Origineel bericht van: Joan
denks eens na ?
Hoe kan je het lager vastvelzen als er een krukwang voor zit ?


en de boel wordt NIET zoals bij een DO of OTO door de moer ( en de juiste vulbussen) tegen het lager aan geborgd om zo ook de krukas tegen te houden NEE de krukas moet al vast zitten in het lager want de rol met zijn prullaria aan glijlagers moet kunnen zweven.

Speciaal gereedschap dat is de bonus om aan een 3800 te kunnen werken.
De klus kun je in een kwartier doen, voor het gereedschap sta je uren achter een draaibank.

Voordat ik het juiste gereedchap had heb ik eerst met onjuist gereedschap ( ook al speciaal ) eerst een carter uit elkaar getrokken, harde leerschool.

Heb van anderen gehoord dat ze dezelfde ervaring hebben.
gelukkig is het maar een 3800


nou, ik heb tot nu toe over de meeste dingen, en dan vooral bij de demontage goed nagedacht. Dit forum is toch ook bedoelt om advies in te winnen? of niet soms? het spijt me dat ik dan niet zoveel ervaring heb, maar ik ben 26, heb vanaf me 15 alleen maar met honda viertakt gesleuteld, ook veel blokken gereviseerd, maar ik kan je vertellen dat een honda blok toch echt een heel stuk makkelijker is om te kunnen reviseren dan een solex 3800 motor. dus geef me alsjeblieft even de gelegenheid om wegwijs te worden in hoe het allemaal werkt in de solex wereld, want ik ben hier niet voor niets aan begonnen, ik vind solexen nou eenmaal machtig leuke machientjes en wil graag leren in hoe je ze weer in originele staat kunt brengen.

en nu zeg je wel "het is maar een 3800", maar wat is er los van de krukasmontage en de bronzen lagerbussen in de rol mis met deze blokjes? want ik weet nog niet echt wat de nadelen zijn van een 3800 motor ten opzichte van die van een oto. ik hoor wel vaker negatieve klanken op dit forum over 3800 motoren. en dat vind ik opzich niet erg, maar het maakt me gewoon wel nieuwschierig over wat de zwakke punten zijn van deze motortjes...