Laatste foto
SolexHeeswijk37
velo solex
December
M T W T F S S
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
Who's Online Now
0 registered members (), 18 guests, and 0 spiders.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Top Posters(30 Days)
Joan 70
Hans1 25
Roelof 21
luukvr 18
Ant_one 16
49cc 5
Active Threads | Active Posts | Unanswered Today | Since Yesterday | This Week
Restauratie vragen
Yesterday at 11:34 AM
Erg leuk deze informatie. Mijn lijstje met nog te zoeken onderdeeltjes is weer een beetje groter geworden.

Ter info: voor mijn 23" Koffertje heb ik in redelijk korte termijn al de volgende originele onderdelen kunnen vinden: velgen (28 spaaks met rug), Beckson remnaaf, jasbeschermers voor en achter, spatlap, stuur. binnenmoertje voor gashendelstangetje, chromen remhendel ter vervanging van mijn gammele exemplaar, linker pedaal, glaasje achterlicht, afdekkapje voorrem, handvat, veel vdh-boutjes en misschien ben ik nog wel wat vergeten te vermelden.

Op mijn lijstje staan nog: zwarte knop motorlichter, overhaakse bougiedop, zwart lichtknopje, van der heem bel (ik heb nu een origineel klavertje), zadel en nu dus ook boordgereedschap.

En als ik even weer tijd heb (dat is toch vaak het grootste probleem) ben ik weer lekker in mijn schuurtje aan het sleutelen aan mijn koffertje. Gisteren de voornaaf van nieuwe kogeltjes (1/4") voorzien en afgesteld. De volgende avond gaat de voorrem uit elkaar en in de benzine voor een grondige schoonmaakbeurt. Het 'nieuwe' afdekkapje ga ik kaal maken en opnieuw spuiten. En zo kom ik de winter wel door.

Leuk dit forum! En de bereidwilligheid om de domme vragen van een leek op Solex-gebied toch steeds weer te willen beantwoorden.
8 77 Read More
Techniek en sleutelen
10/12/19 10:50 PM
Op m'n telefoon maar ik krijg ze niet geupload
Wilde eens naar Ad v heerbeek toe gaan die woont bij me in het dorp en heeft er nogal veel verstand van hoop dat hij de oorzaak gevonden krijgt.
13 93 Read More
Techniek en sleutelen
10/12/19 09:23 PM
Originally Posted by Gert_Jan
U vraagt wij draaien.

Ik neem tenminste aan dat je deze variant van branden bedoeld anders kost het wel heel veel tijd en geld.
Ik vrees ook dat als ik voorbij rijd met een echt brandend achterlicht ik binnen no-time de brandweer in mijn nek heb.

Haha, ja deze variant bedoel ik.
Dat is geen licht, maar een soort vlammenwerper. laugh
Nee hoor. Lekker grin lichie.
6 117 Read More
Vreemde eend in de bijt
09/12/19 09:04 PM
Oke, bedankt voor de tip Joan!
9 144 Read More
Techniek en sleutelen
09/12/19 12:27 PM
Originally Posted by Albertoo
Hallo Allen,

Bedankt voor alle suggesties. Na lang zoeken ben ik er achter wat het probleem was. Het waren er meerdere. Het eerste probleem was dat de kabel van de condensator en spoel tegen het vliegwiel aanliepen. Hierdoor maakte die kortsluiting toen het vliegwiel erop zat maar niet toen het vliegwiel eraf was en ik aan het meten was. Dit opgelost en toen kwam het tweede probleem. De spie in het vliegwiel is eruit gebrokenjammer. Zorg dat je de vliegwielmoer voldoende vast aandraait voordat je de motor start. . Heeft deze spie een functie naast het uitlijnen van het vliegwiel?nee, als je goed mikt dan kun je zonder. en heeft er iemand een idee of dit te repareren is of moet ik gewoon een nieuw vliegwiel op de kop zien te tikken? kun je bij Ad van Heerbeek een nieuwe spiebaan in laten maken. Het laatste probleem waar ik mee zit is dat ik gister een rondje reed maar de solex niet lekker trok. Het was niet of er iets continue doorslipte: het toerental ging wel omhoog maar de snelheid niet. Kan dit te maken hebben met dat de banden vrij nat zijn en het een beetje regende of moet ik het in de koppeling zoeken? Ik hoor het graag.kan met de regen te maken hebben. Eerst op een droog wegdek rijden om te zien of het daar aan ligt. Slipt hij nog steeds duw dan de motorlifter eens naar voren. Blijft hij slippen dan is je koppeling mogelijk vettig

