Origineel bericht van: Jan
Origineel bericht van: Alfons1959
Jan je bedoelt van vloeibaar naar gasvormig.
Wel nu: propaan 260 keer en butaan 220 keer.
Dus gemiddeld, 1 liter vloeibaar gas worft 240 liter gasvormig gas.
Wat aardgas kost moet je effe op je jaarafrekening kijken toch?


Mooi Alfons, ik had geen idee.
vandaar dat ik Joan aan het werk wou zetten laugh



ach als je mij aan het werk wilt zetten geen enkel probleem,'
dan moet je terug naar de basis van de chemie en dan kan je het zelf ook.
Bij gas werk je in mol(en).
afgesproken is dat 1 mol gas bij kamertemperatuur 22,4 liter is
je kunt uitrekenen wat een mol gas is met behulp van het molgewicht en dat is de optelsom van de afzonderlijke componenten, afgesproken is dat waterstof 1 weegt uit de tabel zie je dan dat koolstof (C) 12 is, 1 mol aardgas ( CH4) weegt dus 16 (12+4) als je dan 16 gram aardgas in een fles hebt heb je daar 1 mol van inzitten en bij vrij expanderen naar de ruimte zal dat 22,4 liter innemen.
dan dien je nog de verbrandingswaarde te weten, CH4 heeft een eigen enthalpie en een eigen entropie.
CO2, O2 hebben dat ook en H2O heeft dat ook
je dient de reactie vergelijking op te stellen
CH4 + 2O2 = CO2 +2H2O ( links en rechts moeten er van elk beestje even veel zijn) in dit geval 1C, 4 O's en 4H's
dan zet je links bij elk van de verbindingen zijn enthalpie
dat tel je links en rechts bij elkaar op, is rechts groter dan komt er energie vrij is rechts kleiner dan dien je er energie bij te stopen om de reactie te krijgen.

Overigens is de prijs van LPG, LNG en dat gas wat uit je kraan stroomt afhankelijk van vele factoren.
Het zit voor niets in de grond en om het bij jou te laten landen zitten er verschillende factoren tussen die allemaal hun hand ophouden om geld aan je te verdienen


Last edited by Joan; 05/04/11 02:38 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)