Beste mensen,

Ik heb afdichtrubbertjes voor mijn CNC pompje verkregen en heb meteen gekeken hoe het CNC pompje nu zonder kogeltjes werkt. Ik wil jullie mijn onderzoekje niet onthouden.

Het pompgedeelte is qua ontwerp gelijk aan het Solexpompje: een membraan tussen twee halfbolvormige delen. Deze kamer is verbonden met een compartiment waar zich een selectie membraan bevindt. Beide delen zijn verbonden via een grondplaat. Daarin zitten de aansluitingen voor de benzineleidingen. De grondplaat bevat 4 gaatjes. De stroom van benzine gaat via het onderste gaatje (1) naar het gaatje erboven (2), die leidt naar de pompcompartiment, via het derde gaatje van onder gaat de benzine terug naar het selectie membraancompartiment waar de benzine via het bovenste gaatje (4) naar de carburateur wordt gepompt. Als de carterdruk het pompmembraan richting grondplaat duwt, zal het selectiemembraan het onderste gaatje (1) afdichten en het selectiemembraan richting carburateur (3) openduwen. Benzine stroomt naar de carburateur vanuit het pompcompartiment. Als het pompmembraan terugveert vanwege een lagere carterdruk, zal het selectiemembraan het gaatje (3) richting de carburateur afsluiten en gaatje 1 (tank) openen. Zo vult de pomp zich weer en dit 4000 maal per minuut als een standaard Solex op volle toeren rijdt.

Groet,

Huub Haaker

Attached Images
Alle onderdelen.jpg (197.63 KB, 112 downloads)
Grondplaat met openingen.jpg (118.23 KB, 102 downloads)
Grondplaat met selectiemembraan.jpg (122.76 KB, 102 downloads)
Deksel met selectiemembraan.jpg (100.58 KB, 104 downloads)