Solex forum
Posted By: Alfons_Amuse Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 08/06/13 09:46 PM
Ik zal de spits afbijten.

De scooter van Mirjam. De uitlaat (voorpijp) was weer los getrild. 1 tapeind was al afgedraaid en dat heb ik toen met een slangeklem best goed opgelost. Het ander tapeind was al niet best en het boutje was er weer uit. Nu was de draaid dol. Het ene taleind afgeslepen en doorgeboord. Nu zit daar gewoon een bout en moer in. Het onderste boutgat daar kun je niet bij dus dan maar een M8 draad ingetapt. Stukje voor stukje draaien want je hebt geen ruimte. 1 uurtje erover gedaan om dat tapje erdoor te krijgen. Maar nu zit het allemaal muurvast. Hehe.
Bij moeilijk bereikbare plaatsen kun je misschien met een verlengstuk werken?
Niet dat ik het ooit gedaan heb maar het zou moeten kunnen wink
Posted By: Joan Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 10/06/13 11:49 AM
ach scooters zijn galbakken, gemaakt om mee te rijden en niet om aan te sleutelen , en als je erbij kunt zit er meestal nog een centimeters dikke laag straatvuil bij want als jij erbij kan kan het straatvuil dat ook.
Ik doe feitelijk elke dag iets technisch, daar word ik voor betaald.
vandaag maar eens wat vermoeiingstesten beindigen uitgevoerd op platstaal in een bank met eccentrische rollen die over dat platstaal lopen met een frequentie van 1 herz
Ja iets technisch doe ik ook wel elke dag wink
meestal het standaard werk zoals contactpuntjes schoonmaken / afstellen, filtertjes doorblazen etc.

Er staan er nu 2 te wachten met een iets dieperliggend probleem, maar dat lossen we wel op wink
Origineel bericht van: john meisters
Bij moeilijk bereikbare plaatsen kun je misschien met een verlengstuk werken?
Niet dat ik het ooit gedaan heb maar het zou moeten kunnen wink


Nee |John, was het maar waar dat ik met verlengstukken kon werken. Het was juist onmogelijk. Diep en geen ruimte. Wel gelukt naar een uurtje tappen. En een zere rug aan over gehouden. Maarja dat hoort erbij. laugh
Origineel bericht van: Joan
ach scooters zijn galbakken, gemaakt om mee te rijden en niet om aan te sleutelen , en als je erbij kunt zit er meestal nog een centimeters dikke laag straatvuil bij want als jij erbij kan kan het straatvuil dat ook.
Ik doe feitelijk elke dag iets technisch, daar word ik voor betaald.
vandaag maar eens wat vermoeiingstesten beindigen uitgevoerd op platstaal in een bank met eccentrische rollen die over dat platstaal lopen met een frequentie van 1 herz


Hahaha Joan, ik hoor het al scooters vind je niks. Nou ik wel hoor die dingen rijden toch lekker. Soms de Yamaha Aerox van mijn broertje lenen om eens lekker te gaan.
Ja iets technisch doen we altijd wel. De meeste hier zijn techneuten. Maar ik bedoel soms net iets anders dan de Solex.
Fiets, vaatwasser, auto, stoomtrein......
Ik heb gisteren wel zitten kijken hoe makkelijk de vriend van mijn dochter (18) van 2 oude kapotte iphones weer een werkende maakte.

Respect ! Ik zie mét bril nog niet eens waar de schroefjes zitten, laat staan wat voor soort "schroevendraaier" je daarvoor nodig hebt laugh

Blij dat iemand dat kan. Laat mij maar met oud ijzer klooien wink
Ziet er op de foto goed uit. Niks meer aan doen als ze goed lopen wink
Posted By: FFAnders Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 11/06/13 04:53 AM
Inderdaad , de omgeving kleurt goed bij de Solexen wink

Nog FF en Swiebertje komt om de hoek.
Vandaag de momentsleutel binnengekregen en getest.
De tabel die op de site staat is in M/KG, gelukkig zit er bij de sleutel een omrekentabel.
De sleutel werkt perfect. ik denk een aanrader wink
Die uitlaat van Mirjam de scooter er vanonder gehaald. Zit nu wel muurvast maar nu is de lasnaad opengescheurd. Dus morgen maar eens lassen. Lekker roestig, maar ik zeg altijd waar metaal is kan gelast worden.
Posted By: Joan Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 14/06/13 11:39 AM
Origineel bericht van: ghostrider
Berini M13 motortje aan het lopen gehad. Ik moet de ontsteking nog controleren en nog wat andere dingen, maar lopen kan ie in ieder geval.

net een M13 binnengekregen voor reparatie, deze weigert te vonken
Posted By: FFAnders Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 15/06/13 02:05 AM
Deze ??

