Origineel bericht van: Wafsnarf
Beste solexisten,
Ik heb een Black'nRol S4800 gekocht op mijn oude dag. Hij rijdt prima, maar er schijnt een (aut.)koppeling op te zitten. Die heb ik nog niet kunnen ontdekken. De gashandel is ook vreemd.Die moet je tegen de klok indraaien om gas te verminderen. loslaten beteknt plankgas! Dat lijkt me gevaarlijk(Doet de koppeling het soms niet omdat het laagste toerental te hoog is?) Verder zit er voor een 12Volts lampje. Achter een 12 volts remlampje en een 6 volts achterlampje. Is het elektrisch systeem nu 6 of 12 volt? Weet iemand een boekje over de Black 'n Roll te krijgen? Alvast bedankt!

Dan heb je er niet meer de originele gashendel opstaan. Oorspronkelijk geef je tegen wijzerzin gas bij de S4800.
Onlang heb ik bij mijn S4800 de gashendel vervangen door een 3800 type. Bij een S3800 werkt de gasbediening andersom dan bij een S4800. Nu moet ik de hendel wijzerzin draaien om gas te geven. In het topic Gasmechanisme S4800 lees je hier meer over. Het voordeel van deze nieuwe hendel is dat je hem bij een S4800 zelf moet terugdraaien om gas te minderen (ik heb hem niet op de rem aangesloten en heb dus het remschuifje er uit verwijderd.) Het nadeel is dat deze gashendel niet is voorzien om op het remlicht aan te sluiten. De bediening van dit systeem went heel snel en ik durf haast te zeggen dat het beter is dan het originele.

Ik heb een kleine Franse handleiding van 3 pagina’s, jammer doet mijn scanner het niet, maar echt veel staat er niet in.

En welkom op het forum, altijd fijn om ervaring en kennis over de Blackenroll uit te wisselen.

Update:

Ik heb een Amerikaanse handleiding gevonden van de S4600 & S4800:
http://www.velosolexamerica.com/images/PDF/owner%20manual%204800.pdf
Het is raadzaam niet te schraal te smeren zoals in deze handleiding staat.
Er kunnen qua gelijkvormigheid kleine verschillen zijn met de Europese uitvoering.

Last edited by AlienSolexfiend; 28/09/12 10:10 AM. Reason: update

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali