Origineel bericht van: FFAnders
Ik kan op de foto met de draaibank niet zien of er een belasting op de trommel uitgevoerd wordt.
Als dat niet zo is dan is het allemaal maar gokken wanneer je koppeling volledig aangrijpt , dit is belastingafhanklijk.
Als de koppeling op een hoger toerental aangrijpt is dat ook niet prettig wanneer je bv 20km /uur wilt rijden, dan heb je continu een te hoog toerental nodig om de Solex rijdend te houden met een slippende koppeling.
Dat is niet prettig met een toer Solex + de koppeling wordt bloedje heet wat ook weer niet goed is voor de rol.
(Deze ervaring deed ik afgelopen jaar op, ik moest de 24-uurs motor wat inrijden en we maakten een rit met iemand op een elektro-fiets.)

De beste test is de koppeling inbouwen en ermee gaan rijden, dan weet je wat hij doet.

Als ik even snel reken Ronald:
20 km/u = 33.333 cm/min (afgerond)
Als ik uit ga van een aandrijfrol met een diameter van 5 cm (ik gok maar wat) dan heeft die rol een omtrek van 16 cm.
Voor die 20 km/u moeten er dus 33333/16= 2083 toeren per minuut gemaakt worden. Met dat toerental heeft die koppeling denk ik al lang en breed aangegrepen.
Allemaal theoretisch geneuzel natuurlijk, maar ik wil alleen maar zeggen dat 1200 of 1500 toeren niet echt veel uitmaakt.


Groet, Tim