Origineel bericht van: Jan Vennix
Wat de uitlaat betreft alle snelle motoren halen de snelheid voor meer als 70 procent ui een juist passende uitlaat,als alle mensen en alle fabrieken van snelle motoren een passende uitlaat monteren en voor het geluid een passende nademper waarom zullen wij dan een beter pijpje ontwikkelen voor een prutsmotortje als van een solex.
Als je een iets grotere snelheid uit je motor kan halen met zo een prutspijpje dan is er iets mis met je( pruts) motor .
Een pijpje kan alleen maar gas uit het cilindertje laten weglopen en tegelijk ook nog wat gas wat er in had moeten blijven
Bedednk altijd wat er uit is gegaan daar zal de motor niet goed op lopen (tenminste bij ons).
Als dat wel zo is dan zou ik overwegen om het uitlaat gas een twede leven te geven en weer terug voeren naar de carburator.







Jan, als ik je goed begrijp zeg jij niets aan de uitlaat doen en gewoon orgineel houden voor het beste resultaat omdat de fabriek al de beste uitvoering heeft geleverd/geproduceerd?

zou kunnen, maar waarom werden dan vroeger al door vele mensen waaronder ikzelf bij brommers de orginele dempers vervangen door niet goed gekeurde dempers, uitlaatbochten ingekort, bredere bochten gemonteerd.

toch meestal om iets meer snelheid uit het rijwiel te krijgen, en mijn ervaringen zijn dat dat ook vaak zo is.
dus waarom bij de solex ook niet gewoon proberen! (leverd het niets op is er ook niets verloren, hooguit wat vrije tijd, maar een ervaring rijker).

gr. ronald