Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Wat voor geluid hoor je dan? Zelf nog nooit een warmloper gehad, dus weet niet wat ik moet horen.

Het motorvermogen neemt merkbaar af met een bij behorend metaalachtig geluid vanuit de cilinder.
Heb dit ook met de Orbea gehad na boren en honen van de cilinder.
Loopt nu weer als een Naaimachientje.

Origineel bericht van: eversman
Ik vind dat raar, waarom laat je je solex steeds warmlopen? Gewoon uitzoeken waar het probleem zit, vast ergens in de ontsteking of heel soms in de smering.


Goeie vraag, waarom laat ik hem warmlopen.

Ook bij deze een geboorde en gehoonde cilinder.

ik heb een proefopstelling gemaakt waarbij ik de zuiger in de cilinder kan later bewegen op verschillende
toerentallen en tevens de cilinder/zuiger vanbuitenaf kan verwarmen totdat je hoort dat het zwaarder gaat lopen .
Dan de zuiger bekijken waar deze gaat klemmen en de hoge punten weghalen.
Hierna de zuiger weer inbouwen en laten draaien met verwarming totdat het weer zwaar gaat lopen , zuiger eruit, hogepunten weghalen .............enzv.



Bij het warmlopen blijkt dat de zuiger op verschillende plaatsen te weinig speling heeft en dat is bovenin ,bij de veren maar ook halverwege en zelfs onderaan.
Nu kan je natuurlijk in ene keer een paar honderdste van de zuiger afhalen maar op deze manier heb je meer controle
op wat je weghaalt zonder de zuiger in een keer te klein te maken.
Een soort van leermomentje misschien ??

Mogelijk is het zuigermateriaal van mindere kwaliteit wat het onregelmatig uitzetten verklaart.

Smering, 1:35 lijkt me voldoende als ik na uitbouwen de vette zuiger bekijk.

De ontsteking staat op tijd : merktekens op 1,8mm vóór BDP.

De motor start direkt, warm of koud, heeft goede trekkracht en haalt de 30/33km per uur.
Wat dat betreft lijkt het een goede OTO motor .


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy