Bedankt voor de suggesties, maar ik heb een reparatie geschiedenis opgebouwd met dit solexmotortje.
In 2007 heb ik van de Solex van mijn zoon het carter en lagers vervangen omdat een van de drie koppelingsbevestigingspunten was afgebroken. De Solex had hij in 1992 gekocht en na ongeveer 2 jaar erop te hebben gereden stond hij bij mij in de garage. Na de reparatie ben ik toegetreden tot de Solexliefhebbers. In juni 2008 liep het big end eruit en brak de drijfstang in stukken. Er bleek een glijlager in gezeten te hebben. Ik heb toen een nieuwe drijfstang met naaldlager gemonteerd. Deze heeft het 100 km volgehouden. De volgende heeft het van juli 2008 tot september 2010 volgehouden (2300 km). De daarop volgende heeft 2700 km gefunctioneerd tot juli 2011. De volgende slechts 16 km. Ik ben toen maar van 1 op 40, 1 op 25 gaan mengen. Het motortje begint alweer ernstig lawaai te produceren, nu na 800km. Er is dus iets niet goed met dit motortje. Ik heb gekeken of de drijfstang loodrecht staat op het carter door de cilinder vast te zetten op het carter (geen carterdeksel gemonteerd) en dan gekeken of in alle standen van de krukas het big end lager soepel te bewegen blijft en niet onder spanning komt te staan. Het oorspronkelijke motornummer (carter) was 685.631 en is vervangen door 681.726. Lijkt me uit hetzelfde productie. Verschillende solexreparateurs hebben naar het blokje gekeken en hun oordeel gegeven. Bijvoorbeeld, het krukaslager draait soepel en zit goed vast in het carter en er is geen lek langs de rol, het motortje loopt prima maar het slijtageprobleem lijkt nog niet gevonden te zijn. Ik sta open voor elke advies.
Groet,
Huub Haaker