Zo de uitlaat zit weer op zijn plek. MigMag lassen. Viel toch niet mee met al dat roest en heeeel dun materiaal.
Maar gelukt.
Mooie uitlaat toch. laugh

Attached picture DSC00607.jpg
Attached picture DSC00609.jpg
Posted By: Joan Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 17/06/13 12:16 PM
toen ik je eerste foto opende en al die veel te grote ringen zag dacht ik "wat een barrel" dat is vast zo een ding die met ijzerdaad aan elkaar hangt, daarna de 2e foto geopend, inderdaad.
Ja Joan, het ziet er uit als een barrel, maar het loopt uitstekend. Nieuwe bandjes (zwart) en de remmen zijn heel goed. Schokdempers werken nog. 15 jaar oud inmiddels en moet nog maar een tijdje mee. Af en toe een nieuwe bougie en dat is het. Dat ijzerdraadje zit er al jaren om trillen van dat hitteplaatje te voorkomen. Peugeot super kwaliteit.
Kicken en karren met dat ding. Rij regelmatig een flinke ronde mee, 200km of zo, en nooit geen enkel probleem.
Motor loopt super.
Posted By: Joan Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 18/06/13 03:43 PM
eerst 90% van de barrels naar de schroot anders heeft het geen zin die andere 10% op te knappen ( voorbeeld Puch maxi of Gilera citta)

Overigens tegen die tijd zijn de dan nieuw te leveren scooters meteen al een verzamelobject, net zoals nu de nieuwe Ferrari's
Origineel bericht van: eversman
Nog 15 jaar en we kunnen scootertjes restaureren en vloeken over het feit dat de vorige eigenaar alles met niet de verkeerde ringen en ouderwets laswerk bij elkaar gehouden heeft laugh


Als je interesse hebt kun je hem over een tijdje overnemen en kun je lekker sleutelen. laugh Prima ding hoor. laugh
Zo wou ik je van de straat. HAhAAaa

Ik wou dat mijn Solexje zo lekker liep als dat ding.
Origineel bericht van: Joan
eerst 90% van de barrels naar de schroot anders heeft het geen zin die andere 10% op te knappen ( voorbeeld Puch maxi of Gilera citta)

Overigens tegen die tijd zijn de dan nieuw te leveren scooters meteen al een verzamelobject, net zoals nu de nieuwe Ferrari's


HAhAHAa, je kunt niet tegen scooters he. Leuk om te weten. laugh
Posted By: FFAnders Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 19/06/13 12:26 AM
Het zijn niet de scooters maar sommige berijders crazy

Onlangs stonden we met een groepje op een Fietspad bij de
molens om een foto te maken , komt er een scooterrijder,
met helm met een noodvaart aanrijden.
Ik gebaar nog dat hij rustig aan moet doen , geeft hij Gas,
rakelings langs de mensen en Solexen mad .
Gelukkig niets geraakt dus de Trauma helicopter hoefde niet uit te vliegen.
Posted By: Roelof Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 19/06/13 12:40 AM
ja ja en die solex rijders hebben boter op hun hoofd, die kunnen er ook wat van vooral als ze zo bij de verhuur weg rijden helemaal door het dolle heen. laugh
Als ik oud ben ga ik daar een boek over schrijven.
Ongelooflijk wat een Solex met mensen kan doen.
Enthousiasme is leuk maar sommigen raken van euforie helemaal van het padje.
Dit tot ergernis van sommige scooterrijders en automobilisten.
Klopt allemaal jongens. Het is de mens zelf. Het komt misschien wel door de stress die wij hier hebben, waarom we dan soms rare dinge n doen met voertuigen. Eigenlijk weet ik het wel zeker. Kijk maar eens op TV van een ver land hoe rustig door de mensen rijden.

Er zei eens een Surinaamse leerling tegen mij. Jullie hebben het geld maar wij de tijd. Ik vond dat mooi gezegd.
Origineel bericht van: eversman
Maar ik heb al mijn oversized 'niet bruikbaar voor solex' ringen al gespendeerd aan m'n trekkers helaas blush grin

Bovendien kan ik nog veel slechter lassen dan jij laugh crazy


TNX. Was zeer lastig maar met zeer goede uitleg en zeer goede apparatuur was het toch gelukt.
Posted By: FFAnders Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 19/06/13 05:03 AM
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Ja iets technisch doen we altijd wel. De meeste hier zijn techneuten. Maar ik bedoel soms net iets anders dan de Solex.
Fiets, vaatwasser, auto, stoomtrein......


