Denk altijd bij een tweetact een grote stapel brandhout geeft meer warmte dan een klein vuurtje wat iets feller brand.
Dus zoveel mogelijk aanzuigen .
Zoveel mogelijk naar boven krijgen.
En vooral zoveel mogelijk boven houden en daarna een felle vonkenprop het werk laten doen.
Voor de uitlaat is er bijna altijd tijd genoeg.
De uitlaat bovenaan recht maken en wat breder .
Naar onder toe heeft geen zin want de gassen zijn er al gelijk uit wanneer de zuiger 3 tot 4 m.m. de poort heeft vrijgegeven.
Als je rechte poorten maakt moeten er altijd borgpennen in de zuiger zitten.
De inlaat poort aan de onderkant recht maken zodat er als de zuiger nog maar weinig opening geeft er toch al een grote doorgang naar de cilinder is en daardoor de inlaat langer goed open blijft tot deze weer ineens gaat sluiten (terug blazen ).
De vorm van de spoelpoorten is een moeilijk iets maar is wel bijna geheel in staat om een goede of een slechte loop te hebben
Bedenk dat alles wat in de uitlaat weg is de motor er dan ook niks meer mee kan doen.
Dus probeer de spoelpoort zo te maken dat de gassen van de uitlaat weg blijven en de poorten aan de bovenkant ook recht te maken omdat dan de spoeling ook snel op gang kan komen want tijd is belangrijk
Als je de motor met een boormachine aandrijft dan moet de luchtstroom tegenover de uitlaat naar boven komen en in het midden en Zo kort mogelijk langs de cilinderwand tegenover de uitlaat.