en wat de poortmapping betreft: bij de hele snelle ( heb ik al eens gemeld) zijn de spoelpoorten 1/2 zo hoog als de uitlaat en de uitlaat is dan de 1/2 hoogte van de slag plus nog tot 2 mm extra in geval van hoge toeren ( 18.000)
dus bij een slag van 40 kan je uitlaat wel tot 18 mm onder de bovenkant cylinder komen Is dus 22 hoog) en de porten tot 30 mm van de bovenkant ( overigens dient de zuiger dan wel precies gelijk te komen met de bovenkant ander moet het verschil uit de berekening weg genomen worden)

voor solex is een verhouding van 3 ( hoogte uitlaat) op 2 ( hoogte spoelpoorten) meer aannemelijk
Je kunt experimenteren met de hoogte van de spoelpoorten. zonder de uitlaat aan te passen ( die wel eerst rechthoekig maken ( met slotjes voor je zuigerveren anders knallen deze kapot) steeds een beetje hoger tot de solex uit zijn carburateur begint te petsen, teken dat het oude hete gas nog niet genoeg weg is en het verse gas aan gaat steken. dan ben je te ver ( of niet) deze "pets" is weg te repareren door de uitlaat net zover op te hogen tot dat over is, je hebt dan voor beide het maximum bereikt, dus EERST de spoelpoorten aanpakken


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)