Hier halen we iets geheel door elkaar.Nu hebben we het ineens over een heel anders n.l. een resonantie uitlaat.
Deze wijkt van een exspansie geheel af en werk geheel anders.
Deresonantie uitlaat heeft een heel groot gebrek hij werkt maar in een heel klein toeren gebied.
Om het gebied groter te maken zijn er enkele oplossingen maar die hebben het nadeel dat de goede werking snel gaat afnemen.
De werking.
Is eigenlijk alleen geschikt voor een membraan inlaat of een inlaat die variabel is in kombinatie met een outomatische inlaat.
Bij de eerst goedeklap zal de uitlaatgas een heel grote snelhieid krijgen,zo hoog dat er uit het carter veel gas zal worden aangezogen(verplaatst) er zal nu een tekort ontstaan onder het carter wat zeersnel zal worden aangevult door het snel open gaan van een apartepoort of een zeer snel membraan(ik bedoel snel) .
Door de hoge aan zuigsnelheid zal er een groot gedeelte vers gas in de uiteinde van de uitlaat buis zitten (soms we meer dan 3 maal de zuigerverplaatsing).
Als we nu kans zien om een groot gedeelte hiervan weer in de cilinder te krijgen voordat de uilaat weerdicht gaat dan hebben we de cilinder tot de nok toe gevuld met vers gas.
Stel we draaien 8000 toeren en we maken hiervoor de uitlaat op reonantie.
DAt gaat als volgt de uitlaat gassen gaan met een grote snelheid de demper in en brengen een grote drukgolf in de uitlaat die zich naar alle zijden zal wiilen verplaatsen ,dus ook weer terug richting uitlaatpoort waar de spoelpoorten net weer gesloten zijn.
Nu zal je zeggen de uitlaat is achter ook open maar dat is eigenlijk niet waar op dat moment.
Hier hebben ze wat op bedacht n.l. een te dunne pijp en ook nog eenste lang.
Denk hierbij aan een brede stroom mensen die ineens door een smal poortje moeten (gaatniet lekker snel he).
Dat weten de gassen ook en gaan dus de voor hun enige opening zoeken dus weer terug want die weg was voor hun bekend.
Als de uitlaatpoort weer dicht is is er tijd genoeg om de druk er af te laten voor de volgende klap.
Dus nu zit de cilinder vol tot we een druk van 3 tot 4 bar bij het begin van de kompressie en de zuiger moet nu nog naar boven.
Dus je begrijpt dat er nu een behoorlijke klap zal volgen in die ruimte boven de zuiger en het zuigertje vlot naar de andere kant zal gaan.
Om nu te zorgen dat de compressie niet te hoog zal worden laat men de zuiger gewoon niet helemaal boven komen.
Met de brommerrace hadden wij een motor waarbij de zuiger 4 m.m. van de bovenkant bleef en dat was hard nodig.
Nu nog even iets over hoe je een groter toeren berijk kon maken.
Dat doet men door de uitlaat niet op een klein bereik heel goed te maken maar over een groter bereik wat minder goed.
Als men nu genoeg versnellingen maakt dan kan men de uitlaat over b,v.
600 toeren goed genoeg maken.
Dus een topvermogen is nu niet mogenlijk maar met een goed bruikbaar gebied en met veel versnellingen en een goede koppeling komt men al een heel eind.
Wij haaden geluk want wij reden met een peugeot met een dubbele variomatiek en hadden zo een klein toerengebied nodig.
Het bruikbaar toeren gebied was tot 13700 toeren en 12 pk
De topsnelheid was ongeveer 135 k.m.
Was minder dan van veel anderen maar we reden wel sneller rond met een outomaat (dubbel).
Nog meer weten ,nog meer vragen.