Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Joan dat van die groeven wist ik ook en ik geloof er best wel in.
Geen chromen wand dus. Mmmhhh. Eens verder denken.
Heb je iets tegen nicasil wandjes of slechte ervaringen.


John. De Zundapp 125 jongens passen deze gaatjes ook toe om vast lopers te voorkomen. En dat bij de opgevoerde 125.
Dus neem ik aan dat het werkt.


Nicasil zit erin om heel veel slijtage te voor komen.
als de zuiger gaat "vreten" dan trekt hij vaak een plakje los en dan heb je een schots uit je nicasil.
Chrome wand had je eerst, dat is toen bijgewerkt naar Nicasil en tegenwoordig heb je nog andere legeringen die ook toegepast worden.
Veel voordeel zit gewoon in de gewichts besparing ten opzichte van gietijzer en het feit dat je met een aluminium cylinder ook in de buurt komt van de uitzetting van de zuiger vaak ga je dan naar zuigerspeling van 0,02 in plaats van 0.05 of 0,08 wat weer scheelt in compressie en dus trekkracht

Voor poorten in de cylinder is er een vuistregel hoe breed die kunnen zijn ten opzichte van de diameter van de zuiger zonder dat de zuigerveren uitveren en in de poort happen of voordat de zuiger iets kantelt en dan dwars de poort uit wil, met een spijl kun je dus feitelijk twee keer zo breed, zie voorbeeld


Attached Images
spijl-in-uitlaatpoort-1.jpg (148.43 KB, 2743 downloads)
spijl-in-uitlaatpoort-2.jpg (126.52 KB, 2951 downloads)
Last edited by Joan; 28/10/16 08:48 AM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)