Geen stoomtrein , wel een heggenschaar.

Eén bronzen lagerbus aan de tandwielzijde was/is 1mm groter uitgesleten.
Motor zat ook vast, warmloper.
Nieuw bronzen busje gedraaid en gemonteerd en de schaar doet het weer, teminste voor zo lang als het duurt want het ding is ontworpen als wegwerpartikel.
Posted By: Joan Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 19/06/13 11:38 AM
Origineel bericht van: Roelof
ja ja en die solex rijders hebben boter op hun hoofd, die kunnen er ook wat van vooral als ze zo bij de verhuur weg rijden helemaal door het dolle heen. laugh

beginnen we nu ook eindelijk te begrijpen waarom ik in mijn interview artikel de derde categorie solex rijders naar voren bracht, de "hooligans". Het zou jammer zijn als de rest daar zijn goede naam verliest, want laten we wel wezen, op de solex steek je af tegen de grijze rest en ben je herkenbaar.
Zo hangt er nu ook al een naam aan harley rijders
Posted By: Trommel Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 19/06/13 02:21 PM
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Ja iets technisch doen we altijd wel. De meeste hier zijn techneuten. Maar ik bedoel soms net iets anders dan de Solex.
Fiets, vaatwasser, auto, stoomtrein......

Gisteren een band van een kinderfietsje geplakt ........
Origineel bericht van: Willem61
Origineel bericht van: Joan
Origineel bericht van: Roelof
ja ja en die solex rijders hebben boter op hun hoofd, die kunnen er ook wat van vooral als ze zo bij de verhuur weg rijden helemaal door het dolle heen. laugh

beginnen we nu ook eindelijk te begrijpen waarom ik in mijn interview artikel de derde categorie solex rijders naar voren bracht, de "hooligans". Het zou jammer zijn als de rest daar zijn goede naam verliest, want laten we wel wezen, op de solex steek je af tegen de grijze rest en ben je herkenbaar.
Zo hangt er nu ook al een naam aan harley rijders


En dan krijg je dit,(zie foto) als verhuurder wordt je daar niet blij van.


Dat is bij mij ook al gebeurd. Rijdt zich een persoon naast mij onder een (gelukkig stapvoets rijdende) auto. Ik was machteloos, wat kun je doen?

Ik was blij dat ik er zelf bij was, huurders kun je niet verantwoord alleen op pad sturen volgens mij. Als begeleider kun je de zaak nog een beetje aansturen.
Posted By: solexnl Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 19/06/13 05:00 PM
Origineel bericht van: Willem61
Origineel bericht van: Joan
Origineel bericht van: Roelof
ja ja en die solex rijders hebben boter op hun hoofd, die kunnen er ook wat van vooral als ze zo bij de verhuur weg rijden helemaal door het dolle heen. laugh

beginnen we nu ook eindelijk te begrijpen waarom ik in mijn interview artikel de derde categorie solex rijders naar voren bracht, de "hooligans". Het zou jammer zijn als de rest daar zijn goede naam verliest, want laten we wel wezen, op de solex steek je af tegen de grijze rest en ben je herkenbaar.
Zo hangt er nu ook al een naam aan harley rijders


En dan krijg je dit,(zie foto) als verhuurder wordt je daar niet blij van.


Ook als berijder niet..........
Posted By: Joan Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 19/06/13 05:23 PM
Origineel bericht van: trommel
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Ja iets technisch doen we altijd wel. De meeste hier zijn techneuten. Maar ik bedoel soms net iets anders dan de Solex.
Fiets, vaatwasser, auto, stoomtrein......

Gisteren een band van een kinderfietsje geplakt ........

zoals gezegd, de carburateur van een zundapp aangepast aan de brandstof van deze tijd
Posted By: Johnnie Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 20/06/13 01:59 AM
Aai, gaat weer geld kosten!! De uitlaat van mijn auto is helemaal verrot, groots gedeelte is net zo oud als de auto, dus 17 jaar. Samen met Beun de Haas gedemonteerd en weer voor een gedeelte opgebouwd. Morgen is ie weer klaar. Maar wat een roest zooi, als je bekijkt wat er van een bout over blijft.
Origineel bericht van: trommel
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Ja iets technisch doen we altijd wel. De meeste hier zijn techneuten. Maar ik bedoel soms net iets anders dan de Solex.
Fiets, vaatwasser, auto, stoomtrein......

Gisteren een band van een kinderfietsje geplakt ........


