|
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
|
OP
30000km gereden
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251 |
Wat ik nu weer heb !?
Gisteren dus krukaslager van 3800 vervangen, in de schuur bij proefstart, starten en lopen. Vandaag met testrit raar geluid en geen trekkracht.Bij stilstand blijft de motor niet lopen. Nu komt er wanneer ik aan het vliegwiel draai ( bijna geen compressie) lucht door de carburateur naar boven. Wanneer ik de vinger bovenop de carburateur leg dan wordt door de druk het plastic gasnippel uit de carburateur gedrukt.
Iemand hier ervaring mee ??
Han
|
|
|
|
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086 Likes: 8
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086 Likes: 8 |
Misschien een Gigalek in het spruitstukpakking tussen in en uitlaat ??
Wanneer ik de vinger bovenop de carburateur leg dan wordt door de druk het plastic gasnippel uit de carburateur gedrukt.
Is dat bij draaiende motor of ook al als je hem met de hand draait ?
Groet , Ronald & Conny Altijd normaal is ook niet normaal
|
|
|
|
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
|
OP
30000km gereden
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251 |
Blok is helemaal droog bij alle pakkingen, het vingerverhaal is wanneer ik met de hand draai.
|
|
|
|
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
|
OP
30000km gereden
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251 |
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,882 Likes: 13
85000km gereden
|
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,882 Likes: 13 |
Vreemd hoor, het enige dat ik me kan voorstellen is dat het zuigerhemd te ver is ingekort, en dan nog is de overdruk niet hoog. Een vreselijk verstopt carb. filter kan mss ook helpen met omhoog duwen... Meer kan ik mij niet voorstellen.
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
|
Joined: Sep 2010
Posts: 9,023 Likes: 4
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Sep 2010
Posts: 9,023 Likes: 4 |
Dat denk ik ook.
Hoe ver heb je ingekort en heb je dit gecontroleerd?
Groetjes Alfons
Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
|
|
|
|
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086 Likes: 8
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086 Likes: 8 |
Even teruglezend zie ik dat je eerst het carter en later het lager vervangen hebt. Verder is er geen lekkage op de pakkingen.
Een slechte compressie , op een voorheen goed lopende motor, duid op of een slecht afsluitende decompressie klep of er is iets mis met de zuigerveren. Ik neem aan dat je de poorten van de cilinder ook nageken hebt. Met een koollaagje bovenin de spoelpoorten en een dikke laag in de uitlaat kan je ook meer last hebben van terugblazen.
Groet , Ronald & Conny Altijd normaal is ook niet normaal
|
|
|
|
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
|
OP
30000km gereden
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251 |
Motor is helemaal schoon van binnen en met het "slechte"lager liep hij verder goed.
Heb alleen het lager en de pakkingen vervangen, en nu dit....
Wanneer ik hem start dan doet ie wel, alleen in de hogere toeren, heb ook al een dikkere uitlaat geprobeerd, helpt niet.
|
|
|
|
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086 Likes: 8
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086 Likes: 8 |
Had ik vanmiddag al gemeld : Spruitstukpakking . Hoeft niet lek te zijn naar buiten toe maar lek tussen in en uitlaat. Spruitstuk eraf en pakking nakijken.
Toch vreemd dat de compressie ook erg laag is.
Groet , Ronald & Conny Altijd normaal is ook niet normaal
|
|
|
|
Joined: Oct 2000
Posts: 16,170 Likes: 81
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2000
Posts: 16,170 Likes: 81 |
toch ergens een afdichting, maar weer terug slopen om te onderzoeken, je hebt de krukas ook terug gestoken, heb je de pistonpen veertjes wel gezet ? OOK je vliegwiel weer terug goed gemonteerd, is deze niet door zijn spie gegaan ?
Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
|
|
|
|
Joined: Sep 2010
Posts: 9,023 Likes: 4
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Sep 2010
Posts: 9,023 Likes: 4 |
toch ergens een afdichting, maar weer terug slopen om te onderzoeken, je hebt de krukas ook terug gestoken, heb je de pistonpen veertjes wel gezet ? OOK je vliegwiel weer terug goed gemonteerd, is deze niet door zijn spie gegaan ? OK, alleen die veertjes, leg uit.