Groeten,
Albert
17 630 Read More
Techniek en sleutelen
08/12/19 10:07 AM
bedankt, dat gaat wel werken , heb nog wel ergens een 6 volt PC lader liggen

heb hem open gehaald om te kunnen begrijpen wat hij doet, zie daar een eccenter aan het instelwiel dat een vonkenbrug kleiner kan draaien op de schaal staat van 1 tot 12 mm, dat is intern nogal groter, ga dat maar eens bijstellen, stel schroef is daarvoor aanwezig maar helaas al "uit"'gesteld
66 76,992 Read More
Techniek en sleutelen
06/12/19 06:46 PM
Dat is inderdaad een prachtig systeem en voordeel is niet iedereen rijd er zo mee weg dus zal niet gejat worden denk ik.

Groet Johnny_Solex.
34 671 Read More
Techniek en sleutelen
06/12/19 02:38 PM
ik ga daar ook wel naar toe john dus nischien tot morgen
gr pierre
8 2,357 Read More
Techniek en sleutelen
30/11/19 06:03 PM
Originally Posted by John Meisters
Dank je.

Zelf ben ik ook iemand die vrij goed weet wat origineel is op de diverse modellen, en soms komen fotos voorbij waar ook mij de tenen van krullen. Ik zeg er dan ook wel eens iets van, maar eigenlijk ben ik dan de pot die de ketel iets verwijt laugh

Fijn dat je dat durft toe te geven John.
24 541 Read More
Links
27/11/19 10:13 PM
ja en een paar daarvan waarvan er maar heel weinig zijn staan bij mij. en ze staan daar best . zie jaarlijks dat overzicht ook in "Bromfiets" maar nu digitaal is ook leuk dank daarvoor
1 76 Read More
Vreemde eend in de bijt
26/11/19 05:56 PM
Nee, gelukkig niet. Due zijn levensgevaarlijk. Gas blijft hangen
door de slechte constructie.
Maar eehh foei dat je dat denk Joan, Kreidler op mijn brommer.
Hahhaha.
376 1,928,290 Read More
Techniek en sleutelen
25/11/19 07:09 PM
Het aanbod heb ik al aangenomen. Ik heb nu alleen even het motortje weggezet omdat ik nu met het rijwiel gedeelte bezig ben. Als ik het motortje ga monteren ga ik zeker langs Roelof. Het vliegwiel draait vrij van de beide spoelen. Ik houd het in de gaten.
6 249 Read More
Techniek en sleutelen
23/11/19 10:31 PM
Oké dat is duidelijk. Morgen gelijk even doen. Bedankt voor de tip Joan . 👍
18 412 Read More
Techniek en sleutelen
23/11/19 09:06 PM
Roelof dank!!
2 111 Read More
Techniek en sleutelen
22/11/19 03:40 PM
Originally Posted by luukvr
[te]
hallo joan,
dat van die plaatjes moet makkelijk lukken,
alleen heb je daar toevallig een foto of tekening van hoe dat je dat hebt gemaakt?

Als beginnend draaier doe je het volgende: je spant een stuk rond messing in de draaibank groter dan rond 17, daar draai je heeel netjes een stukje diameter 17 aan, iets korter dan de binnenring van het lager breed is, je boort met de losse kop er een gat 5 mm in, je zet een tapkop in de losse kop en tapt draad M6 in je messing. Je schuift de binnenring over het messing en zet met een grote ring en een bout M6 de kogellager ring vast op het messing, je draait de kogel lager ring af tot de goede diameter. LET OP, tussendoor het messing NIET uit de draaibank halen je krijgt hem nooit meer netjes centrisch in de klauw, zelfs als je spantangen gebruikt is het nog lastig.

