Laatste foto
SolexHeeswijk37
velo solex
September
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
Who's Online Now
0 registered members (), 40 guests, and 1 spider.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Top Posters(30 Days)
Joan 51
Smette 14
Quint 11
MarkN 9
HarmG 8
Active Threads | Active Posts | Unanswered Today | Since Yesterday | This Week
Techniek en sleutelen
Yesterday at 05:25 PM
Originally Posted by Carlo
Met de kleine boutjes worden bedoelt waar een koperen ringetje bij zit? of echt specifiek de koperen strip.dit gaat over het licht

vooet het boren van de gaatjes, hiermee worden de twee bouten/gaten bedoelt waarmee de koperen plaatje vast zit (orginele massa systeem)? en voor de onder legering zeker goed om koper te gebruiken dan?dit gaat over je vraag met betrekking tot de standaard , dus helemaal niet met koperen BLA BLA of waar dat ook vandaan komt


of bedoel je met "standaard systeem" de methode waarmee het licht nu aan zijn voeding moet komen, zo ja was mij de vraagstelling onduidelijk en ben ik op het verkeerde ( stand) been gezet

. wil je het licht systeem echt verbeteren dan moet je maar eens naar de diverse adviezen van Jan Vennix zoeken, die heeft diverse methodes aangereikt oa met diodes om de lampjes apar van elkaar te kunnen laten werken
3 51 Read More
Techniek en sleutelen
27/09/20 08:20 PM
heb je deze al eens bekeken ? sleutelen 3800
7 112 Read More
Techniek en sleutelen
24/09/20 09:13 PM
Ja ook ik kom heel creatieve oplossingne tegen om een doorgedraaide aftap plug moer ( om he zo maar even te noemen) weer lek dicht te krijgen. Bij gebruik van de originele koperen ring, zonder hem te vervangen door een verse OF zonder de oude weer zacht te gloeien en dan pas te monteren krijg je dat de aftaptop veel te vast aan zijn moer komt te zitten. Bij een poging om hem dan weer los te halen faalt het soldeer dat de moer aan de tankwand vast moet houden EN af moet dichten, gevolg hij draait in de rondte, je krijgt de dop er dus niet meer uit en hij gaat lek op de soldeernaad. Veel wordt "vloeibaar metaal"/"kneedmetaal" ( eigenlijk een epoxylijm met daarin metaalvijlsel) aangebracht om daar uit te harden en zo af te dichten. NIET doen, overnieuw solderen met tin of beter nog met hard(zilver) soldeer ( kan duur zijn )
2 90 Read More
Techniek en sleutelen
23/09/20 09:09 PM

dat de gaten in het spruitstuk ooit groter gemaakt zijn : de boutjes waren vaak slecht in de gaten te steken vanwege ruimte gebrek tussen de bochten van de pijpjes dat gaat met grotere gaten beter
______________________________________________

Daarom vervang ik de boutjes vaak door draadeindjes, dat maakt het plaatsen van de carburateur een stuk makkelijker.

Ik heb de losse flens van een spruitstuk afgehaald (was gescheurd, ding liep voor geen meter meer).
Met deze flens bekijk ik hoe het pakket van cilinder-pakking-spruitstuk past. Zo zie je meteen waar je de pakking bij moet werken, en hoe je het spruitstuk het best positioneert (schuiven zover als de speling tussen de gaten het toelaat).

