Het is inderdaad het achterwiel dat de boel tegenhoudt. Waarschijnlijk is het piepende geluid hiermee te verklaren. Draaiend aan het wiel, nu zonder helm en zonder het lawaai van de motor gaf het een hels piepend geluid. Dit heb ik verholpen door tussen de as van de remtrommel van het achterwiel, er niet te zuinig wat WD40 te spuiten. Geen knarsend geluid meer en het wiel draaide ook niet meer zo stroef. Toch heb ik de indruk dat er nog iets fout gaat binnen in de trommel, want het achterwiel stopt heel plots als ik er een draai aan geef. Als ik (stilstaande dus) een paar flinke draaien aan het pedaal geef, draait het nog even door. Maar het stopt dan even plots, het bolt dus niet langzaam uit. Ook bij het voorwiel bolt deze niet uit. Dit had ik al vastgesteld bij aankoop van de BnR, maar ging er toen van uit dat het normaal was.

Ik las dat bij trommelremmen er vaak water in blijft staan. Een tijdje geleden had iemand het kraantje laten lopen waar nog geen afvoer was voorzien, dit natuurlijk een etage pal boven mijn BnR. “Als het regent wordt hij ook nat” merkte de weinig attentvolle man die het kleine drama had veroorzaakt nog op. Het resultaat was toen net hetzelfde. Toen heb ik het ook weer even goed gekregen met het zo wonderbaarlijke middel WD40. Heelhaas heeft het niet lang mogen duren. Dan toch maar openmaken?


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali