Het is een split unit, oftewel een binnendeel aan de wand en een buitendeel die je ergens in de tuin verstopt, indien mogelijk. we hebben er zelf 2 van staan en bevallen goed. In voor en najaar ook als kachel te gebruiken om even snel een wat frisse ruimte op te warmen.
Zijn zeer stil omdat de Compressor vanaf "0" opstart (frequentie geregeld) en ook op vol toeren een laag "geluidsniveau" heeft.
Ja die zijn stil. Op het schip van mijn broer en het schip van mijn vriend/kennis hangen ze in elk vertrek (7 stuks) en zijn heel erg goed. De koelers (2 stuks) staan in de machine kamer, dus die hoor je ook niet. Deze worden veel gebruikt. Goede keuze.
Ja, vandaag weer iets technisch gedaan, gereedschap gemaakt om de klepjes van de brandstofpomp van de YA 328 uit elkaar te drukken, ze kunnen officieel niet uit elkaar. zie ook mijn bericht "klepjes" heb ik 2 verschillende typen, elk met zijn eigen nadeel, vooral die met zinken binnenwerk rot nogal makkelijk ( ook Zamac net als solex carter) als opofferingsanode voor de ijzeren onderdelen in de buurt, het afdichtvlak is dan geen afdichtvlak meer. De andere is van aluminium maar die heeft zo een groot gat dat het rubbertje er bol in gedrukt word door het veertje en dan is het veertje minder effectief
Ohw, dat komt weer helemaal goed. Toch moet je het zuiver maken in de brandstofpompen. Het is net als bij die Solexpompjes. Iets fout en veel te weinig opbrengst.
Een jaar of 20 geleden was ik bij mijn broer aan boord en toen heeft de monteur ook die losse klepjes vernieuwd aan de CAT.
M'n tweede brommer ja, de eerste was een Tomos en daar wil ik het niet over hebben ( zie topic wat was je eerste brommer)
Het is de bedoeling dat ie zo orgineel mogelijk wordt, en echt snel hoeft ie niet te gaan, 55/60 is genoeg. Ik wil niet de hele tijd achterom te hoeven kijken. En tegenwoordig mogen auto's ook maar 60 in het buitengebied, kan ik ze mooi bijhouden
Hij ligt al bijna helemaal uit elkaar, gelukkig zat het blok niet vast, was wel een gok voor €50.
niet vandaag maar van het weekend: een Yamaha XT 500 weer tot leven geroepen, andere kabel boom, alles wat verdere los gehaald was weer gemonteerd, hendels opgelast om uitgetrilde boutgaten weer netjes te maken, zo ook met de stepjes, andere kickstarter, koppelingskabel, knipperlicht automaat veel grotere statitionair sproeier ( ook last van de moderne benzine) andere bougie, diverse rubbertjes ,lampjes.
ja ik had zelf een XL 500 ( honda) en nu een XL 650, die 500 was rouwer, had helaas een 23 inch voorwiel en daarmee erg instabiel, die 650 rijd veel beter maar je mist de "punch" waar ze allemaal last van hebben ook die XT 500 is dat je moet weten hoe ze aan te kicken en als ze een keer terug petsen, ga dan maar eerst een boekje lezen want dan heb je hem niet zo maar weer aan. en ook oppassen dat ze niet terug slaan tijdens aantrappen want dan kun je je knie enzo wel gedag zeggen
Je kreeg er vanzelf het juiste gevoel voor Alphons. Zonde om zoiets te laten staan. Maarja zo heb ik eens een KTM laten staan omdat de kickstarter links zat, die kreeg ik echt niet gestart.
Je kreeg er vanzelf het juiste gevoel voor Alphons. Zonde om zoiets te laten staan. Maarja zo heb ik eens een KTM laten staan omdat de kickstarter links zat, die kreeg ik echt niet gestart.
met een 500 cc tweetakt cross ooit de strandrace gereden, dat was inderdaad heel spannend om hem aan te krijgen . links gaan staan een hoge sprong maken en dan in 1 keer met de rechterpoot dat ding een zoejang geven en vooral de kickstareter helemaal naar onder trappen dan stond hij namelijk weer vrij, als je hem in 3 keer niet aan kreeg moest je gereanimeerd worden.
Ik ben bezig met het opknappen van een vintage Marantz tuner die ik voor een prikje heb gekocht. De VU meter lampjes (fuse type) achter het frontpaneel moet ik vernieuwen, er zouden 8V 0.2A in moeten, maar die zijn nog moeilijk te vinden. Val ik al meteen in huis met een vraag gericht aan de elektro techneuten onder ons: Zou eventueel 0.25A i.p.v. 0.2A een groot verschil geven, ik bedoel zou die 2 x 0.4 Watt meer (zijn 2 lampjes) veel uitmaken?
Last edited by AlienSolexfiend; 19/08/1410:04 AM.
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Ik ben bezig met het opknappen van een vintage Marantz tuner die ik voor een prikje heb gekocht. De VU meter lampjes (fuse type) achter het frontpaneel moet ik vernieuwen, er zouden 8V 0.2A in moeten, maar die zijn nog moeilijk te vinden. Val ik al meteen in huis met een vraag gericht aan de elektro techneuten onder ons: Zou eventueel 0.25A i.p.v. 0.2A een groot verschil geven, ik bedoel zou die 2 x 0.4 Watt meer (zijn 2 lampjes) veel uitmaken?
knap dat ze dat zo opgeven, dat zit al in de productie marge van het gloeispiraaltje, gewoon doen en als je ze te fel vind dan knip je het draadje naar je lampje los en zet je er een weerstand in, dat word even rekenen als ik maar net doe of de weerstand door de hitte niet verandered zou de 8 volt 0,2 een weerstand hebben van 40 Ohm die van 8 volt 0,25A een weerstand van 32 Ohm dus mogelijk compenseren met maximaal 8 Ohm
Dit hoort niet in de rubriek "24uurs"vandaar dat ik het even onder een ander kopje voortzet.
Origineel bericht van: Joan
Origineel bericht van: FFAnders
Origineel bericht van: RedFox
Hey Ronald, Je avitar is niet meer zichtbaar.
Klopt, hij is eraf gevallen en krijg hem met geen mogelijkheid er meer op
via je profiel ( meen stap 2) Niet ? Mogelijk dat Roelof je kan helpen die is daar handiger in dan ik.
Iemand enig idee waar het misgaat om het plaatje te plaatsen ?? Dacht eerst dat het aan Firefox lag , nu met Windows geprobeerd, werkt ook niet.... Het volgende gedaan :
Edit profile >
Afmeting 80x80 klopt, upload aangeklikt en plaatje geselecteerd, op versturen geklikt
Plaatje staat nu in een url, waarom je het niet als jpg kan uploaden van af jou comp. weet ik niet, soms heeft het forum kuren, misschien later nog eens proberen.
aangezien iedereen ervan overtuigd is dat je in de winter aan het 24 uurs solex project moet werken had je je plaatje toch al beter in "kinderdijk bij winter" kunnen plaatsen, zien ze dat je al bezig bent.
Ik ben bezig met het opknappen van een vintage Marantz tuner die ik voor een prikje heb gekocht. De VU meter lampjes (fuse type) achter het frontpaneel moet ik vernieuwen, er zouden 8V 0.2A in moeten, maar die zijn nog moeilijk te vinden. Val ik al meteen in huis met een vraag gericht aan de elektro techneuten onder ons: Zou eventueel 0.25A i.p.v. 0.2A een groot verschil geven, ik bedoel zou die 2 x 0.4 Watt meer (zijn 2 lampjes) veel uitmaken?
knap dat ze dat zo opgeven, dat zit al in de productie marge van het gloeispiraaltje, gewoon doen en als je ze te fel vind dan knip je het draadje naar je lampje los en zet je er een weerstand in, dat word even rekenen als ik maar net doe of de weerstand door de hitte niet verandered zou de 8 volt 0,2 een weerstand hebben van 40 Ohm die van 8 volt 0,25A een weerstand van 32 Ohm dus mogelijk compenseren met maximaal 8 Ohm
De lampjes staan in serie samen met de lampjes die de dialplaat verlichten (met diodes waarschijnlijk). Kan het theoretisch dan, een weerstand plaatsen voor de twee middelste lampen van de VU meters?
Ik wacht nog even af of ik de juiste lampjes kan vinden. Vandaag stuitte ik op een ander probleemje. Om aan de lampjes te kunnen moet de frontplaat eraf, en dat geeft problemen omdat ik de dialknop er niet af krijg. Die zou via het kleine gaatje in de knop los te schroeven zijn, maar het is me niet duidelijk met welke bit dat moet. Zie ik het goed dat het een inbus bout is, of zit er helemaal geen schroef in?
Hier enkele foto's:
Op de foto zijn de aansluitingen van de VU-meter lampen te zien, de kabels lopen door naar de plaatverlichtingslampen aan de uiteinden links en rechts.
Last edited by AlienSolexfiend; 20/08/1401:07 PM.
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Ja lijkt op inbus, kan natuurlijk ook een inch maat zijn even voelen of het "ratelt" als je er een kleine insteekt dan weet je of er een zeskant is voorkomen dat het inwendige rond word.
Die is al te veel met zijn tijd mee vrees ik. Er is in onze stad nog wel een electronica speciaalzaak waar de kans groot is ze te vinden, een tijdje geleden kocht ik er elders onvindbare zekeringen voor mijn versterker. Ik hoopte het paneel los te krijgen van mijn tuner, zodat ik kon zien wat de afmetingen zijn, aan die Marantz produktcode heb ik in dit geval niet erg veel. Ik vond al wel een webshop die Marantz lampensetjes verkoopt. Moet ik nog eens verder onderzoeken want het is niet erg duidelijk of die van mij er bij zitten.
Ja, eens kijken of ik een fijne inbus heb liggen, mijn setje is niet compleet meer. Wat bedoel je eigenlijk met "ratelen"?
Hopelijk heb ik de kop niet al te erg vernageld met mijn schroevendraaier. Anders moet ik eens kijken of ik er langs de binnenzijde aan kan, maar dat wordt dan wel omslachtig.
Als ik zo rondkijk, werken de meterlampjes niet meer bij veel van deze aangeboden tuners. Dezelfde lampjes voor de paneelverlichting werken bij de meeste nog wel. Waarschijnlijk worden ze heter in hun kleine behuizing.
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Nee gisteren iets technisch gedaan, maar eens wat onderhoud aan mijn draaibank gepleegd daar is het de laatste tijd bij ingeschoten.
kwam er ook nog een kennis met een gescheurde hydrauliek leiding van de tractor van zijn zoon en die nog met koper en een plaatje gelast. de hef achter moest een bak met iets van 2 ton zand optillen draaien ze doodleuk de overdruk beveiliging van de hydrauliek dicht , als dat bij mijn baas was stond je binnen de minuut op straat: beveiligingen zijn heilig ( en dat soort van reparatie lassen staat overigens ook niet hoog aangeschreven)
Wat dat overdruk beveiliging betreft. Mijn broertje rijdt met verreikers. vorkheffers, kranen enz... Hij verteld dat nagenoeg iedereen die met dat spul rijdt, die beveiliging bijna altijd uitzet. Ze willen allemaal de stoerste zijn, wie het meeste tilt, maar je moet ook niet vergeten dat ze worden opgejaagd om zo snel mogelijk de boel te verplaatsen. Ik vind het geen goed idee maar de werkelijkheid is anders. Tijd is geld, zeker tegenwoordig.
Ben er dankzij deze fantastische site ondertussen achter gekomen dat ik een 1.5 hexagon voor deze klus moet aanschaffen. Hehe, dat wordt friemelen en mikken.
Nu nog de goede lampjes scoren, en dan kan er niets meer misgaan.
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Het slot van het tuinhuis werkte niet meer. Dus pennen eruit van de schanieren en deur toch kunnen verwijderen. Slot open gemaakt en jahoor gewoon afgebroken. Dus maar een nieuw slot erin maken, want een passende hebben ze niet.
Vanmiddag even een sleuteltje gemaakt voor de Freesbank. Ik dacht dat ik niet het juiste materiaal had maar Gedore-ijzer doet het prima en weer even de "gereedsapmaker" uitgehangen
Nou Ronald , lekker creatief bezig geweest hoor , boren-vijlen en klaar is Ronald
Moet je weten dat ik afgelopen week nog bij Herman Buitelaar geweest ben, (wat geld brengen) en die heeft die sleutels zo op de plank liggen. Je weet het, Wie z'n koppie niet gebruikt.....moet zelf een sleuteltje maken.
de antieke puch 2V van een buurtvrouw beetje opgevoerd, ding wilde echt niet lopen, een bestelde cylinderset kwam met een zuiger met pen 12 en dit soort puch heeft toch echt pen 10 hadden ze moeten weten, toen maar het oude spul aangepast, ook het luchtfilter moeten verplaatsen om de 15 bing aan te kunnen sluiten
de antieke puch 2V van een buurtvrouw beetje opgevoerd, ding wilde echt niet lopen, een bestelde cylinderset kwam met een zuiger met pen 12 en dit soort puch heeft toch echt pen 10 hadden ze moeten weten, toen maar het oude spul aangepast, ook het luchtfilter moeten verplaatsen om de 15 bing aan te kunnen sluiten
Je kan het ook niet laten he, stoute jongen. Mens rijdt dadelijk 80.
de antieke puch 2V van een buurtvrouw beetje opgevoerd, ding wilde echt niet lopen, een bestelde cylinderset kwam met een zuiger met pen 12 en dit soort puch heeft toch echt pen 10 hadden ze moeten weten, toen maar het oude spul aangepast, ook het luchtfilter moeten verplaatsen om de 15 bing aan te kunnen sluiten
Je kan het ook niet laten he, stoute jongen. Mens rijdt dadelijk 80.
Het doel van vandaag is het opbouwen en controleren van mijn cyclemaster voor het het ritje van 14 september in Stramproy. Daar is een treffen van fietsen met naafmotoren. Achterwiel narichten en korte bougie monteren. Zorgen voor een goede kettinglijn en zo.
Vanochtend, gedeeltelijk, digitale uitlezing op de freesbank gemonteerd. Nog niet helemaal af kunnen maken, X-as klaar en nu de Y-as nog, de ochtend was om Scheelt veel tijd met rekenen, en nadenken, als je van punt A naar B wilt. (Waar heb ik dat eerder gelezen ??)
Het doel van vandaag is het opbouwen en controleren van mijn cyclemaster voor het het ritje van 14 september in Stramproy. Daar is een treffen van fietsen met naafmotoren. Achterwiel narichten en korte bougie monteren. Zorgen voor een goede kettinglijn en zo.
monteer ook eens een nieuwe ketting, weer volop aanwezig dankszij de minibikes die overgegaan zijn van 24H ketting op wat ze "grove ketting" zijn gaan noemen.
Bougie, ja altijd uitkijken met de koelribben, dat past daar slecht als je de verkeerde sleutel erop wurmpt
Motorwiel hangt alweer in de fiets, gaat wel goedkomen. De motor-ketting proberen te spannen door een halve schakel te proberen. Dit is niet gelukt, ketting is nieuw en de tandwielen te oud. De ketting die ik gebruik is eigelijk te breed, maar bij gebrek aan beter.. Heb nu toch een korte bougie gemonteerd aangezien ik anders de dop van de bougie al niet kan verwijderen. Had hier ook een oogje aan kunnen zetten. Heb een pijpsleutel op maat gemaakt en nou kan het. Het wiel is recht maar de trommel en de as niet. Maar we gaan het zo doen! Wat is trouwens het brandstof verbruik van zo'n blokje?
