Laatste foto
SolexHeeswijk37
velo solex
July
M T W T F S S
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
Who's Online Now
1 registered members (kok18), 21 guests, and 0 spiders.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Top Posters(30 Days)
Joan 96
RoyM 33
MarkN 21
marijn. 15
Ant_one 12
Active Threads | Active Posts | Unanswered Today | Since Yesterday | This Week
Restauratie projecten.
6 hours ago
Bedankt voor het delen Ad. Ik heb ik mijn doppenset ook een schroevendraaier handvat zitten en de benodigde bitjes. Ooit gekocht voor een redelijk bedrag en nu kan ik niet meer zonder. Mensen raden me ook aan om af te stappen van aspen... dat ga ik niet doen. De benzinepomp ga ik vervangen voor een nieuwe met de aanpassingen. Verder is het maar hopen dat het een vuiltje is en snel verdwijnen.
248 167,155 Read More
Techniek en sleutelen
Yesterday at 10:50 PM
Blijft een punt van discussie: ik tank al sinds 2011 Aspen 1:50 zonder problemen. Carterdekseltjes die ik los haal daar drijft het van de olie en alles ziet er goed gesmeerd uit.

Gaan we opvoeren (CFX cilinder bv) dan hou ik het op 1:33. Dat krijgt onze racer ook. Harde werkers moet je goed voeren.
Voor die paar toeren /min wat een Solex maakt hoeven we geen slechte naam te krijgen, want meer smeren is meer rook en stank, daar krijgen we een slechte naam van en det willen wij niet.
22 415 Read More
Techniek en sleutelen
Yesterday at 09:40 PM
Originally Posted by Alfons_Amuse
Wat moet je dan dokken?


even gegoogled ( is best makkelijk hoor )
2 54 Read More
Techniek en sleutelen
Yesterday at 09:33 PM
Originally Posted by FFAnders
Je kunt de koppeling reviseren of vernieuwen.
Het is wel zo dat de koppelingen van een 3800 en een Oto verschillende diameters kunnen hebben
oftewel, een nieuwe koppeling hoeft niet perse te passen.
Hieronder nog de werking van de koppeling :

JA !!! zo hebben ze het inderdaad bedacht, maar zo werkt het feitelijk niet. De balans tussen toerental, massa en veerspanning is ZEER kritisch om ook maar ergens vrijloop te kunnen krijgen. Dat gebeurd alleen als de gewichten precies zweven tussen hun "startschoen" ( dat is de schoen die aangedrukt wordt door de armpjes die tegen het gewicht aanleunen ) en de "wegrijschoen" , dat is de andere schoen waar ze bij een hoger toerental met hun gewicht tegen aan gaan leunen. 1 toer meer of minder en je hebt al grip EN DAN NOG moet het zelfs twee keer exact hetzelfde zijn want er zitten twee setjes tegen over elkaar, beide setjes komen dus vrij bij een bepaald toerental, helaas is de variaties tussen de setjes te groot dus als de ene los komt zit de ander nog, of alweer vast . Er sleept dus bij willekeurig welk toerental altijd wel wat. En slepen betekent wrijving en wrijving betekent hitte ( ik heb al heel wat blauw aangelopen koppelingstrommels gezien en ook de rollen knappen spontaan open van de hitte bij wegrijden na gestopt te zijn bij een stoplicht ) tevens extra slijtage daardoor word het alleen nog maar erger. gelukkig zijn onze gebeden verhoord en zijn er wel echte koppelingen.

Zoals mensen die Tomos koppelingen inbouwen of puch maxi of minarelli
22 234 Read More
Techniek en sleutelen
Yesterday at 09:36 AM
Bedankt voor de tip! Had inderdaad de verkeerde vast gezet. Alsnog even uit elkaar gehad om te controlleren en te kijken hoe het werkt. Stuur zit nu weer mooi vast! Alles was heel. Was alleen los gelopen.
4 56 Read More
Techniek en sleutelen
02/07/20 06:23 PM
Over de Vennix heb ik hier over gelezen, maar verder heb ik er eigenlijk geen info over gevonden.
Lijkt me zeker leuk om er meer over te lezen.
En 4 motoren op een Solex? Geweldig!

