Een zuiger die na een lange tijd bewegen door een cilinder en daarbij aan een gedeelte van de zuiger een donkere kleur heeft dat is een goed teken (helemaal donker is nog beter).
Om hem weer mooi blank te krijgen hoef je maar een tijdje te rijden zonder werkende luchtfilter en alle met moeite er op gekregen bruin laagje is er weer af .De bruine aanslag kont door het niet geheel dicht zijn van de zuigerveren doordat de olie die altijd een beetje zal verbranden nou eenmaal die kleur heeft ende gemiddelde druk is nou eenmaal meer naar beneden dan naar boven langs de zuiger.
Als je een blanke zuiger belangrijk vind dan hoef je alleen maar je filter wat slechter te maken en de rest komt dan van zelf.
Bij een goed oliefilm raakt n.l. de zuiger de cilinder niet.
Dat doen alleen de kiezelstenen die tussen de cilinderwand en zuiger bevinden,bij een cilinderspeling van 0,05 is de opening hier maar 0,o2 m.m. als de cilinder nog niet warm is, dus dan zal je die kiezelstenen eerst wat kleiner moeten malen om nog tussen een warme cilinderwand en zuiger te kunnen bewegen..
Dus volgens mij zit er nog niet genoeg puin in je motor om de zuiger blank te houden.