Groetjes Alfons
Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
|
|
|
|
Joined: Oct 2000
Posts: 16,170 Likes: 81
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2000
Posts: 16,170 Likes: 81 |
toch ergens een afdichting, maar weer terug slopen om te onderzoeken, je hebt de krukas ook terug gestoken, heb je de pistonpen veertjes wel gezet ? OOK je vliegwiel weer terug goed gemonteerd, is deze niet door zijn spie gegaan ? OK, alleen die veertjes, leg uit. Als je de veertjes vergeet wandelt de piston pen naar buiten, het eind is recht, de cylinder rond. Door tegen de cylinderwand te leunen graaft hij nu twee parallele groeven in de wand (omdat het pistonpenuiteinde recht is raakt het midden de wand niet dus daar geen slijtage) heb je groeven in de wand lekt je compressie terug je carter in gevolg slecht lopen
Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
|
|
|
|
Joined: Sep 2010
Posts: 9,023 Likes: 4
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Sep 2010
Posts: 9,023 Likes: 4 |
toch ergens een afdichting, maar weer terug slopen om te onderzoeken, je hebt de krukas ook terug gestoken, heb je de pistonpen veertjes wel gezet ? OOK je vliegwiel weer terug goed gemonteerd, is deze niet door zijn spie gegaan ? OK, alleen die veertjes, leg uit. Als je de veertjes vergeet wandelt de piston pen naar buiten, het eind is recht, de cylinder rond. Door tegen de cylinderwand te leunen graaft hij nu twee parallele groeven in de wand (omdat het pistonpenuiteinde recht is raakt het midden de wand niet dus daar geen slijtage) heb je groeven in de wand lekt je compressie terug je carter in gevolg slecht lopen Ja oke, dan zou je echte motorschade hebben, dat had ik wel door.
Groetjes Alfons
Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
|
|
|
|
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
|
OP
30000km gereden
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251 |
Zo ziet het van binnen uit Ik kon geen onregelmatigheden vinden, behalve dat er wat veel benzine onder in het carter stond. Alles weer gemonteerd en het is bij hetzelfde gebleven, onderin uitgaan, op volle toeren goed en regelmatig lopen. Nog andere sproeier geprobeerd, helpt ook niet
Last edited by solexnl; 24/01/14 07:48 PM.
|
|
|
|
Joined: Oct 2000
Posts: 16,170 Likes: 81
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2000
Posts: 16,170 Likes: 81 |
lijkt op een verkeerd gemonteerd of lek pompmembraan dat de benzine via de pomp zo het carter in zeikt, want dit lijkt inderdaad een benzine plas, hij staat dan onderin zijn toeren veel te rijk en slaat af door verzuipen. OOk kans dat hij via een andere weg teveel krijgt als bijvoorbeeld de sproeier langs buiten heen lekt en daar de brandstof door kan voeren
Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
|
|
|
|
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
|
OP
30000km gereden
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251 |
Heb de ander kant ook nog even los gehad. Nu is mijn vraag, moet het ringetje dat tussen de aandrijfrol en de grote moer zit kunnen ronddraaien of moet die geklemd zitten ? Bij mij kun je hem namelijk met een kleine schroevendraaier ronddraaien, vandaar.
|
|
|
|
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
|
OP
30000km gereden
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251 |
lijkt op een verkeerd gemonteerd of lek pompmembraan dat de benzine via de pomp zo het carter in zeikt, want dit lijkt inderdaad een benzine plas, hij staat dan onderin zijn toeren veel te rijk en slaat af door verzuipen. OOk kans dat hij via een andere weg teveel krijgt als bijvoorbeeld de sproeier langs buiten heen lekt en daar de brandstof door kan voeren Ander plaatje achter de pomp geplaatst met een ander membraam, helaas geen verbetering....