Motorwiel hangt alweer in de fiets, gaat wel goedkomen. De motor-ketting proberen te spannen door een halve schakel te proberen. Dit is niet gelukt, ketting is nieuw en de tandwielen te oud. De ketting die ik gebruik is eigelijk te breed, maar bij gebrek aan beter.. Heb nu toch een korte bougie gemonteerd aangezien ik anders de dop van de bougie al niet kan verwijderen. Had hier ook een oogje aan kunnen zetten. Heb een pijpsleutel op maat gemaakt en nou kan het. Het wiel is recht maar de trommel en de as niet. Maar we gaan het zo doen! Wat is trouwens het brandstof verbruik van zo'n blokje?
normaliter is de eccenter waarmee je de motor aan de as hangt genoeg om een ketting te spannen. een te brede ketting is killing voor je trommel, het tandwiel zit er te dicht op, ik heb een trommel die is door de ketting zo ver ingevreten dat het bijna eng is in total 4 cyclemasters in de verzameling waarvan 1 in rijdbare conditie en met origineel frame ( hollander en verende voorvork)
Een te brede ketting is helemaal geen probleem. Dat heb ik ook bij mijn Cyclemaster. Dat inslijten komt door een te los zittende ketting en vaak is de motorophanging uitgelubberd waardoor het geheel ook nog eens scheef in elkaar zit. Soms hangt zelfs de hele motor los en dat was o.a. bij jouw Cyclemaster het geval toen bij de Berini rit een aantal jaar geleden in Wognum. Ik herinner me nog dat ik tegen mijn vriend zei "moet je daar zien. Die Cyclemaster kan wel eens wat aandacht gebruiken. Die motor hangt gewoon te schudden in het frame". Er reed destijds maar één Cyclemaster mee en daar reed jij op Joan.
Als alles recht zit dan heeft ook een brede ketting genoeg ruimte in de trommel. Blijft natuurlijk wel zo dat een originele, goed passende ketting wel beter is.
goed opgemerkt, ik zal nog eens kijken want sinds die tijd regelmatig mee gereden maar er 100% niets aan gedaan . wel wat omerkingen dat hij volgens anderen voor een cyclemaster goed reed ( er is kennelijk een reden waarom je ze weing ziet) kan me nog wel herinneren dat ik meen dat zijn naam Henry is/was uit Hilversum er ook goed over oordeelde, die werd toen gezien als deskundige op dat gebied, zelf reed hij toen op een cyclestar en die ging als de brandweer
Ik heb wel vaker andere verhalen over hem gehoord, maar ik kan daar zelf niet over oordelen. Ik heb mijn Cyclemaster wel bij hem gekocht, maar die was echt niet in een rijdbare staat. Volgens die Henry overigens wel. Hij had er net een paar dagen daarvoor nog mee gereden. Iets wat een onmogelijkheid was gezien de mankementen. Maar goed...dat is allemaal gemaakt. Ik heb er toch wel een flink aantal ritten mee gereden. Die van mij is nog een 26 cc uitvoering en loopt ongeveer 33 km/h als de omstandigheden gunstig zijn. En dat is niet verkeerd. Alleen een paar jaar geleden tijdens een rit stopte hij ineens en ik kon niet vinden wat er aan de hand was. Wel benzine, goed vonken en noem maar op, maar niet meer lopen.
De Cyclemaster verdween achter in de schuur. En vorig jaar besloot ik er eens aan te beginnen. Toch eerst even proberen en je raadt het al....gewoon lopen. En eigenlijk is dat balen want nu vertrouw ik hem niet meer. Want wat is nu het euvel (geweest) ?
de mijne geeft problemen met de ontsteking terwijl hij op het oog goed vonkt. aangezien hij geen deco heeft om de compressie te minderen moet ik vanaf koud heel langszaam trappen door de straat heen en dan met het gas "pompen" fiets ik iets te hard heeft hij teveel compressie pomp ik verkeerd dan ook, nooit lopen. start hij eenmaal loopt hij als een zonnetje, hij begint dan meestal prtt.... niks..... prt ...... niks .....prt>>>gaan eenmaal warm heeft hij iets minder compressie start hij meteen, tenminste dit is mijn uitlag van wat ik meemaak met het beestje.
