Origineel bericht van: AlienSolexfiend
Vooraleer ik begin te vijzen probeer ik meer inzicht in deze materie te krijgen. Ik heb een abstracte voorstelling van hoe het werkt.
Vorm ik er een goed beeld van?
Ik redeneer als volgt:

2 remschoenen worden tegen de buitenwand gedrukt, de remtrommel dus.
Ik begrijp niet wat de remplaat precies is.dat is de ronde plaat waar je tegenaan kijkt , aan de binnenkant zitten de remschoenen gemonteerd.
Ik zocht op wat de naaf is, bij wikipedia vond ik een verklaring: http://nl.wikipedia.org/wiki/Naaf
Is de naaf dan juist maar de twee zijden waar de spaken aan zijn bevestigd? Ja, klopt.
Eerder sprak je over afstandbussen, hier kan ik me geen voorstelling van maken.
Als ik in de gelegeheid ben , maak ik wat foto's van de naaf en binnenwerk ,
ik moet toch nog een wiel uit elkaar halen. Kan ik ook de onrondheid opmeten .

Zijn kopervet en lagervet hetzelfde of gelijkwaardig?
Kopervet is koperkleurig en wordt gebruikt om bij schroefverbindingen roest te voorkomen waardoor de moer of bout makkelijker losgedraaid kan worden.Het is ook enigzinds hittebestendig.
Lagervet is bedoeld om lagers te smeren.

Toen ik las over de ovale trommel van Ronald was het even schrikken. Hopelijk is het bij mijn BnRetje nog niet zo fataal.

En dank je wel Thijs, jou kennis en tips over de S4800 zijn zeer waardevol.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy