Gisterenmiddag heeft de Solex Oto zijn eerste wat langere testrit gemaakt.
Een rondje van ca 30km vanuit Drunen, via Elshout, Haarsteeg, Herpt, Wijk en Aalburg, Genderen, Waalwijk weer retour naar Drunen, dat alles inclusief 2 x een veerpont bij prima weer.
Het was goed dat Dreke2 (André) ook van de partij was en wel met fietstas met "eerste hulp" artikelen, want na een kleine 8 km "verloor" ik de onderste helft van het gasmechanisme.
Een zoektocht in de grasberm leverde nog het terugvinden van enkele ringetjes op, de dopmoer en het frictierubbertje waren echter onvindbaar.
Omdat de bout door het stuur, de gaslepel en de "cruise control beugel" nog aanwezig waren, kon met een tie-rip die Dreke2 bij zich had een noodverbandje worden gelegd en op ca 2 km afstand bij een broer van hem 2 moertjes M6 worden gescoord.
Met wat kunst en vliegwerk zodanig gerepareerd dat de tocht weer konden worden voortgezet.
Thuisgekomen een alternatief systeem eronder gemonteerd, de werking is prima, frictie is oké en cruise control werkt. (zie de foto).
Oorzaak van het verlies was met zekerheid dat de dopmoer niet strak genoeg vast zat, maar dit was nodig om het mechanisme zo goed mogelijk te laten werken, kortom niet alle componenten/ringetjes waren goed op elkaar afgestemd.
Trilling van het frame van de niet afgeveerde Solex blijkt toch niet te onderschatten.
De "originele" gasspaak zoals getoond in een berichtje gisteren, had ik in de ochtend al verwijderd omdat het omgezette stukje telkens uit de gasschuif schoot, dus weer even terug naar een regulaire spaak met nippel, waarbij een stukje krimpkous het loslopen van de nippel voorkomt.
Tja en dan zie je na zo'n rit door de polder dat er nog meer "kinderziekten" optreden die eventjes moeten worden verholpen.
Het moertje van de voorrem handle ontbrak, M6 moertje die juist in het ronde gat valt, de volgende toch maar met wat Locktite vastzetten.
En op de beurs volgende week hier in Drunen ook eens uitkijken naar een nieuwe beugel voor de voorrem.
De zeskantbout bij de huidige zit niet fijn in zijn zitting, deze zitting of de bout zijn op wat plaatsen door langdurig/veelvuldig gebruik mogelijk wat rond waardoor bij sterk inknijpen van de voorrem de kabel lost.
Niet handig dus.
Last but not least moet er nog wat aan de verbinding van uitlaat en spruitstuk worden gedaan dat deze wat beter aansluit.
Nu is het aantal dB toch wel wat aan de hoge kant en is het "klapperen" op een gegeven moment toch irritant.

Verder liep de OTO prima, tegen geringe wind op ca 32 km/h, gemiddeld zo'n 34,5-35 km/h en af en toe een piekje naar 37,5-38 km/h, aldus gemeten op de teller van Dreke2 die naast me reed op die momenten.

Vandaag maar eens alle bouten en moeren van de OTO checken daar alles, maar dan ook alles uit elkaar heeft gelegen.

Kortom, een fijne middag gehad met nu wat "nazorg" om weer fris en fruitig het volgende ritje te gaan maken.








Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63