Ik heb afgelopen maandag 200 km gereden met mijn OTO met JRT cilinder (Wageningen-Badhoevedorp v.v). Inderdaad lekker warm. Maar geen last gehad van vapour lock tijdens het rijden. Wel duurde het soms een paar seconden na het stoppen voordat het machientje weer voluit ging. Ik vermoed dat de rond gepompte benzine de ontstane gasbellen in de leidingen en carburateur moest verwijderen. In de vorige configuratie (de standaard cilinder en uitlaatsysteem) had ik bij warm weer wel veel last van vapour lock. Inhouden en dan weer oppakken. De tank redelijk vol houden hielp toen wel wat. Maar om een of andere reden heb ik nu geen last meer. Ook niet bij 30+ (dat was het afgelopen maandag). Ik heb niet alleen een JRT cilinder gemonteerd maar ook de uitlaat en het spruitstuk vergroot naar 16 mm en deze met een goed passende pakking vastgezet. Ook heb ik een van de winter electronische ontsteking gemonteerd. De Solex loopt nu prima, top rond de 34 km, maar veel trekkracht ook nog boven de 30 km. Relatief weinig effect van tegenwind. Mogelijk treedt de vapor lock niet meer op omdat de verbranding en afvoer efficienter is geworden en wordt alles minder warm. Ik heb het gevoel dat ik nu ook met sproeier 27 kan rijden i.p.v. 28. De remluchtsproeier staat behoorlijk naar rechts. Voor de maximale snelheid, niet-viertakten bij een helling af, moet hij helemaal naar rechts.

Groet,

Huub Haaker

Attached Images
Zuidas Amsterdam.jpg (166.47 KB, 195 downloads)
Bootje op de Vecht bij Breukelen.jpg (131.68 KB, 150 downloads)
De temperatuur in Rhenen.jpg (140.84 KB, 185 downloads)
Terug in Wageningen.jpg (106.37 KB, 176 downloads)