Mochten jullie links willen delen, graag.
3 81 Read More
Aangeboden
02/07/20 08:22 AM
Ik heb de vier enige jaargangen van het maandblad OP DE SOLEX VAN 1949, 50, 51 EN1952 COMPLEET en ingebonden als boek in top conditie di bied ik te koop aan VOOR INFO 0621917751
0 46 Read More
Nieuws...!
02/07/20 07:24 AM
Originally Posted by Koosolex


De Solex is niet technisch gekeurd. De motor is niet gestart en de verlichting is ook niet op werking gecontroleerd. Ook de remmen zijn niet getest. Al met al voor mij een raadsel waar hij een vol uur mee bezig is geweest.



Zijn dag vol maken.

En daarom zijn er nu enorme wachtlijsten om voor een keuring aan de beurt te komen, ze lopen ook echt geen trat harder crazy
9 305 Read More
Aangeboden
02/07/20 06:47 AM
Lang naar gezocht voor mijn voor mijn Berini restauratie project maar hij past niet.
Voor zover ik heb kunnen nazoeken is het een Beckson voor een solex.

Het gaat hier dus om alleen de naaf, 36 spaaks.
Ziet er super netjes uit, geen roest oid.

Ik heb er 40 euro excl verzenden voor betaald als ik dat er weer voor terug krijg ben ik tevreden.
0 27 Read More
Techniek en sleutelen
30/06/20 09:39 PM
Bedankt! Dan ga ik de onderdelen regelen en de Solex een set originele grepen voorzien.
6 83 Read More
Techniek en sleutelen
30/06/20 07:13 AM
Ik heb ooit eens een aantal voorvorken van brommers gekocht. Blijkt er minimaal 1 te passen in het frame (wel 24 inch).
2 62 Read More
Techniek en sleutelen
29/06/20 08:02 AM
weerstanden parallel aan een condensator word al eeuwen gebruikt om frequenties te genereren staat bekend als RC kring ( R voor weerstand en C voor capaciteit=condensator) in wisselspanning omgevingen .
oude ( buizen) radios hadden een instelbaar circuit middels een draaicondensator om hem af te kunnen stellen op de frequentie van het gewenste uitzendstation
7 113 Read More
Techniek en sleutelen
29/06/20 04:56 AM
Je kunt het testen door een beetje benzine in je kopje te gieten.
Lekt het niet door je klepje dan is het behoorlijk goed dicht.

Kleppen slijpen (ook voor de auto) heb ik ook altijd gedaan met pasta en een gereedschapje dat doet denken aan een kinder pijl en boog laugh

Voor de solex idd gewoon in de boormachine, werkt perfekt
12 203 Read More
Techniek en sleutelen
28/06/20 07:26 PM
De Solex loopt geweldig! Top snelheid van 32 en de lampen blijven het doen (ook na een ritje). Zit alleen ergens iets mee te trillen maar dat komt ergens nog wel boven water.
Vandaag een ritje gemaakt van een goeie 30 km. Met alle hulp hier dus de Solex goed op orde gekregen laugh
81 1,334 Read More
Techniek en sleutelen
28/06/20 03:49 PM
dank jullie voor het advies
groetjes
Alain smile
3 77 Read More
Techniek en sleutelen
28/06/20 08:05 AM
je ziet het wel vaker, schuine kanten aan zuigerveren, het "lekpad" voor de hoge druk die een zuigerveer tegen moet houden zou dan langer moeten zijn en dus effectiever Is wel heel lastig te maken dus als je materiaal hebt dat slechter te bewerken is, is recht een stuk makkelijker. de beste oplossing die ik gezien heb is gewoon 3 zuigerveren in 1 groef gooien en dan de openingen verdraaien ten opzichte van elkaar ( wel heel dunne veren)

