Origineel bericht van: Roelof
Origineel bericht van: Roelof
Er zit nog al wat verschil in gewicht tussen de oude originele zuigers en de nieuwe, maar liefst 17.3 gram en dat zal zeker verschil in ballans maken, mijn ervaring is ook dat de solex rustiger loopt met de originele zware zuiger.


Trouwens het word tijd dat de 3 J,s eens op de proppen komen met een goed ballanseer verhaal...zoals beloofd. wink


Ik kom niet verder dan de krukas statisch te balanceren op 2 meslinialen die perfect horizontaal en parallel aan elkaar zijn
horizontaal is simpel te controleren een grote diameter gladde staaf mag er niet af rollen door de zwaarte kracht.
dan kies ik ervoor om de gemonteerde drijfstang met een ophangmechanisme horizontaal te houden. de krukwang dient dan in elke stand te blijven staan zo niet komt er wat gewicht bij recht tegenover het punt dat verkiest onder te gaan hangen.
ben al meer dan 20 jaar zeer tevreden over het resultaat en mijn cartertjes ook , wel krijg je hiermee de dwarse trilling niet weg maar dat heb ik al vele malen beschreven, die klomp bigend die naast de krukas hangt de boosdoener.

Daarom vind ik da laatste krukas van Jan Vennix een goede, die heeft het meeste van zijn bigend IN de krukwang zitten dankzij zijn a-symetrische drijfstang, dan heb je geen of nauwelijks last van die klomp
Mijn alternatief om de koppeling eruit te laten en daar een dummy wang met bigend te monteren werkt ook, heb je weliswaar geen koppeling, maar bij de meeste van mijn speciale blokken is dat ding het eerste dat in de kist beland.
balanceren zal altijd een compromis blijven, heel veel hebben zich er al mee bezig gehouden, er is geen uniek recept, anders hadden ze de balansassen niet hoeven uitvinden ( of de wankel motor) , laat welke J dan ook maar lekker zijn eigen methode
gebruiken, verandering van spijs doet eten zeggen ze wel eens.

loss daarvan dien je dan eerst te vragen waar de krukas voor bedoeld is, toeren ? ( in dit geval veel omwentelingen) >> lekker licht of toeren ? ( in dt geval veel rondhjes rond de kerk) >> veel zwaarder voor een soepele loop en trekkracht door vliegwiel werking

dus met 1 woord "toeren" kun je al verwarring stichten, hebben wij op ons werk oa met "vessel", oppassen due met denken dat je elkaar wel verstaat, eerst FF checken


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)