Origineel bericht van: Jan Vennix
Even een kleine correctie de 0,o2 en 0,008 daar moet nog een nulletje meer tussen.


Ik neem aan dat dat een correctie is op je eigen verhaal want daar staan deze tijden in die inderdaad wat aan de lange tijd leken, vandaar mijn aanvulling dat een komplete slag bij 3000 toeren maar de eerder door jouw genoemde 0.02 sec duurt en de verbrandingstijd is daar maar een heel klein onderdeel van.
ik heb ook vaak een nul mis als ik wat bereken, komt nog uit mijn "schuiflat" tijd, daar was ik heel erg slecht in.

Nog even een aanvulling op je zeer uitgebreide verhaal over de compressie: ik stelde dat de beste verbranding van benzine bij ca 12 Bar plaats vind, heb express geen compressie verhouding genoemd want 12 bar kan je soms al bij een compressieverhouding van 1:8 bereiken.
wat je nog niet genoemd hebt is dat gas zich adiabatisch gedraagd, door het snel samen te drukken wordt het warmer ( pak maar eens een fietspomp vast bij het ventiel als je aan het pompen bent) het gas wordt door te comprimeren dus heter en volgens de ideale gaswet is P*V/T constant als je dus heter gas krijgt bij eenzelfde volume wordt de druk dus automatisch al hoger.

wat puch maxi betreft, daar was ik beter in dan solex, met een 16mm carb ( Peter even het oppervlak uitrekenen) en spoelpoorten zoals ik pas geschetst heb voor de JRT cylinder haalde ik met een 50CC cylinder 99KMH ( geklokt met een motor)
na een paar keer sprinten sloeg het blok zo vast als een huis, door de lange slag en de korte gearing was de zuigersnelheid te groot. Maar snel was hij wel ( en dat al in 1978).


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)