steeksleutel 24 om te kunnen duwen, heb je drie aanleg punten ( de bekken en de achterkant van de "U")
7 132 Read More
Techniek en sleutelen
25/01/20 05:20 PM
Dat heb ik ook gelijk gedaan. Daar was het in eerste instantie om te doen. Maar omdat hij plofte kon ik er daar ook meteen beter bij haha.
5 133 Read More
Solex modellen en historie
25/01/20 04:56 PM
Originally Posted by ovee
Ik weet niet of het waar is, maar ik heb wel eens gehoord dat toen de solexen eerst alleen maar geschoud hoefden te worden, dus net voor het tijdstip van de verplichte keuring bij de RDW, er mensen waren die een klein zwart stickertje met een zelf gekozen nummer op hun bromfiets plakten. Dat nummer werd dan bij de desbetreffende fietsenwinkel in de computer gezet, en zo kreeg men een kenteken. Of dat waar is weet ik niet, want die nummers werden toch ook wel gecontroleerd?
Nummers werden door RDW pas gecontroleerd want die hadden het overzicht, individuele fietsenmakers niet. zelf ingeslagen nummers kwamen ook voor en die vielen bij een goede schouwing door de mand veelal omdat ze met de hand nogal scheef ingeslagen waren.
Ik kreeg op enig ogenblik een brief van de RDW dat er van mij ( bakfiets) een nummer aangeboden werd ter keuring of ik kon overleggen dat ik inderdaad dat voertuig in bezit had, wat foto's opgestuurd en niets meer van gehoord. Gok zo dat de aanbieder van het "dubbelnummer" eerst naar huis is gestuurd afwachtend op de info die ik naar de RDW heb gestuurd en dan later op n of andere manier is opgelost, maar niet met mijn nummer.
15 288 Read More
Techniek en sleutelen
23/01/20 01:26 PM
Oke. Dank je Joan. Ga er mee aan de slag. Top.
6 184 Read More
Techniek en sleutelen
21/01/20 01:41 PM
Originally Posted by Erwin2001
Bedankt voor de berichten allemaal. Ik zal vanmiddag nog eens goed kijken of de koppeling vet is.

Groet,

Erwin
EN als je controleert kijk dan ook even of de merktekens ("+") op de koppelingarmen zichtbaar zijn, dan heb je de armen goed om zitten, in de "duw" richting (dat heet "oplopend" en is door deze stand zelf bekrachtigend, duwt zich dus onder extra belasting zelf naar buiten en helpt daarmee het koppelen ) en niet in de "trek" richting ( dat heet "aflopend")
6 169 Read More
Solex modellen en historie
20/01/20 09:37 PM
Originally Posted by Ballonpiloot
Voor de echte kenners!
Ik wil bovengenoemde type Solex kopen
Is deze type wel 400€ waard ? Het ziet wel goed uit ( uit de plaatjes gezien)
Moet nog op kenteken gezet worden wat zijn de kosten en/ of procedures?
Alvast bedankt
Enzo


Ieder type is 400 euro waard als hij een beetje in orde is en een kenteken heeft.
Maar of deze Solex het waard is kun je alleen maar zeggen als je hem gezien hebt en proefgereden hebt.
2 75 Read More
Solexrace
20/01/20 05:20 PM
Ah , dit is een oude racecilinder van Jan Janpie van der Bij uit Zwagerbosch ( Zwaagwesteinde), JBT staat voor Jan Bij Tuning , hij is ook wereldkampioen in Joure geweest in oa standaard A klasse en ook met de Special klasse .
Hij was van het team Bij-rijders.
Deze standaard A machines liepen tussen de 70 en 75 km/u met oa een volkrukas , cartermembraam , 8 mm carburateur en electronische ontsteking .
De special machines waren geheel eigen fabricage en hadden een top snelheid van 100 a 110 km/u
🐝
20 33,764 Read More
Techniek en sleutelen
19/01/20 06:14 PM
Loopt hij al??
17 1,048 Read More
Techniek en sleutelen
19/01/20 09:30 AM
Originally Posted by Frank
Originally Posted by Joan
Originally Posted by Frank
Pffff , inmiddels al aan mijn 19e jaar begonnen op Stihl motomix zonder enige problemen , niet bijmengen en gas erop whistle
Pffff-uche-uche


Dit is niet de oorzaak van de Motomix Joan , dan had ik allang niet meer gereden whistle
dat is precies wat ik schreef: "Ik krijg meestal alleen de probleem gevallen dus is zeker geen afspiegeling van de doorsnee solex."
20 9,542 Read More
Techniek en sleutelen
17/01/20 09:35 PM
Oke. Weer wat wijzer geworden. Is even puzzelen , maar het kwartje is gevallen. Wil het nog even bekijken en anders maar andere platen. Bedankt .
4 164 Read More
Techniek en sleutelen
17/01/20 08:52 PM
Originally Posted by Hans1
Je kunt volgens mij ook een opvul ringen gebruiken . Als je de moeren erop draait hou je een klein stukje schroefdraad over. Als je dit opvult met een ring net zo groot als die moer en dan de asring erop met de afstandbus en trapper dan kan hij geen kant meer op volgens mij.
als de moer dan loskomt is vanwege de spoed de kracht zo groot dat hij de hele boel opdrukt, borgen is NIET voorkomen dat de moer niet voor of achteruit kan door zijn speelruimte op te vullen. Er zijn zelfs moeren die gebruikt worden om speelruimte te creren waar dat niet is zoals het uitbuigen van fietsframes. Borgen is WEL voorkomen dat de moer op enige wijze gaat draaien. Daar heeft de gemeenschap ook nog een foto van te goed, van die door mij beschreven borglip. ( zeldzaam) maar er kwam er spontaan ntje de schuur in fietsen dus dat snel op de foto vastgelegd.
10 281 Read More
Vreemde eend in de bijt
17/01/20 09:03 AM
Originally Posted by Remco1302
Nee, heeft lang stilgestaan bij vorige eigenaar. Een berini M48 (1977)
Het lijkt me dat het probleem is dat de motor niet zuigt omdat de bougie droog blijft. Zou dan met het membraam van de inlaat het probleem moeten zijn
Ja kijk daar maar eens naar soms breken de plaatjes maar het kan ook dat door oude olie de boel verkleeft is want bij de laura motoren hangt het membraan onderaan het blok met mogelijk last van uitgezakte olie
3 134 Read More
Vreemde eend in de bijt
16/01/20 02:30 PM
hallo iedereen,

sorry dat het zolang heeft geduurt voordat ik weer een reactie geplaats heb, maar ik had de lohmann op de fiets gemonteerd en met veel moeite starte hij uiteigenlijk wel was ik na het trappen helemaal buiten adem.
dus heb ik maar besloten hem te verkopen en van het geld een ander opknap project te kopen.

dus ik heb een mooie sparta gi-50 uit 1965 gekocht, hopelijk is die iets makkelijker om te starten wink

ookal heb ik er niet heel lang plezier van gehad toch bedankt voor jullie reacties en hulp laugh
15 732 Read More
Techniek en sleutelen
15/01/20 09:27 PM
Ik heb exact hetzelfde bankschroefje gebruikt. Je kunt de bekken er simpel uitschroeven door twee kruiskopschroefjes los te draaien. In mijn situatie was een kant voldoende om met een dop om de spie te kunnen komen. Ik heb alleen een holke pijp gezet op het hendeltje om meer kracht te kunnen zetten. En daar kon het hendeltje niet tegen. Maar beide spie'en zijn eruit.
14 323 Read More
Techniek en sleutelen
14/01/20 06:19 PM
Ja, tankje schoon houden is zeker belangrijk.
Elk jaar draai ik effe de stop eruit en dan komt er toch een beetje troep uit. Met rem reiniger spuit ik het een beetje schoon.
Beter dan niet he. Anders sta je toch straks met een verstopt sproeiertje. laugh
3 161 Read More
Page 1 of 2 1 2
Links
Solex website
Solex fotoalbum
Solex events
Solex clubs
Donatie
Solex Startpagina
Brommers Startpagina

Forum Statistics
Forums21
Topics5,029
Posts77,541
Members1,355
Most Online287
Jan 23rd, 2020
Newest Members
Rondjerijder, Lex, Ballonpiloot, ajk, DPG
1355 Registered Users
The registered Trademarks "SOLEX" and "VELOSOLEX" belong to the French firm SINBAR

Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.1
(Release build 20190129)
PHP: 5.6.40 Page Time: 0.026s Queries: 6 (0.009s) Memory: 0.9988 MB (Peak: 1.3080 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2020-01-29 17:15:56 UTC