Als je de werking van de solexkoppeling goed door hebt dan zal je merken dat de startkoppeling helemaal anders werkt dan je aanvankelijk denkt.
Deze koppeling werkt eigenlijk als een palkoppeling die niet goed werkt .
ALs je het draaipunt van de voeringhouder en de plaats van de voeringbevestigingsplaats goed bekijkt dan zal je zien dat deze heelver uit elkaar liggen ( bijna tegenover elkaar) ,hierdoor onstaat een z.g,stekende koppeling.
Als de koppeling begind te werken zal deze om het draaipunt beginnen te draaien en dan door de wrijving van de trommel met de voering de koppeling verder naar buiten willen draaien ,zodat de koppeling zich zal vast klemmen en zich zal gedragen als een vaste bevestiging (als alles goed is),dus de klemming zal altijd goed werken ook al zouden de veren eigenlijk niet sterk genoeg zijn.
De koppeling zal bij het aanfietsen gedragen als een vaste verbinding en de moter mee rond nemen.
Eigenlijk zijn deze veren alleen om de beginwrijving aan de koppeling te geven en het aankoppeli=en te kunnen laten te beginnen.
Zet je de koppeling er andersom in dan is dat effect van deze werking niet aanwezig en zal de moter nooit worden meegenomen.
Als het toerental hoger wordt dan komt er een moment dat de zware gewichten de nijging kriijgen om naar buiten te gaan en zal de druk op de schoenen iets verminderen ,en ontstaat er een zeer kortte tijd een moment dat de koppeling vrij zal komen.
Dat kan alleen als de speling tussen koppelingvoerin en koppelingshuis klein is ( dus alleen bij een nieuwe koppeling ).
Zo gouw las er speling is tussen deze twee dan krijgt de koppeling een schakelaar werking d.w.z. hij slipt of hij gaat vats.
Dat komt omdat wanneer er speling is on dus wanneer de grote gewichten gaan wijken deze meteen te ver gaan en de koppeling naar de stand vast zal gaan ( dat vast moet je niet te letterlijk nemen want de moter zal nu niet meer zo goed in toeren stijgen en komt er een torengebied waar je eigenlijk allleen de koppelings trommel gaat opwarmen en je solex zal beginnen te rijden).
Dus bij een beetje versleten koppeling is er eigenlijk geen punt meer dat de koppelijng vrij blijft.
Als de tijd dat je stil staat met de moter aan en op de band niet te lang is en de moter niet teveel toeren wil maken ,kan de koppeling dat wel verdragen.
Nog meer weten ,nog meer vragen .