eR ZIJN SPOELEN VAN EEN VIERTAL VERSCHILLENDE VERMOGENS N.L.
VAN 8 WATT
VAN 12 WATT
VAN 15 WATT
VAN 18 WATT
DE EERSTE ZIJN VAN DE OUDE PEPERBUS
DE TWEEDE VAN DE MEESTE SOLEXEN
dE DERDE VAN DE FRANS SOLEX GEMAAKT ONDER DE JAPANSE VLAG
dE VIERDE ZITEN OP DE LAATSTE WAARIN EEN GROTE VOORLICHTLAMP IN ZIT VAN VOOR GEWOON 15 WATT EN ACHTER EEN VAN 3 WATT
Despoelen hebben geen vaste spanning maar zakt en stijgt met de stroom door de lampjes.
Dat dat de meest foete konstruktie is daar hadden ze vroger niet aan ge dacht omdat er bij een solex de voorlamp en de acgterlamp niet altijd zullen gloeien (branden ze wel dan is het foute boel),dat komt doordat er een heel slechte ver binding aanwezig kan zijn of nog erger gewoon los en dat daardoor de stroom alleen door een lamp gaat en er dus de halve stroomsterkte maar nodig zou zijn ,
Maar wie zal dat aan de lichtspoel vertellen ,die gaat gewoon door met zijn vermogen te leveren (en zelfs nog meer dan hij zou mogen doen) zo zal de spanning wel kunnen stijgen tot meer dan 18 volt ,en laat dat nou net ietsje pietsje teveel zijn voor het ene nog goed zijnde lampje en gaat nu ook even branden en daarna gaat wanneer het achterlicht weer wat wil gaan doen ook even meesmullen van de grote voorraad vermogen wat nu voor hem alleen schijnt te zijn en zal ook nu weer even gaan branden (zij het van zeer korte duur )maar het is wel even zichtbaar als je toevallig even achterom zou gekeken hebben.
Ik heb al meerdere malen een goede oplossing met twee diodes aangegeven ,dus kijk er de verhalen nog eens door.
Nu ik toch met mijn onzin bezig ben ,ook even een zeer sobere uitleg hoe dat komm.
Bij een staafmagneet gaat altijd evenveel magneetveld door de lucht als door de magneet van pool naar pool.( volgens mij )
Breek ik deze staaf middendoor dan krijg ik twee magneten met dezelfde sterkte als voorheen tenminste als ik deze precies tegen elkaat aan zal houden.
Nu komp het als ik nu tussen deze twee breukvlakken een kunstofplaatje van b.v. 1m.m. leg dan zal ik merken dat het magneetveld meteen veel zwakker is geworden.
Als ik nu met een passende beugel de uiteindxen van deze twee stukken zal doorverbinden dan gebeurd er iets heel geks ,het magneetveld word nu ter plaatse van de gemaakte breuk heel sterk,
Dat komt omdat het magneetveld wat eerst door de lucht naar de andere pool zou gaan nu in zijn geheel door de anngebrachte
beugel gaan en het veld zal zich nu geheel samenkomen bij de smalle spleet van de breuk (dat kan nu wel tot 10 keer sterker zzijn
Nu de werking van een lichtspoel met zijn te gekke streken om het ons zo moeilijk te maken.
Stel je hebt een vliegwielmagneet met daarin een ijzeren kern met wat draadjes er om heen ( die er maar wat los omheen liggen)
Als de magneet verplaatst dan zal het veld van de ene kern aflopen en er bij een anderen oplopen ,deze verandering wekt een stroom op,als deze stroom door de gloeidraad gaat dan zal dez het doorlaten van de verandering van het veld van de kern tegenwerken.
Nu komt het volgende het magneetveld gaat wanneer geen stroom stroomloopt van de ene pool naar de andere pool door het ijzer maar gaat hierbij wel over twee moeilijk te nemen hindernissen( luchtspleten ) zelfs voor magneet heel zware hindernissen).
Dus twee hindernissen plus een stuk ijzer met een stel o0nwillige draden en die ook nog tegengewerkt worden door de belasting van een paar doorverbindingen (lampen)
Dus het stuk ijzer wil niets als er een belasting aan wezig is
dat onwillige ijzer word ook nog eens behoorlijk in de weg gezeten door de bijna net te nemen hindernis de tweeluchtslpeten.
De uitslag is als de luchtspeet om wat voor reden wat groter is neemt het vermogen snel af (dus minder licht )
Dus als de stroombelasti9ng groter wordt daalt de spanning
wordt de stroom kleiner dan stijgt de spanning
Als een lampje even niet meedoet dan gaat het andere meteen ergens anders heen.
Wil je het goed doen zorg dan dat het voorlicht via een diode maar stroom krijgt bij de positieve puls en het achterlicht alleen via een diode de negative puls
Zo hou je de stroom van het lampenprobleem geschijden
Nog meer weten nog meer vragen