Heb vandaag op het werk een pijpsleutel opge-offerd. Door het gat een M8 slotbout gestoken en vastgelast. Ik kan nu de bougie eruit schroeven in het frame. Het wiel kan nu draaien zonder compressie en is nu bewerkbaar. Morgen de zaak afstellen en proefrijden. Heb vrij gekregen voor zaterdag 13 september, is net leuker als zondag. Hopen op een beetje mooi weer en alles komt goed.
Erg leuk verhaal, heel erg bedankt!! leukeplek voor je bezinetank! ik neem aan dat die andere brommers ook van u zijn.. ik zou echt een museum beginnen er zitten echt ''fietsen'' bij die ik nog nooit heb gezien!! en die Sparta ge-wel-dig!!
Origineel bericht van: ghostrider
Ja dat kan. Het is van origine een ontwerp van DKW van vóór de oorlog. De tekeningen zijn na de oorlog in Nederland opgedoken bij Hart Nibbrig & Greeve in Den Haag door de Duitse ingenieur Bernd Neumann. Er werd een prototype gebouwd om deze hulpmotor in Nederland op de markt te kunnen brengen. Omdat bij elke wijziging de hele motor uitgebouwd moest worden kregen de ingenieurs een beter idee. Van delen van deze Cyclemaster werd een ander motortje gemaakt dat wij nu kennen als Berini M13, oftewel het eitje.
Alles wat met de Cyclemaster te maken had werd verkocht naar Engeland en daar ging dan deze hulpmotor dan eindelijk in productie. Ze werden dus ook naar ons land geëxporteerd. Als je goed kijkt zie je wel overeenkomsten met de Berini. De eerste serie (zoals die van mij) had een cilinderinhoud van 26 cc net als de eerste Berini eitjes. Dit werd spoedig vergroot naar 32 cc zoals dus ook bij de Berini.
De Cyclemaster heeft dus ook een roterende inlaat....inderdaad zoals de Berini. Zoals al te lezen is in de voorgaande berichten, is het een ketting aandrijver en moet je zelfs om de bougie te verwisselen een speciale bougiesleutel hebben. Vandaar dat ze bij Hart Nibbrig & Greeve er goed aan hebben gedaan om verder te gaan met het eitje. De naam Berini is trouwens een samentrekking van de eerste letters van de drie constructeurs bij Har Nibbrig & Greeve namelijk BErnd Neumann, RInus Bruynzeel en NIco Groenendijk. Zij kregen voor elke verkochtte Berini gezamenlijk een bedrag van 1 gulden. Dat klinkt weinig, maar dat was naast hun reguliere baan en er zijn heel veel Berini's verkocht, dus het heeft ze geen windeieren gelegd.
Een Cyclemaster rijdt wel heel leuk en is wat sneller dan een solex uit die tijd (peperbus). Het is alleen moeilijker om aan onderdelen te komen en als er iets aan mankeert is het inderdaad een boel sleutelwerk.
ben bezig met kleine dingen te repareren aan mn oldtimer. nu moet ik (nep)leer plakken op n ijzeren ondergrond. welke lijm kan ik t beste gebruiken? is bisonkit goed?
Het heeft een paar uurtjes geduurd maar het is klaar :
vandaag het draaibankje "opgevoerd"
nu kan er, behalve spantangen en een 70mm klauwplaatje ook een 130mm klauwplaat op het draaibankje. Op de 70mm kon ik geen kopjes opspannen, met deze klauwplaat is dat ook weer opgelost
ik heb een speciale houder met 4 pennen van 11 mm die in de gaten van de kop vallen en dan trek ik de kop via het bougie gat naar de plaat toe ( met een M6 draadeind met 1/2 maan vormige ring ) waar die 4 pennen op staan , opspannen onafhankelijk van de grootte van de draaibank wel controleren dat de gaten overal even diep zijn anders waggelt de kop.