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,882 Likes: 13
85000km gereden
|
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,882 Likes: 13 |
Als hij afslaat bij lage toeren, draai dan de bougie eens eruit: nat of droog? Misschien zoeken we wel in de verkeerde hoek
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
|
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
10000km gereden
|
10000km gereden
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161 |
De enige fout die terugblazen kan veroorzaken zoals je opgeeft is dat de zuiger te veel speling heet bij de inlaat poort naar de inlaat naar de carburateur. Dat komt omdat ,als de zuiger bovenin staat en naar beneden gaat de inlaatpoort zou moeten afdichten om een luchtverplaatsing naar de carburateur zou moeten hebben dus hier is een te grote lek( zuiger is onrond of de cilinder is te slecht ) Ook kan het zijn dat de zuiger er anders is ingezet en daardoor niet meer goed kan afdichten (zuiger en cilinder slijten op elkaar in en zal zijn werking niet goed meer kunnen doen als de zuiger 180 graden is gedraaid ) meer weten noch meer vragen.
|
|
|
|
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
10000km gereden
|
10000km gereden
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161 |
Nu nog een vraag hoe heb je de lager vastgezet na montage????
|
|
|
|
Joined: Aug 2007
Posts: 60
Aan het inrijden
|
Aan het inrijden
Joined: Aug 2007
Posts: 60 |
Mischien de zuigerveren zijn ze nieuw? Of de oude niet in de zelfde sleuf herplaast?
Arjan.
|
|
|
|
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
10000km gereden
|
10000km gereden
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161 |
Slechte veren geven geen luchtverplaatsing naar de inlaat naar de carburateur. De lucht gaat alleen van boven langs de zuiger naar beneden. De lucht van boven vult alleen de ruimte op die de zuiger onder vrij maakt.
|
|
|
|
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
|
OP
30000km gereden
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251 |
Nu nog een vraag hoe heb je de lager vastgezet na montage???? Lager op 3 punten ingeslepen en op die punten de rand wat omgefelsd. Zoals bij deze :
Last edited by solexnl; 25/01/14 06:09 AM.
|
|
|
|
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
|
OP
30000km gereden
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251 |
De enige fout die terugblazen kan veroorzaken zoals je opgeeft is dat de zuiger te veel speling heet bij de inlaat poort naar de inlaat naar de carburateur. Dat komt omdat ,als de zuiger bovenin staat en naar beneden gaat de inlaatpoort zou moeten afdichten om een luchtverplaatsing naar de carburateur zou moeten hebben dus hier is een te grote lek( zuiger is onrond of de cilinder is te slecht ) Ook kan het zijn dat de zuiger er anders is ingezet en daardoor niet meer goed kan afdichten (zuiger en cilinder slijten op elkaar in en zal zijn werking niet goed meer kunnen doen als de zuiger 180 graden is gedraaid ) meer weten noch meer vragen. Eerst heeft het blok goed gelopen na het vervangen van het lager, het rare geluid uit de carburateur kwam later, zonder het blok weer los gehad te hebben.... Ik heb de zuiger/cylinder combinatie inmiddels op een ander 3800 blok gezet ( dit blok gaat op de tocht mee als reserveblok). Dit blok loopt en heeft geen rare bijgeluiden, het staat echter nog in het houten sleutelblok in de bankschroef. Binnenkort op het frame en dan testen. Op het andere blok zit de zuiger/cylinder combinatie die mee is geweest naar Oostenrijk. Dit blok loopt nu ook mooi en ook zonder bijgeluiden. De combinatie die nu op het reserveblok zit is een kopie van die van de Oostenrijk-combinatie, heeft een kennis van mij gefreesd. Hier zal dan toch wel iets verschil in zitten...
|
|
|
0 members (),
53
guests, and
0
robots. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
M |
T |
W |
T |
F |
S |
S |
|
|
|
|
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
13
|
14
|
15
|
16
|
17
|
18
|
19
|
20
|
21
|
22
|
23
|
24
|
25
|
26
|
27
|
28
|
29
|
30
|
|
|
|