zuigerveer groef schoonmaken zijn meerdere manieren voor makkelijkste is een oude zuigerveer breken en dan achterste voren in de groef houden en dan voorzichtig vooruit duwen, vereist enige oefening want je mag onder en bovenkant NIET uitraggen alleen de achterkant. als je handig bent met een mini schroevedraaier kom je ook een heel eind
3 59 Read More
Techniek en sleutelen
27/06/20 08:08 PM
Ja, dat kwam ik vroeger ook wel eens tegen. Het is geen echte kool maar lijkt er op. Veel zachter. Gelukkig makkelijk te verwijderen als alles los is.
2 79 Read More
Techniek en sleutelen
27/06/20 05:26 PM
De stroomspoel van een solex heeft een vermogen voor twee lampen van 6 volt en 6 watt op een draad wat eigenlijk niet kan ( we gaan muggen ziften)
Het vermogen van een solex motorspoel is onstabiel en daarom kunnen de 2 lampen het niet eens worden wie wat pakt uit de voederbak.
De lamp die het meeste kan pakken zal dat ook doen en de andere zal het onderspit delven.
Laat je het uitvechten over aan een diode die in staat is de positive van de negative te scheiden dan is de zaak opgelost .De positive en de negative spanningen zijn bij alle toerentallen even groot.
Een eigenschap van een diode is dat hij heel goed de pos en de neg van elkaar kan scheiden ,
Dus als er even een ogenblik een van de lampen het niet doet door even een slecht contact of een gewoon slecht lampje dan zal de andere het overleven.
29 6,262 Read More
Techniek en sleutelen
26/06/20 07:14 PM
Originally Posted by Albertoo
Het ging me even om een maatbeker om te kijken hoeveel benzine de tank ingaat als deze leeg is. Bedankt voor de antwoorden. Ik was idd aan het rijden geweest tot deze leeg was maar wist niet hoeveel er nou in moest om m weer vol te krijgen. Vandaar.
even bij de super markt twee flessen wasbenzine halen deze zijn 1 liter, dan wat streepjes op de zijkant zetten ( als hulpje zitten er al rillen in de flessen . lege tank giet je dat erin. dan weet je hoeveel er in gaat. haal je de tank weer leeg heb je een leuk voorraadje om eens wat aan de solex schoon te maken
46 2,704 Read More
Techniek en sleutelen
26/06/20 03:31 PM
Dan gaan we dat eens op het gemak bekijken. Bedankt voor de goede uitleg.
2 80 Read More
Techniek en sleutelen
26/06/20 10:00 AM
Als hij 100 meter nodig heeft klopt er iets niet.
Draai na ca. 10-20 meter de bougie eruit en bekijk deze.

Droog: brandstofprobleem
Nat: ontstekingsprobleem
2 79 Read More
Gezocht
25/06/20 10:16 AM
Pas wel op met sterke magneten. Op het werk hebben we magneten van 1.5 tesla en zijn 30 x 5 mm groot. Kom je te dicht bij ijzer dan zit je vinger , of iets anders , er tussen....
6 380 Read More
Techniek en sleutelen
21/06/20 04:53 PM
Originally Posted by Andrajo
Hé Joan,

Ik begrijp wat je bedoelt! Maar moeder de vrouw is daarmee niet akkoord. Zij heeft toch lekker een zuigende dampkap in de keuken. Niet? : smile smile

Doei,
Andrajo
heeft moeder de vrouw inderdaad een punt
9 382 Read More
Techniek en sleutelen
21/06/20 08:46 AM
Oké bedankt voor alle tips handig dit forum,
10 244 Read More
Techniek en sleutelen
17/06/20 06:18 PM
Vaak word gevraagd waarom de solex die toch rijdend is weg gezet het niet meer doet.

Ik heb al eens gesteld dat vaak het probleem is dat na enige tijd ( dat kan enkele jaren zijn en zeker in een niet al te droge omgeving) het harde materiaal van de contact punten roest ( corrodeert). het materiaal is namelijk nogal gevoelig hiervoor.
de roest is niet geleidend: gevolg de puntjes laten dus geen stroom meer door. Goed reinigen tot ze weer zilver blank zijn is de oplossing. OOK langs d zijkanten en niet alleen het contactvlak ( heb je speciale messing borsteltjes voor) want wat aan de zijkant hangt kan tijdens het lopen van de motor los laten en alsnog tussen het contactvlak slaan.

hier even een foto van vieze puntjes
0 72 Read More
Page 1 of 2 1 2
Links
Solex website
Solex fotoalbum
Solex events
Solex clubs
Donatie
Solex Startpagina
Brommers Startpagina

Forum Statistics
Forums21
Topics5,167
Posts79,008
Members1,448
Most Online287
Jan 23rd, 2020
Newest Members
timo84, Smette, Filmfan, Reneetje, Danny
1448 Registered Users
The registered Trademarks "SOLEX" and "VELOSOLEX" belong to the French firm SINBAR

Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.1
(Release build 20190129)
PHP: 5.6.40 Page Time: 0.059s Queries: 6 (0.019s) Memory: 0.9933 MB (Peak: 1.3080 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2020-07-04 14:44:37 UTC