In de donkere dagen voor Kerstmis 2014, ben ik gestart met het project: meer licht uit de lichtspoel van mijn Solex. Via tips van Andre van Bijnen (dreke2) ben ik op zoek gegaan naar onderdelen. Samenvattend: ik heb een LED paneel nodig, een gelijkrichter en een weerstand. Met deze componenten (draadjes, klemmetjes, plakband en kit), een goede multimeter en een power supply heb ik diverse tests uitgevoerd.
Met de power supply heb ik het LED paneel kunnen testen. Bij 9 V gaat er stroom lopen en je kan het amperage opvoeren tot 1 ampère volgens de meegeleverde beschrijving. Het spanningsverschil is dan 11,5 V.
Ik heb ook de lichtspoel van mijn Solex (OTO overgangsmodel) getest. De Solex op de standaard, voorwiel los van de grond, de rol op de band en dan vol gas en meten maar. De spoel in combinatie met het vliegwiel produceert een vermogen van ongeveer 20 Watt bij 40 + km/uur.
De eerste tests waren met het LED paneel en een normaal achterlicht lampje (6V, 2,4 W) parallel geschakeld. De standaard schakeling van de verlichting. Het LED paneel kan ongeveer 10 Watt vermogen opnemen en het achterlicht 2,4 dat is dus te weinig voor de lichtspoel en of het LED of het achterlicht zou het gegeven. Ik heb deze combinatie getest met een 10 Ohm extra weerstand in serie met het achterlicht. Deze combinatie bleef tijdens het testen heel, maar de stroomsterktes zijn min of meer kritisch voor het LED paneel en het achterlicht. De test met een 6 V, 7,5 W achterlicht zonder weerstand liet zien dat er bij 40+ km/uur, 0,37 A door het LED paneel ging en 1,05 A door het achterlicht. Maar als het achterlicht doorbrandt of los rammelt krijgt het LED paneel te veel stroom te verwerken en gaat gegarandeerd stuk. Het is beter om beide lampen in serie te monteren. Als het achterlicht doorbrandt of los rammelt wordt de stroomkring doorbroken en blijft het LED paneel heel.
Deze combinatie heb ik getest met een 6 V, 7,5 W achterlicht. Er liep een maximale stroom van 1,12 A bij vol gas (43 km/uur). Deze stroomsterkte is te hoog voor het LED paneel. Ik heb als oplossing gekozen voor een weerstand parallel aan de in serie geschakelde lampen. Ik heb 4, 10 en 22 Ohm getest.
Met 22 Ohm gaat er 46% van de stroom door de weerstand en 54% (0,7 A) door de lampen. Dit is voldoende voor een fel voorlicht en een zwak achterlicht. Dit gaat het worden.

Als ik een ander blok monteer, dan kan ik door de weerstand aan te passen (te verlagen) ook een sterkere lichtspoel gebruiken voor de verlichting.

Wat zijn de kosten?
10 Watt High Power LED paneel 1050 mA 9-12 V € 3,90
LED koelplaat € 3,53
Gelijkrichter 5 A, 100 V, € 1,82
Draad gewonden weerstand 22 Ohm € 4,54

Vlak voor kerstmis heb ik een testritje gemaakt en een filmpje opgenomen met de eerst genoemde constructie. Veel licht maar het risico op doorbranden was aanwezig.

YouTube filmpje

De eerste foto geeft de gebruikte onderdelen, de tweede foto een testopstelling. Als je het voltage en het amperage opdraait krijg je 5 keer zoveel licht uit het LED paneel.




Attached Images
Onderdelen.jpg (65.69 KB, 55 downloads)
Licht bij 10 Volt en 0,2 Ampere.jpg (85.16 KB, 52 downloads)
Last edited by Huub_Haaker; 25/01/15 05:44 AM.