Dat werkt echt het beste als je draadeindjes monteert. Kan behoorlijk in snelheid schelen, zoals Joan al schreef wink
2 125 Read More
Techniek en sleutelen
22/09/20 08:22 PM
Opgelost. De spoel was stuk en ook nieuwe condensator geïnstalleerd. Loopt terug. Dankjewel voor de hulp.
13 487 Read More
Techniek en sleutelen
22/09/20 08:20 PM
Opgelost. Bobijn was kapot. Nieuwe er in en loopt terug!
11 399 Read More
Techniek en sleutelen
22/09/20 06:14 PM
Ik schat ongeveer 300 km afgelopen jaar. Mede omdat ik nu Af en toe op de Solex naar het werk kan. Ca 25km retourtje.
2 90 Read More
Techniek en sleutelen
19/09/20 10:08 PM
Originally Posted by Levi_van_der_Plas
Hallo allemaal,

Een week of vijf geleden heb ik een Solex gekocht. Voor mij een eerste keer, dus zowel op dit forum als in de Solexwereld ben ik nieuw. Ik wil mij bij deze ook even voorstellen:
Mijn naam is Levi van der Plas, ik ben 19 jaar en ik woon in Harderwijk. Ik ben al jaren bezig met het reviseren van oldtimer fietsen en iets minder dan een jaar geleden heb ik de restauratie van een Batavus Combisport afgerond, eentje uit 1965.

De Solex die ik heb gekocht is een Nederlandse sleutelgat met een zwanenhals frame, het bouwjaar is 1955.
De afgelopen weken heb ik de Solex volledig gedemonteerd, schoongemaakt en gereviseerd, met behoud van de originele lak en chroom. Inmiddels is de Solex in elkaar en hij loopt prima.

Maar prima kan altijd beter. Hij loopt namelijk maar 10 a 15 km/u. Mijn vraag is daarom ook hoe ik hem sneller kan krijgen.
Voor zo ver ik weet is alles origineel, de sproeier is 29 en het blokje heeft een kamzuiger. Verder heb ik alle slijtagedelen vervangen zoals lagers, pakkingen, bougie, pompmembraan en de bougiekabel. Maar ook het pompje en de wartels van de branstofleiding (deze waren dolgedraaid).
Afgezien van het mechanische revisiewerk heb ik weinig verstand van motoren, afstellen en opvoeren heb ik meestal wat moeite mee. Hier en daar lees ik dat een solex zo'n 30 a 35 km/u kan lopen, die snelheid zou ik erg fijn vinden voor als ik hem ga gebruiken. Ik hoop dat iemand mij daarmee kan helpen.
Ik zie graag een reactie tegemoet.
Groetjes Levi
inmiddels is de Solex hier geland. bij onderzoek blijkt oa een cruciaal onderdeel te missen: een afblind dopje dat moet voorkomen dat cartercompressie verloren gaat want deze carters hebben nog enkele bijzonderheden overgehouden van de peperbus carters namelijk wat nutteloze Olie kanalen . Motor uit elkaar gehaald en vulbus aangemaakt en in het carter gelijmd. verder is er ergens iets fout gegaan bij de revisie die eerder uitgevoerd is want het blok loopt zeer zwaar als je aan het vliegwiel draait

ten derde zit er een spoel in van een OTO en daarbij zit de draad aan de verkeerde kant,( spoelen van een kamzuiger die "STAAN" zitten er dus verticaal in bij een OTO "liggen " ze zitten er dus horizontaal in ) draad is los gerukt om aan de andere kant te komen en bungelt nu een beetje tegen het metaal aan even een correctie, bij nadere inspectie blijkt de draad toch aan de goede kant 'te hangen" hij hangt inderdaad en van de andere kant is kennelijk door het vliegwiel dat nogal diep ligt ook het opstaande randje weg geschraapt waardoor het lijkt of de draad daar origineel heeft gezeten, maar de spoel heeft de code 54 dus is zeker geen OTO spoel

