Solexforum logo
Active Threads | Active Posts | Unanswered Today | Since Yesterday | This Week
Verlichting en ontsteking Jump to new posts
Re: Ontsteking Alfons_Amuse 3 hours ago
Ha, prima. Even wat geknutseld en voor mekaar. Mooi hoor.
Nu even goed inrijden. Plezier met rijden.
Even wat anders, ik stop met Solex en heb een hele mooie Oto voor je. Misschien kunnen we het daar een keertje over hebben.
5 486 Read More
Mijn Solex Jump to new posts
Re: Solex 3800 1977 Antoine Yesterday at 10:50 AM
Heb je nog een 'originele' uitlaat? Monteer die eens en vergelijk de snelheid dan eens.
21 1,822 Read More
Start problemen Jump to new posts
Re: Solex 3800 valt vrijwel direct stil na starten John Meisters 02/09/26 04:52 PM
Als je bougie nat wordt dan betekent het dat de brandstof er komt dus ga het zoeken in:

1) Ontsteking. Heb je een vonk, komt de vonk op het juiste moment, controleer dit met een stroboscooplamp.

2) compressie te laag. Denk aan een décompresseur die open blijft, of een lekke koppakking.
2 347 Read More
De Solex motor Jump to new posts
Re: Carter OTO met scheuren Alfons_Amuse 21/08/26 10:10 AM
Ja, dat zijn zeker goede carterpan. 14 jaar mee gereden en geeft geen krimp.
5 717 Read More
De Solex motor Jump to new posts
Re: Lager spoelenplaat Oto 1700 Cees59 15/08/26 02:14 PM
Nu de motor weer terug in elkaar staat en de Solex weer gereden heeft geef ik een update over het vervolg van de demontage perikelen:

Toen ik het plaatje met de contactpuntjes weer terug op de plaat wilde schroeven bleek er niets meer te passen. Wat bleek; het lagerhuis in de spoelenplaat stond enkele mm's scheef in de plaat, maar na eea nagemeten te hebben bleek de plaat, alleen in de omgeving van het lagerhuis compleet vervormd te zijn. Voor de rest was er niets aan te zien. Het demonteren met de poelietrekker (zoals boven beschreven) heeft dus toch de nodige schade opgeleverd.

Onder het mom, nee heb je, ja kun je krijgen, heb ik met de driepoot poelietrekker in omgekeerde richting en met een 22 mm dop op het lagerhuis, de plaat weer in model getrokken. Volgens de schuifmaat meting is het lagerhuis op ong. 0,1 mm nauwkeurig weer in het gelid. Voor de rest geen enkele schade te zien aan de plaat.

Vervolgens heb ik de krukas met p600 lichtjes opgeschuurd (zoals door Ronald & Conny geadviseerd) en later met een polijstpasta mooi glad gemaakt. De plaat met een nieuw lager kon ik vervolgens met diverse lengtes aluminiumpijp en de krukasmoer stap voor stap zonder moeite weer op zijn plaats duwen. Er was dus geen grof geweld meer nodig zoals tijdens het demonteren.

Op het gevoel draaide de krukas soepel, geen enkele beweging in de diverse onderdelen en geen zware punten. Ondertussen weer zo'n 150 km met de 'gereviseerde rolunit gereden.

groeten, Cees
13 1,828 Read More
Solex liefhebbers
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 126 guests, and 3 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
September
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13