Beste forumlezers,

Naar aanleiding van de opmerking over orgelpijpen en een Solex uitlaat kon ik het niet laten. Op een nogal winderige dag (12 mei) heb ik een test gedaan met de Solex als lawaai-orgel. Kijken welke het effect is van geen uitlaat (allen het spruitstuk met een klein stukje pijp) op de performance van mijn Solex-je. Met behulp van een trechter en een stuk flexibele slang heb ik ook een primitieve megafoonuitlaat gemaakt voor nog meer herrie. De tests heb ik weer op YouTube gezet. Omdat ik veel herrie verwachtte, heb ik buiten de bebouwde kom de uitlaat eraf gehaald, de tests uitgevoerd en ben na montage weer beschaafd naar huis gereden.

http://www.youtube.com/watch?v=5dxkNcnKil0

Het resultaat viel zoals te verwachten was nogal tegen (het uitlaatsysteem is niet echt een beperkende factor (voor de ‘top’-snelheid). Het lijkt erop dat de trekkracht zonder tegendruk wat minder is (lagere snelheid bij tegenwind) en dat de topsnelheid iets hoger ligt zonder tegendruk. Dit klopt waarschijnlijk ook wel met de theorie. Het potje van de solexuitlaat doet meer dienst als demper dan dat het het gas terugduwt de cilinder in (het 'turbo' effect van een resonantie uitlaat). Bij meer toeren (> 4500 rpm) wordt de afvoersnelheid van de gassen mogelijk een van de vele beperkende factoren.
Misschien wordt mijn volgende project wel een demper die de huidige snelheid en trekkracht niet beïnvloedt maar wat minder lawaai maakt. Als ik het goed begrepen heb zat vroeger in de solexdemper een soort pannenspons. Het aanbrengen van een geluidsdempende voorziening in een potje lijkt me niet onmogelijk. Ik hoor jullie mening graag over deze materie.

Groet,

Huub Haaker

Attached Images
Testcircuit.jpg (157.56 KB, 117 downloads)
Megafoonuitlaat.jpg (169.95 KB, 126 downloads)
Korte orgelpijp.jpg (163.71 KB, 131 downloads)