Bij een outo solex is een vrijloop koppeling niet zo moeilijk
Ik gebruik hiervoor als het kan een aandrijfrol met een geheel stalen binnenwerk.
Deze hebben twee dezelfde kogellagers die nog goed verkrijgbaar zijn.
Tussen deze lagers is een afstand bus gemonteerd .
Deze moet je vervangen door een zelfgemaakte bus met de gelijke lengte als de oude bus.
Afmeting bus buiten diam .20,00 m.m. van een goede staalsoort.
Hierin zuiver centrisch een gat voor de krukas.
Maak nu een tweede bus met een gat van 26,00 m.m. waarin het meeneem lager vast in past en met een buitenmaat van 35.00 m.m.
De lengte van deze bus moet precies even lang zijn als de bus die op de krukas komt.
Hierin wordt het meeneemlager middenin geperst.
Nu worden de lagers weer van nieuw vet voorzien en wordt er een een eind in de bus geperst .
Hierna wordt de bus met het meeneem lager er in geperst( let goed op de draairichting van de binnen bus )je moet met de binnen bus de rolconstructie rechtsom kunnen draaien (dus meenemen ).
Is dat gebeurt dan het tweede lager er inpersen .
Als dat klaar is moet je de lagers met de binnen bus links om kunnen draaien zonder dat de rol mee zal draaien.
Daarna moet je de tomos koppeling demonteren en het gat van de middenflens uitdraaien op de maat van de krukas.
Dat kan 17 of 16,8 m.m. zijn (even opmeten ).
De assen waarmee de koppeling voeringen vast zitten ( 6 m.m. )zijn er in twee uitvoeringen n.l. met twee platte kanten of met een ingestoken gleuf .
Die met de twee platte kanten zijn de beste (hebben een beter draagvlak ).
Monteer de 3 koppelingen net andersom als eerst (dus als de koppeling rechts om draait dan de langste deel voering aan de linkse kant ).
Nu de remveren monteren ( Deze zijn om de koppeling strak te houden wanneer de motor niet regelmatig langzaam kan draaien )
Ook de grote platte veer moet er in zitten.
Nu moet de veer nog wat minder sterk gemaakt worden ( dus gewoon wat langer trekken ) Ongeveer 300 m.m.
Zet de veer aan een zijde goed vast in de bankschroef en aan de andere kant met een goede klemtang ( niet met iets door het oogje want dat gaat niet ).
Monteren van de veer in de koppeling .
Zet de bankschroef zo ver dicht dat de koppeling er net door kan.
Duw nu de aangehaakte veer op zijn plaats net tussen twee koppelingstukken .
Schuif nu de koppeling tussen de gereedstaande bekken door en de veer zal nu zodanig gaan kronkelen dat deze precies op de goede plaats bij een van de openingen met een schroevendraaier op zijn plaats te drukken is ( maar met een beetje kracht is ook de schroevendraaier niet nodig ).
Ook moet er nog een afstands bus gemakt worden voor de afstand van de rol naar het carter op te vullen.
Met het uitrekken van de veer kan men de koppeling zo afregelen dat deze bij ongeveer 1000 omw zal pakken.
Ook moet soms de koppeling voering met vet worden ingesmeerd om hem soepeler te laten werken.
Ook kan men een geheel nieuwe binnen gedeelte draaien als dat beter of gemakkelijker is.
Meer weten meer vragen.