Re: Lager spoelenplaat Oto 1700
Cees59
15/08/26 02:14 PM
Nu de motor weer terug in elkaar staat en de Solex weer gereden heeft geef ik een update over het vervolg van de demontage perikelen:
Toen ik het plaatje met de contactpuntjes weer terug op de plaat wilde schroeven bleek er niets meer te passen. Wat bleek; het lagerhuis in de spoelenplaat stond enkele mm's scheef in de plaat, maar na eea nagemeten te hebben bleek de plaat, alleen in de omgeving van het lagerhuis compleet vervormd te zijn. Voor de rest was er niets aan te zien. Het demonteren met de poelietrekker (zoals boven beschreven) heeft dus toch de nodige schade opgeleverd.
Onder het mom, nee heb je, ja kun je krijgen, heb ik met de driepoot poelietrekker in omgekeerde richting en met een 22 mm dop op het lagerhuis, de plaat weer in model getrokken. Volgens de schuifmaat meting is het lagerhuis op ong. 0,1 mm nauwkeurig weer in het gelid. Voor de rest geen enkele schade te zien aan de plaat.
Vervolgens heb ik de krukas met p600 lichtjes opgeschuurd (zoals door Ronald & Conny geadviseerd) en later met een polijstpasta mooi glad gemaakt. De plaat met een nieuw lager kon ik vervolgens met diverse lengtes aluminiumpijp en de krukasmoer stap voor stap zonder moeite weer op zijn plaats duwen. Er was dus geen grof geweld meer nodig zoals tijdens het demonteren.
Op het gevoel draaide de krukas soepel, geen enkele beweging in de diverse onderdelen en geen zware punten. Ondertussen weer zo'n 150 km met de 'gereviseerde rolunit gereden.
groeten, Cees