Ik heb vandaag een testritje gemaakt.

Afgelopen zondag bleek pijnlijk dat mijn Solex met een getunde JRT-JdL cilinder na 2 1/2 jaar wat futloos geworden was. De snelle Solex van Ruurd reed me op hellingen voorbij. M.a.w. ik was snelheid en trekkracht kwijtgeraakt. Na 6500 km besloot ik de cilinder maar eens te bekijken. Weinig kool in de uitlaat en de uitlaatpoort maar wel in een spoelpoort en vastzittende zuigerveren. Nu de cilinder eraf was besloot ik een Franse aluminium cilinder te testen. ( http://savoies-solex.forumactif.org/t51-cylindre-aluminium-solex en http://mauger-moto.fr/epages/07497c7b-55...a/Products/S050 . De cilinder heb ik gekocht bij een gerenommeerde Solex winkel in het zuiden des lands). Ze beloven meer trekkracht dan een standaard 3800 cilinder. De Franse cilinder heeft een extra spoelpoort. De diameter van de inlaatpoort van de CFX cilinder is 11 mm, het spruitstuk 8,3 mm, dus dat sluit nog steeds niet goed aan. Ik heb de cilinder zonder enige wijzigingen op mijn onderblok gemonteerd en heb de 'Grebbeberg' test uitgevoerd. Een standaard JRT cilinder loopt ongeveer 34 km op dit onderblok. Het resultaat viel niet tegen. Mooie snelheid en trekkracht, beter dan de standaard JRT cilinder.

Groet,

Huub


YouTube

Attached Images
Zuiger JRT na 6500 km.jpg (48.91 KB, 81 downloads)
Spoelpoort na 6500 km.jpg (27.21 KB, 82 downloads)
Poorten Franse Aluminium cilinder.jpg (31.28 KB, 83 downloads)
Zuiger Franse aluminium cilinder.jpg (26.4 KB, 69 downloads)
Last edited by Huub_Haaker; 15/10/15 11:35 PM.