Ook een vergelijkend warenonderzoek maar in dit geval met de uitlaat.

Ongeveer 4 jaar geleden ben ik begonnen de Solex van mijn zoon te repareren en na een reparatie moet je natuurlijk proefrijden. Wat me onder meer opviel was dat de verbinding tussen het spruitstuk en de uitlaatpijp behoorlijk lekte. Na het monteren van een nieuw spruitstuk was het probleem grotendeels verholpen, maar toch hield deze halfbakken constructie me bezig. Voor de aardigheid heb ik geprobeerd om het spruitstuk met de uitlaatpijp via een flexibele slang te verbinden. Hiermee zou je een dan een gasdicht uitlaatsysteem verkrijgen. Ik heb via Tony Clark een stukje uitlaatslang dat ook bij modelvliegtuigen besteld. Deze slang past perfect over een roestvrijstalen buis van 20 mm externe diameter. Om het geheel op het spruitstuk aan te kunnen sluiten heb ik een nieuw spruitstuk laten maken met een interne diameter van 16 mm. De dikte van de pijp is 1,5 mm. Met behulp van een stukje latoenkoper van 0,05 mm en wat zilversoldeer is de flexibele slang gasdicht aan het spruitstuk gekoppeld. Ik heb het beginstuk van de zogenoemde ‘snelle’ uitlaatpijp afgezaagd (16 mm diameter i.p.v. de standaard 14 mm interne diameter). Op de uitlaatpijp heb ik een stukje van de 20 mm buis aangebracht en ook weer dicht gemaakt met zilversoldeer. De flexibele slang schuif je eenvoudig over het verloopstuk. Dit past perfect. Via een klem en een stukje van een boekensteun is de uitlaatpijp vastgezet aan de motorplaten.

Het resultaat viel wat tegen. Het geluid is vergeleken met de oorspronkelijke constructie, standaard spruitstuk en ‘snelle’ uitlaat niet veel minder. De snelheid is nauwelijks toegenomen. Ik had gehoopt op een significant effect door de diameter van het spruitstuk meer in overeenstemming te brengen met de uitlaatpoortdiameter (16 mm) en de diameter van de uitlaatpijp (16 mm). Tegenwind was de snelheid 30-32 km/uur en met wind mee rond de 37 km/uur. De afdichting van de 'snelle' pijp met het spruitstuk was blijkbaar redelijk goed en het standaard spruitstuk (diameter 13,6 mm) is blijkbaar geen beperkende factor.

De betrouwbaarheid van de constructie moet nog blijken. Van de Solex constructie weten we dat deze in elk geval nooit spontaan uit elkaar valt. Mijn constructie moet zich wat dat betreft nog bewijzen.

Om een effect te zien van mijn constructiewerk heb ik verschillende uitlaten getest op de JR cilinder met het standaardspruitstuk. Ik heb sinds vorig jaar september op mijn OTO een JR cilinder gemonteerd omdat de standaard cilinder die op mijn Solex zat blijkbaar een slome was. Met een nieuwe overmaat zuiger was de snelheid van de standaard cilinder tegen de 30 km. Met de JR cilinder en een ‘snelle’ uitlaat liep de Solex beter (rond 33 km/uur). Een ontkoolde standaard uitlaatpijp (diameter van de pijp 13,6 mm en 6 mm voor het tegendrukpijpje) werkt bij mijn OTO niet goed samen met de JR cilinder. Ongeveer 26 km/uur. Als het extra gat dat ik op aanraden van Jouke Rotiné in het potje heb geboord (een gat van 10 mm) openmaak (kurk eruit halen), neemt de snelheid toe tot rond de 30 km/uur. Het tegendruk pijpje van 6 mm diameter is blijkbaar niet goed voor mijn configuratie. Het vervangen van de standaard uitlaat door een ‘snelle’ pijp (16 mm en 8 mm diameter van het tegendrukpijpje) geeft een snelheid van rond de 33 km/uur en voor het gevoel een beter trekkracht dan de standaardpijp. Het vergrote spruitstuk (16 mm) en de slang (20 mm) samen met de ‘snelle’ uitlaat veranderen de snelheid en trekkracht niet noemenswaardig. Mogelijk 1 of 2 km/uur meer. Ondanks het magere of geen rendement heb ik plezier aan het knutselwerk beleefd. Vooral de testritjes van de verschillende systemen onder min of meer gelijke omstandigheden was leuk om uit te voeren. Ik heb de ultieme testrit op YouTube gezet.
De link is:

http://www.youtube.com/watch?v=yu9P2H5mMNo

Huub Haaker