Bij een solexmotor kan dat niet.Dus een derde of meer spoelpoorten kunnen normaal dus niet werken om een goed werkende motor te maken.
Je kan wel wat doen om de snelheid wat hoger te maken maar je zal er andere dingen tegenkomen die het rijden beter maken.
Ik zal proberen het wat duidelijker te vertellen.
Ik begin met (stel)
De carterinhoud met de zuiger boven is 100 c.c..met de zuiger onder 50 c.c.
ALs de zuiger van onder naar boven gaat word de nieuwe inhoud dus 100 c.c.. zou de inlaat dicht zijn zal de onderdruk niet meer zijn dan een halve bar,laat men die ruimte nu vol stromen dan zal er 50 c.c. gas er in stromen.
Als nu de zuiger naar beneden gaat komt er nu 50 c.c. naar boven de zuiger, gaat nu de zuiger weer naar boven dan gaat er 50 c.c. bijelkaar geperst worden in de overgebleven ruimte boven de zuiger(dat is een zeer goede cilindervulling).
Maar het gaat al meteen fout ,de zuiger gaat naar boven maar er kan niets instromen omdat de inlaat niet open is dat gebeurt pas als de zuiger bijn boven is ,en ook nog eens door het hele labirint van filterhuis,filter, slechte caburator, te dunne inlaatbuis, raar gevormde buizen stelsel enz,
Nu gaat ook de zuiger al een eind naar beneden voor dat de inlaat dicht is.
Als de inlaat dan eindelijk dicht is zal de kompressie pas beginnen als de zuier het inlaatkanaal afsluit .
Hier gaat het alweer fout ,de compressie gaat nu niet van 100 c.c, maar van 75 c.c. naat 50 c.c. ,dus we zij n alweer wat kwijt.
Nu gaat deze hoeveelheid nog door een paar raar gevormde kanalen naar een ruimte waar nog een hoeveelheid oud gas zit wat van geen weiken wil weten,dus hier gaat het alweer fout.
Ik snap eighenlijk niet dat zo een motor wel kan lopen
Nu gaan we bovenaan beginnen.
Het filterhuis.
Hierin zijn de twee toevoergaten veel te klijn(moeten 2 x.8 tot 9 m.m. worden.).
Dan het filterelement .
Dat voldoed nergens aan het houdt veel lucht tegen en laat verder alles door wat niet mag.
Voorbeeld een gaasje is altijd voor 50 % dicht ,ook een gewoon gaasje ,stel draadje van 0,3 m.m. spoed 1,0 m.m. blijft over een gaatje van ongeveer 0,3 m.m. vierkant (dus voor 74 % dicht).
Defilterwerking is nagenoeg helemaal niks 0,0
Deluchtstroom heeft hier een luchtsnelheid van een orkaan en zullen alle stof deeltjes zonder moeite er doorheen geblazen worden(voordeel het fiter zal niet verstoppen)
Ook het orginele kotoenfilter is niks beter.
WEzullen het maar niet over het rare inlaatkanaal hebben.
Nu de inlaat bij de cilinder ,ook al niks.
Bij de gegeven konstruktie moet het inlaatkanaal anders zijn,
d.w.z. moet zeer snel opengaan ,dat gebeurt nu niet bij 2 m.m. is de inlaat pas over de gehele breedte open(lijkt nergens op )
Dan het begin van het spoelkanaal ,een paar ronde gaten di over een paar sleuven gaan die veel te smal zijn,en verder een paar overstroomkanalen met de nodige gietbramen en een uiteinde bij overgang naar de cilinder waar zeergrote verschillen per kant zitten zodat de spoeling helemaal scheef zit.
Soms ziiten ze niet eens op dezelfde hoogte.
Dan de uitlaatpoort.
Door de ronde poort komt de uitlaat te langzaam op gang ,soms moet de uitlaat al wel 4 m.m. open zijn voor er een voldoende doorlaat is.
Dan de uitlaat aansluiting klopt niets van .
Dan de aansluiting met de knalpot is altijd al na een vrij korte tijd versleten en niet meer voldoende dicht.
Dan een pijp die bijna niet schoon te maken is.
Nu de kleine veranderingen.
Boor de twee gaten in filter op tot 8 tot 9 m.m.(niet voor meer snelheid).
Vervang het filter door een filter wat een doorlaat heeft van meer dan 90% .
Neem hiervoor een filter met een zeergroot oppervlak om stof en andere dingen tegen te houden en niet alleen dode vliegen en straatstenen.
Maak de inlaat zo dat bij opengaan de openig meteen de volle breedte heeft(is soms niet meer mogenlijk omdat de zuiger al te kort gemaakt is ) hierdoor gaat de zuiger te laat weer de inlaat afsluiten (terugblazen).
Slijp het begin van de spoelpoorten iets uit zodat het beter overeen komt met het gat in de zuiger wanner dez onderaan staat.
Haal de bramen en grote ruuwheden ui het spoelkanaal.
Maak de spoelkanalen aan de bovenkant recht of iets schuin naar boven en breder( niet naar de kant van de uitlaat).
Hooguit een m.m. hoger.
De uitlaatpoort bovenaam recht maken (niet hoger) ongeveer 16 m.m. breed.
Maak de uitlaat echt schoon en maak het dunne pijpje niet korter of groter.(als dat beter zou zijn dan had de fabriek dat wel ansders gemaakt).
NU wat er gebeurt in de motor.
Het luchtinlaten ander de zuiger gaat nu veel sneller,zo snel zelf dat er soms meer door de grote snelheid exstra veel er in gaat.
Als nu de uitlaat zijn werk goed heeft gedaan zal er boven de zuiger een lage druk zijn zodat er veel gassen door de spoelpoort gaan omdat de hogere carterdruk en de lage druk boven de zuiger er veel gas naar boven zal gaan(lcht gaat nu eenmaal alleen van een hogere druk naar een lagere druk )
ALS er meer naar boven is gegaan dan zal er ook weer meer in kunnen stromen.
De uitlaatmoet goed dicht zijn anders kan hij niet doen waar hij voor gemaakt is n.l. de gassen snel afvoeren ,zo snel zelfs dat ze van geen ophouden willen weten en de cilinder een onderdruk geven waar de gassen die er weer aankomen voor de volgende spoeling er met alle geweld weer willen innemen,
Zie we ook nog kans om het verse gas wat toch nog in de uitlaat gekomen is,er weer trug in te krijgen door een goede aansluiting
van de uitlaatpijp dan zal de cilinder goed gevult zijn.
Hiervoor is een goede hoogte van de uitlaat belqangrijk
Een goed lopende motor zowel bij laag als bij een hoger toerental zit er zeker in.
Die ik zo heb veranderd lopen zonder ophogen en afvlakken allemaal goed en vooral geen opboren van de carburator.
Na een goede koollaag op zuiger en petje is een snelheid van meer als 40 k.m. in 60 min .mogenlijk .
En daarbij hoef ik de snelheidsmeter niet optevoeren.
Het is een te lang verhaal geworden maar er word wel meer wat afgezevert ,dus die ik dat ook maar eens een keer .