Hoe kom je aan een kogel lager binnen ring, je legt het lager op zijn zijkant, met een puntige drevel geef je op elk klinknageltje van de kogelring ( kogel houder) een tik zodat de twee helften van de kogelring uit elkaar vallen, je trekt met een tang beide helften uit het lager, je drukt daarna alle kogels naar n kant tegen elkaar en met iets kracht druk je dan de binnenring naar de grote opening tussen de kogels, zo zijn ze er ooit ook een keer in gekomen
24 503 Read More
Techniek en sleutelen
22/11/19 12:15 PM
Klopt. Heb hem besteld. €0,87 🤭 En dat voor zo'n moeilijk verkrijgbaar moertje . Zeer bedankt Roelof voor de tip . Ben er blij mee 👍
4 226 Read More
Techniek en sleutelen
22/11/19 09:47 AM
Originally Posted by 49cc
Soms ben je net te snel. Ben even aan het zoeken geweest en ik heb mijn eigen antwoord al verzonnen. eek

Antwoord van Leo
ANWB Expert:

Sinds 1 oktober 2019 is er geen Euro95 E5 meer verkrijgbaar.
Voor benzine met 5% bio ethanol bent u aangewezen op de Euro98 en de zogenaamde premium brandstoffen die bijna overal verkrijgbaar zijn.
De premium benzine Shell V Power, BP Ultimate en Esso Synergy Supreme bevatten op dit moment helemaal geen bio ethanol.

ANWB

Simpel over op Esso Synergie in mijn geval. laugh
op de shell V-power slurf zie ik al een stikker van E5 zitten daar zou dus 5% ethanol in moeten zitten. Ik tank weer bij Vlaanderen in Huizen die laat ARAL uit Duitsland komen is 100 octaan en geen ethanol
43 2,175 Read More
Gezocht
22/11/19 09:32 AM
Originally Posted by Joan
Originally Posted by erry

Wie weet wat dit is?
Het heeft het model van een garenklosje, is geen doosje of anderszins iets om op te bergen.

Groet,
Erry
ik weet het niet, ben benieuwd. heel veel wat geel is en waar solex op staat heeft te maken met onderdelen en service voor de carburateurs, laat je dus niet foppen dat het voor de 2-wielers is

Vrijwel zeker idd voor de Solex carburateurs. Het is wel opmerkelijk dat de tekst Nederlands is. Nu heb ik veel gewerkt met Solex carburateurs van Italiaanse Automobielen, maar ben daarbij nog nooit onderdelen met een Nederlandse tekst daarop tegengekomen. Ik zit daar niet zo in, maar had D.A.F geen Solex carburateur op bepaalde modellen?, dan zou dat een mogelijke verklaring voor het Nl ( Of natuurlijk Vlaams) kunnen zijn.
volgens mij lees ik geen Nederlands maar Frans In het Nederlands is Speciale meer Speciaal. Overigens Italiaans is ook een optie daar lijken deze woorden ook op elkaar
3 285 Read More
Gezocht
22/11/19 09:28 AM
I