verder dient een cilinder van een kamzuiger nogal aangepast te worden om er iets snelheid uit te halen, is nogal een stoffig werkje dat gietijzer bijwerken inmiddels een tank leeg gereden om hem in te rijden loopt nu rond de dertig
afhankelijk van gesteldheid weg, van viaduct naar beneden loopt hij door naar 37 maar vanwege de inwendige wrijving houdt hij deze snelheid niet vast
27 1,222 Read More
Techniek en sleutelen
19/09/20 09:40 PM
Originally Posted by luukvr
Oke bedankt Joan!
Dacht. Dat dit mindere prestaties gaf ivm veel te grote verbrandingskamer goed dat ik feit weet!
nou die koppen voor DO cilinders ( das dus de huidige spoelmethode zonder kam) hebben ook achterlijk grote verbrandingsruimten, zit een heel diep gat naast de bougie , die afgrond las ik soms dicht want afvlakken van de kop heeft weinig zin dan komt je DECO klep tegen de zuiger
5 137 Read More
Techniek en sleutelen
19/09/20 08:02 PM
Puntje open of puntjes dicht is inderdaad wel wat lastiger te meten, je hebt ook al een overgangsweerstand tussen de meetstiften en de massa en de beweegbare punt.
Ook de meetsnoertje hebben een kleine weerstand dus de meter zal nooit op nul (0) staan, al met al, het meten is niet zo eenvoudig als het lijkt maar wel mogelijk.
11 285 Read More
Gezocht
19/09/20 06:27 PM
Ps

Wat voor materiaal gebruik je daarvoor om dat te maken?

Groet

Johnny_Solex.
16 355 Read More
Techniek en sleutelen
19/09/20 01:36 PM
Als de zuiger omhoog gaat , gaat op een gegeven moment de inlaatpoort open, lucht en benzine worden dan aangezogen en komen in het carter.
Wanneer de zuiger weer omlaag gaat staat de inlaat nog open, het mengsel in het wordt iets samengeperst en
er ontstaat een stroming van uit het carter richting carburateur en gaat door totdat de inlaatpoort weer is afgesloten door de zuiger.
Dit dampmengsel komt ook in het luchtfilter, de olie blijft gedeeltelijk in het filter achter.
Ik heb dat (1x) meegemaakt dat de motor slechter ging lopen met de remluchthendel helemaal naar rechts.
Heb het (twin-air) filter eruit gehaald, uitgeknepen, teruggeplaatst en de motor liep weer, als vanouds, goed.
1 61 Read More
Techniek en sleutelen
16/09/20 07:27 PM
Bedankt voor de hulp en tips! Binnenkort eerst maar eens kijken of ik zelf een huls kan namaken.
8 226 Read More
Techniek en sleutelen
16/09/20 04:29 PM
Originally Posted by JochemUK
......behalve de nieuwe s 3800 met de twist gas hendel op het stuur zoals de Hongaarse uitvoering als ik het goed heb......
klopt maar de eigenaar die hier een compressie probleem heeft kwam in zijn eerste posts met


"ik heb een 58-er" en daar reageer ik dan maar op
23 711 Read More
Techniek en sleutelen
16/09/20 04:26 PM
Originally Posted by FFAnders
Deze hendel dus
daarom die discussie of het nou wel of niet van toeleverancier(s) is want ze zijn er ook met een aluminium staander
17 320 Read More
Techniek en sleutelen
15/09/20 09:07 PM
Of competion 102 of 100+ zoals het nu heet.
0 ethanol.
5 187 Read More
Techniek en sleutelen
14/09/20 08:33 PM
Ja duidelijk. Condensator vernieuwen. Punten vonken erg veel.
Kijk goed. Als je vonken ziet dan pruttelt hij.
Succes met de reparatie en hoop dat hij straks gaat als een banaan.
5 117 Read More
Techniek en sleutelen
14/09/20 06:07 PM
ja daar mag wel een doekje door. Ik kom dat vaker tegen zeker als een fietsje lang stil gestaan heeft daarom is het advies "altijd inspecteren, dan pas proberen "
3 97 Read More
Techniek en sleutelen
12/09/20 09:35 PM
is ook medewerker van deze solex forum. is ook eenvoudig te googlen ( spoelen wikkelen)
3 107 Read More
Techniek en sleutelen
10/09/20 09:42 PM
De condensator op plaatje 2 is een andere.
Je ziet het op het eerste zicht niet, maar de 2e is iets dunner waardoor de schroef en veer nét vrijliggen.

