Zoals door de meeste mensen de compressie gemeten wordt moet je met een korreltje van dat witte spul nemen.
Bij een langzaam toerental waarbij de compressie meestal gemeten door de meeste vakmensen is niet de wekelijke compressie.
De compressieverhouding is een verhouding van de inhoud van de totale cilinderinhoud tot hetgeen er nog over blijft als de zuiger in dehoogste stand staat.
Jammer genoeg is dat geheel anders in de praktijk.
Ik zal even even proberen een voorstelling te geven wat er in werkelijkheid gebeurt.
Het begint al bij de aanzuigslag.
Wat er in het carter komt bij een iets hoger toerental is heel anders.
Dat is van meerdere dingen afhankelijk bij een lopende motor.
1 Hoe snel gaat de inlaat in het begin zo ver mogenlijk snel open.
2 Hoeveel druk was er nog in het cater van de vorige spoeling want de aanzuiging begint pas als deze druk vodoende vereffent is
3 De spoelpoort moet zo snel mogenlijk gesloten worden over een zo klein mogenlijke verplaatsing van de zuiger om geen terug blazen te krijgen.
4 Dan begint pas de spoeling als de druk hoger is geworden dan de druk boven de zuiger.
5 Van dat beetje wat er boven de zuiger komt moet als het enigzins mogenlijk is niets blijvent in de uitlaat blijven.
6 Als de uitlaat gesloten wordt moet als het goed is een druk zijn van minstens een bar,anders kan je nooit aan een voldoende compressie komen.
7 De uitlaat krijgt nu de zware taak on er vaar te zorgen dat de cilinder zo snel mogenlijk leeg komt.
8 De zuiger moet dus werken als een zeer goede luchtveer.
Ik zal nu punt voor punt beschrijven wat er gebeurt bij de eerste aanzuiging want dan is het carter nog vol lucht.
De zuigerverplaatsing is dan 50 cc. en zal er 50 cc. worden aan gezogen, maar nu gaat de zuiger weer een beetje terug blazen naar de carburator en dan begint pas het samendrukken van het mengsel, bij wat hoger toerental zal het terugblazen ophouden omdat het carter wanneer de zuiger boven is nog niet geheel vol heeft kunnen stromen en dat nog niet is als de zuiger de inlaat al weer heeft afgesloten.
Nu ga ik mijn truukendoos open trekken om
hier wat aan te doen.
Hierbij krijgt de uitlaat de voornaamste din gen te doen.
Zonder goede werkende uitlaat is alle werk voor niks.
Dus ik begin ik maar met wat de uitlaat alemaal moet doen.
Stel de eerst klap komt uit de uitlaat(je moet ergens beginnen).
Deze moet zeer snel beginnen (dus een zo breed en vlak mogenlijk)hierdoor krijg je een zeer grote aanvangssnelheid van de gassen,
die zijn eruit na twee tot drie m.m. zuiger verplaatsing,
Ondat de spoelpoorten nu nog niet open mogen zij zal er een grote onderdruk ontstaan boven de zuiger.
Als nu de spoelpoortyen open gaan zal door de lage druk boven de zuiger de spoeling zeer snel op gang komen door de druk onder de zuiger,de luchtstroom door de spoelpoorten zal hierdoor zo hoog zijn dat er zelfs een onderdruk onder de zuiger zal ontstaan.
Omdat nu de spoelpoorten gesloten worden is er een lagere druk onder de zuiger ontstaan wat er voor zal zorgen dat wanneer de inlaat plotseling gaat openen de buitenlucht het carter zeer snel zal vullen, veel meer dan wanner de uitlaat niet goed is aangepast(met een juiste uitlaat zal er veel meer gas boven de zuiger komen).
Nu zullen we de uitlaat op goede werking zie te krijgen.
Als aan de vorige punten zo goed mogenlijk is voldaan dan zal er een hoge stroomsnelhied van gassen uit de cilinder komen en naar het potje stromen(die hoge snelheid is nodig om de cilinder zo veel mogenlijk leeg te krijgen).
Nu moet die hoge snelheid snel gedempt worden (moet tot stilstand gekomen zijn net voordat de spoelpoorten sluiten).
Nu zit er in het uitlaat sijsteem nog een hoge overdruk die zich naar alle richtingen wil verplaatsen ,dus ook terug in het uitlaatpijpje en drukt zo het gas wat op het laatst in de buis is gekomen weert terug in de cilinder on dan sluit de uitlaat en zit er als het allemaal goed is gegaan meer gas boven de zuiger dan als de cilinderinhoed en begint de compressie al met een boordevole cilinder.
Zeer belangrijk is hierbij de vorm van de spoelpoort om zo min mogen lijk vers gas bij de uitlaat te laten komen want dat hoeft er dan ook niet meer in.