Mooi draaibankje FF. Best leuk werk om te doen. Ik moet zelf binnen kort ook weer wat draaien. Een buisje van 35mm bij 7mm en een ruggetje erop. Als ik het heb toen ik het wel. Lekker bezig zijn met zoiets.
Ja die hebben mooie spullen he. Als we eens geld en ruimte hadden he. We blijven maar dromen en dat is ook mooi. Ik heb dan het geluk dat ik iets op school kan doen.
Net effe op MP gekeken maar niets te vinden. Jij zal dat ook al lang gedaan hebben. Je ben je draaibank aan het opknappen hè. Lastig om de juiste spulletjes te vinden. succes met de zoektocht.
Afgelopen middag nog "even" bij HBM geweest. Er was weer het een en ander in de aanbieding. Gelukkig hebben ze ook goede gereedschappen die zo nu en dan aangeboden worden. Helaas geen wisselplaatjes voor een Stellram mesbeitel, verder zoeken dus.
Is zoiets niet kompleet te vervangen door iets anders. Of wordt het dan te prijzig. Blijft lastig zoiets. Zelf heb ik daar het geduld niet voor en zou meteen iets anders zoeken. Jij bent geduldiger dan ik, weet ik.
Ik zit niet zonder beitels dus geen probleem op zich maar je hebt nu een stukje gereedschap wat FF niet kompleet is en dat is jammer. (bijna)Alles is te koop dat weet je.
Ik koop nooit en te nimmer iets meer bij de firma HBM! Deze firma stond een keer te demonstreren op de Vehikel beurs met metaal-slijpschijfjes en die deden het op de beurs prima en thuis was het niks nada noppes!! Gewoon bezeikt!
Ik hoor altijd maar goede berichten over HBM. Dit is de 1ste keer. Dan moet er iets fout zijn gegaan Johnnie. Ik weet zeker als je contact opneemt dat ze een oplossing zullen zoeken.
Ik heb er ook wel eens iets gekocht wat ik thuis(na 1x gebruik) direkt in de vullisbak kon gooien. Een boor en tapset, makkelijk, nooit meer die ene boor zoeken tussen de andere. Helaas de boren boren niet en de tappen tappen niet. Het kistje wel bewaard want daar kan je wel de echte boren en tappen in bewaren. Het setje kostte geen drol dus ook dit keer weer geen ramp.
Zo´n beetje alles wat ze hebben is made in China, niet de beste kwaliteit dus, ik heb een paar keer wat dingetjes gehad maar ze hebben nooit moeilijk gedaan.
Ik heb begin van de week een bandenknecht besteld bij Experty. Banden opleggen is me altijd goed gelukt maar mijn handjes beginnen een beetje te protesteren als het erg strak past.
1e poging natuurlijk bij zo'n moeilijke band. Flink kracht gezet en KRAK dat was de bandenknecht Met de handjes lukte het wel nadat ik de band een beetje had opgewarmd. Experty gebeld en meteen zonder vragen een nieuwe gekregen. Vandaag getest op een normale band: prima knechtje
Conclusie: handig hulpje om banden op te leggen, maar als het met de handjes niet gaat dan gaat het met de bandenknecht ook niet. Evengoed aan te raden als je handjes gaan protesteren zoals bij mij
Bij een Solex is het inderdaad puffen om de band erop te krijgen. Ik gebruik grote bandijzers, zowel om de band eraf te nemen als erop te leggen. Zelfs met een bandijzer als hefboom moet je stevig kracht uitoefenen om de band erop te leggen.
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Ja, met het risico dat je band lek raakt. Ik deed het altijd met de handjes. De beste truuk is verwarmen, in de droger ging vroeger goed, maar die nieuwe trapt daar niet meer in met zijn sensoren
Nu houd ik het wiel bij het heteluchtkanon (niet tè dichtbij) en laat het langzaam draaien. Als de band warm is gaat het een stuk makkelijker
Daar hebben ze bandenvet voor uitgevonden en bij gebrek daaraan : wat afwasmiddel opgelost in een spuitflesje. Een beetje op de band en velgrand spuiten en het gaat een stuk gemakkelijker.