Origineel bericht van: Jan Vennix
Aan de bovenkant van de inlaatpoort moet je nooit iets weghalen want dat heeft geen zin en ook aan de onderkant van de uitlaatpoort heeft totaal geen zin.
De inlaat is al lang groot genoeg als de zuiger nog lang niet zo hoog is gekomen.
De uitlaat gassen zijn er al lang uit ( als het goed is ) als de spoelpoorten nog maar net open staan.
Vroeger was het zo dat de spoeling pas kon beginnen als de uitlaatgassen al naar huis waren want deze gassen zoeken elk gat op waar ze weg zouden kunnen komen dus ook de spoelpoorten.
En dat is volgens mij niet de goede richting.
Of is dat in deze tijd anders.

voor sommige motoren helpt het wel om de uitlaat naar beneden te halen, de truuk is dan dat de zuiger hier wel als een dam werkt ( zoals hij dat NIET bij de inlaat mag doen, de terugkerende gassen die in de uitlaat heen en weer fietesen op zoek naar de uitgang ( ook daar zoeken ze elk gat op dat er is) zien dan de zuiger als weerstand en hebben dan iets meer worsteling om de ruimte waar ze net uit komen wer te vervuilen

over die spoelpoorten: inderdaad beste is als het uitlaatgas al weg is voordat spoelen begint liever nog iets onderdruk zodat er zugkracht is vandaar mijn eerdere opmerking qua hoogte de spoelpoorten ca de 1/2 van de uitlaatpoort


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)