Als je het hart van een vliegwiel gebruikt is het helemaal niet nodig dat er de spie nog in zit .
Je moet dan wel het hart wel compleet gebruiken dus met plaatje en de drie bouten om de sleutel weer los te krijgen.
De conis zit meer dan genoeg vast op de as met alleen de klemming.
Dus hier voor kan je mooi je vliegwiel voor gebruiken waar de spie al uit is en schroef met de drie bouten een passende hefboom er aan.
Meer weten meer vragen.
De spie is bij een vliegwiel niet gemaakt om de as en vliegwiel te borgen tegen verdraaiing maar om het vliegwiel op de goede plaats te monteren ( dat is soms veel makkelijker dan steeds maar uitproberen om het op de goede plaats te krijgen ,volgens mij )
Als het niet goed vast zit op de conis dan gaat het vliegwiel toch verdraaien op de as en zal de zachte spie dat niet kunnen tegengaan.
Het koppel dat er op het moment even na de explosie tussen krukas en vliegwiel ontstaat is vele malen groter dan het aandraai moment van de moer en de sterkte van de spie.
Je moet hierbij denken dat er maar in een klein gedeelte van de omwenteling van de krukas de kracht geleverd wordt die voor de hele omwenteling geld van de as.
Denk hierbij aan de druk op de zuiger op dat moment.
Oppervlak zuiger 13 vierkante s.m. maal op dat moment 40 tot 50 bar op een arm van 20 m.m. naar de as met een hart afstand van 8 m.m. en dan er een rekensommetje er op los laten en je zal zien dat de spie er maar voor jan met de korte achter naam er in zit.
Dat uitrekenen laat ik maar aan jullie over want ik weer niet goed hoe deze rekenmachines werken met al die punten on komma's en zou ik dat wel eens fout kunnen doen.