Deze condensator is van EFFE, normaal voor Vespa en is een minder slecht alternatief, vooral fijn vanwege plug&play wink

Liefst monteer ik de grijze mkp maar de tijd ontbreekt vaak om deze netjes in te gieten.
11 433 Read More
Techniek en sleutelen
10/09/20 08:43 PM
Originally Posted by Gerard1111
je hebt gelijk
had de zuiger er verkeerd om inzitten
de pijl op de zuiger moet naar achteren en niet naar voren de pijl moet NIET naar achteren en ook NIET naar voren. de pijl moet naar de UITLAAT, dat is het referentiepunt en niet voorkant of achterkant, het kan net zo goed willekeurig welke zijkant zijn als hij maar naar de uitlaat wijst, de meeste gebouwen hebben ook pijlen en die wijzen volgens afspraak ook altijd naar de uitgang ( of er moet een bordje bij hangen zoals "kassa"0

bedankt voor de hulp

Originally Posted by MarkN
Zuiger niet verkeerd om? Je zal niet de eerste zijn wink
7 147 Read More
Techniek en sleutelen
07/09/20 11:10 AM
Haha, bedankt voor jullie reacties.Alles wat je aanhaalt is van toepassing. De onderdelen zijn inderdaad door de jaren heen, flink op elkaar ingewerkt, de as is bijna in tweeen door die cupjes cool. Ik heb een nieuwe as besteld, gezien de prijs, heb ik het complete setje maar besteld, ik heb helaas geen toegang tot een metaaldraaibank. Nog nieuwe remvoeringen in het achterwiel en de Solex kan naar de keuring! Daarna komt het cosmetische deel... Dan kan alles weer uit elkaar, maar zo blijf je van de straat zullen we maar zeggen..
4 249 Read More
Nieuws...!
06/09/20 09:59 PM
Ik heb er ook wel eens een soort van Evil Kenevil bij gehad maar achterstevoren heb ik nooit gezien,
lijkt me een hele prestatie als je dat kan.

Waarschijnlijk zijn dat de verhuurbedrijven die veel klagen dat ze vaak schade hebben en het voor
de betere verhuurders een beetje verziekt hebben met als gevolg een veel hogere verzekeringspremie en een
eigen risico van 1000 Euro per schadegeval !! waar voorheen geen sprake van was.

Ik heb overigens begrepen dat het niet alleen de Solex verhuurders betreft maar ook voor b.v. motorfietsen.
Het lijkt overigens we groot nieuws als er iemand een ongeval krijgt met een Solex
maar als je de "112 meldingen" een beetje volgt dan zie je dat er een veelvoud aan ongevallen met scooters zijn.
Daarbij valt een Solexongeval in het niet.
6 297 Read More
Restauratie projecten.
06/09/20 03:58 PM
Hoi Koos

Ik lees net je stukje over de Mallen die je heb gemaakt voor het bies werk , heb je daar foto s van misschien?

Groet Johnny _ Solex
10 1,502 Read More
Nieuws...!
05/09/20 06:14 PM
0 67 Read More
Page 1 of 2 1 2
Links
Solex website
Solex fotoalbum
Solex events
Solex clubs
Donatie
Solex Startpagina
Brommers Startpagina

Forum Statistics
Forums21
Topics5,235
Posts79,765
Members1,520
Most Online287
Jan 23rd, 2020
Newest Members
Claus, Leon, Pieter, Driekus, Janrap
1520 Registered Users
The registered Trademarks "SOLEX" and "VELOSOLEX" belong to the French firm SINBAR

Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.1
(Release build 20190129)
PHP: 5.6.40 Page Time: 0.090s Queries: 6 (0.047s) Memory: 0.9988 MB (Peak: 1.3080 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2020-09-29 00:46:17 UTC