Let op: Het is het beste om de steuntjes eerst in zn geheel te verwijderen let op dat je de steuntjes (meervoud dus) NIET eerst in hun geheel verwijdert. wel verwijderen maar let op: n voor een graag. ik gebruik een los zijcarter tijdens het aansolderen om de steuntjes op hun goede plaats te houden en heb daarbij de positie van tenminste twee nodig om de derde in gareel te krijgen. doe je zo maar wat krijg je de tank nooit meer gemonteerd of je moet aan steuntjes gaan buigen en vijlen . In mijn geval bleek er een lekje onder het steuntje te zitten. De steuntjes waren in mijn geval uit dubbel materiaal gemaakt en de brandstof lekte uitgerekend tussen het dubbele materiaal door. (das dus dubbel werk voordat ik dat door had..haha.)
13 700 Read More
Techniek en sleutelen
19/11/19 07:18 PM
Originally Posted by Alfons_Amuse
Klopt, heb er 6 op school.
laugh
probeer maar eens: ook daar helpt een beetje vloeimiddel ( pasta GEEN S39) om schoon te maken . heb er ook wel ergens een stuk of wat liggen, gebruik ze nooit.
6 242 Read More
Techniek en sleutelen
18/11/19 05:51 PM
Mmhhh, mijn muziek niet. Terug naar de topic dan maar. laugh
23 609 Read More
Techniek en sleutelen
17/11/19 07:41 PM
Originally Posted by Albertoo
hallo allen,
ik heb denk ik ook een probleem met de condensator (ene moment meet ik oneindig weerstand en later weer bijna nietshangt er heel erg vanaf hoe je meet, een goede condensator doet dit inderdaad want je meet waarschijnlijk verkeerd door de weerstand te willen meten, dat gaat niet met een condensator OF je moet weten hoe de meting werkt . Een weerstand meten ddoe je namelijk door een stroom door de weerstand te sturen die inwendig in de meter vergeleken wordt met een bekende inwendige weerstand, de stroom die je meet wordt dan op de schaal weergegeven als een weerstand maar dat is in feite een vertaalslag ). iemand een link naar een goeie condenstator voor af en toe gebruik. is dit wat of is dit rotzooi(https://www.solexmarkt.nl/Solex-Condensator) geloof namelijk dat ik deze heb en heeft het met 50 km al opgegeven.

Groeten,
Albertoo
door de weerstand te meten laad je de condensator op met de spanning die geleverd wordt door de universeelmeter. je dient dan ook meteen na het meten de meter op volt te zetten en te kijken hoeveel volt er in de condensator zit. Omdat je ook hier weer feitelijk de STROOM meet ( weer over een bekende weerstand) ben je dus tijdens het meten van de spanning de condensator aan het ontladen, je ziet dan ook de spanning afnemen, zeker als je meet of er een lage spanning in zit want dan is de "bekende" weerstand van de meter ook klein want de meter wil graag wel wat STROOM zien om te kunnen meten dus schakel je voor het meten van een lage spanning ook een lage weerstand in dus condensator snel leeg

goede condensators moeten ca 400 volt ( gelijkspanning) kunnen hebben, dat is pas iets om mee te testen
43 4,073 Read More
Restauratie projecten.
17/11/19 07:35 PM
Originally Posted by Alfons_Amuse
Ik laat jongens dit gebruiken m.b.v. een practicum opdracht.
Soms lijkt het goed te passen maar dan laat ik ze het tegen
het licht in zien en dan zien ze pas dat het dan engelse draad is.
Net soms effe anders. ja vooral die verschil in tophoek, 55 graden tegenover 60 graden geen idee waarom ze voor 55 hebben gekozen met 60 graden bouw je mooi een gelijkzijdige driehoek (3 x 60 = 180 graden dat is altijd het totaal van de hoeken van een driehoek )
222 136,558 Read More
Gezocht
17/11/19 11:10 AM
Dank voor jullie hulp,
ons Solex lid, voor wie ik de vraag gesteld heb, is inmiddels geholpen.
Groet,
Erry
6 318 Read More
Solex modellen en historie
15/11/19 10:01 PM
Oké. Dank je. Zal eens kijken naar de stickers. Ik twijfelde nog. Maar als ik hem toch ga opknappen heb ik nog wel even de tijd om er over na te denken. In ieder geval bedankt alvast.
2 147 Read More
Page 1 of 2 1 2
Links
Solex website
Solex fotoalbum
Solex events
Solex clubs
Donatie
Solex Startpagina
Brommers Startpagina

Forum Statistics
Forums21
Topics4,995
Posts77,152
Members1,849
Most Online237
Nov 15th, 2019
Newest Members
diximan, tomhuijzer, mecki, Esperanza, Kelvin
1849 Registered Users
The registered Trademarks "SOLEX" and "VELOSOLEX" belong to the French firm SINBAR