Originally Posted by MarkN
Wat John zegt, de Solex is een rechtsom draaiende motor, en de moer draai je er ook rechtsom op vast, met de hand het vliegwiel vasthouden Mijn handen redden dat niet ik gebruik een universele haaksleutel met een trek en duwarm , scharnierend aan elkaar verbonden, en een "usag" ringsleutel14/15. de "14" kant deze sleutels hebben de goede knik van steel naar kop lopen goed vrij van de koelribben en zijn dunner dan "Gedore" passen daarmee beter op de moer en dan gaat hij "armvast" ( mijn arm dan) en dat is best wel stevig en met een steekring sleutel aanzetten tot het vliegwiel door je handen slipt. Vaster hoeft echt niet want die moer draait er niet zomaar meer af.

Het is een gegoten vliegwiel die ze met duizenden tegelijk goten, daar kan dus best een gietfoutje insluipen, dan heb je nog geluk gehad dat pas na 50 jaar de spie eruit knalt. Anders opsturen naar Marcel vd Ven die steekt voor een paar euro een nieuwe spiebaan.
Ik monteer het vliegwiel altijd met gedemonteerde moer, dus die trekkerplaat verwijderen want ik heb gemerkt dat als men dat niet doet de kans er is dat het vlieg wiel als "vast" aangemerkt wordt terwijl de spie niet eens .. ( vaak half) in zijn groef zit want dat voel je dan niet goed en dat draai je wel in model door maar aan die moer te sleuren

Last edited by Joan; 05/06/20 09:47 AM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)