Welke Trommel. de linker of de rechter? laugh
Origineel bericht van: Johnnie
Aai, gaat weer geld kosten!! De uitlaat van mijn auto is helemaal verrot, groots gedeelte is net zo oud als de auto, dus 17 jaar. Samen met Beun de Haas gedemonteerd en weer voor een gedeelte opgebouwd. Morgen is ie weer klaar. Maar wat een roest zooi, als je bekijkt wat er van een bout over blijft.


Ja, moeder natuur doet haar werk he. grin
Posted By: JohnK Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 21/06/13 03:20 AM
Vandaag een vogelhuisje gemaakt.
De oude had het begeven (was ook van waaibomenhout gemaakt).
Die ik vandaag gemaakt heb is van trespa, die moet toch wel iets langer meegaan.
Posted By: Joan Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 21/06/13 11:31 AM
Origineel bericht van: JohnK
Vandaag een vogelhuisje gemaakt.
De oude had het begeven (was ook van waaibomenhout gemaakt).
Die ik vandaag gemaakt heb is van trespa, die moet toch wel iets langer meegaan.


vandaar dat het zo slecht gaat in de bouw, ze bouwen die huizen veels te stevug
Posted By: Joan Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 26/06/13 11:54 AM
heel erg technisch, de wasmachine maakt nogal kabaal bij het centrifugeren, klinkt als uitgelopen lager.
Hij ligt nu dus helemaal in stukken op de achterplaats en inderdaad het grote lager achter de trommel door inlopen van water compleet verrot, sommige kogels kwamen er in 1/2 uit.

wat een tyfusch werk om daar bij te komen, 3800 krukas lager is simpeler die heb ik in een kwartier
Posted By: solexnl Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 26/06/13 03:09 PM
Er is op youtube ergens een filmpje over snel Solex sleutelen.
Aan komen rijden, krukas laten zien en weer wegrijden, ik geloof in iets van 7 minuten, ik zal het filmpje proberen op te zoeken.

Han.
Posted By: Joan Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 26/06/13 05:39 PM
Origineel bericht van: solexnl
Er is op youtube ergens een filmpje over snel Solex sleutelen.
Aan komen rijden, krukas laten zien en weer wegrijden, ik geloof in iets van 7 minuten, ik zal het filmpje proberen op te zoeken.

Han.



Aan de carter kant kan het sneller, om hem alleen maar te laten zien .
voor de race heb ik een pomp met slangentulen, de tank en carburateur met slang aangesloten.
tank los= 3 boutjes, cylindervoet los is 4 moertjes, cylinder lichten met alles eraan, zijdeksel los, paar boutjes en je ziet de krukas, alles weer terug en gaan
Een stellingkast (Formido 25€) in elkaar gezet en mijn klein werkbankje eens opgeruimd. Is nu helemaal leeg en er kan weer lekker gesleuteld worden. Heb genoeg onderdelen om een blokje op te bouwen. Straks lekker vakantie dus dan effe lekker de tijd.
Waar gebruik je hem voor?
Origineel bericht van: Joan
Origineel bericht van: solexnl
Er is op youtube ergens een filmpje over snel Solex sleutelen.
Aan komen rijden, krukas laten zien en weer wegrijden, ik geloof in iets van 7 minuten, ik zal het filmpje proberen op te zoeken.

Han.



Aan de carter kant kan het sneller, om hem alleen maar te laten zien .
voor de race heb ik een pomp met slangentulen, de tank en carburateur met slang aangesloten.
tank los= 3 boutjes, cylindervoet los is 4 moertjes, cylinder lichten met alles eraan, zijdeksel los, paar boutjes en je ziet de krukas, alles weer terug en gaan


Och ja best leuk maar veel meerwaarde biedt het niet.
Met je voetpakking moet dan niets misgaan natuurlijk wink .

Snel sleutelen in de praktijk is naar mijn ervaring: de juiste volgorde, en vooral niets vergeten met opbouwen.

Het goede gevoel gaat snel over als je bv nog een circlips voor de pistonpen vindt in je bakje, als je de bougiekabel aan het monteren bent. laugh
Posted By: Joan Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 27/06/13 11:56 AM
Origineel bericht van: john meisters
[Het goede gevoel gaat snel over als je bv nog een circlips voor de pistonpen vindt in je bakje, als je de bougiekabel aan het monteren bent. laugh


Ja, dat is ook lachen als je net bij je maat die 3e circlip even snel in zijn bakje legt.
Posted By: FFAnders Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 28/06/13 12:48 AM
Bang voor "Valse" lucht ??
Posted By: Joan Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 28/06/13 12:10 PM
de wasmachine weer in elkaar, de lagers en de keerring waren gistern binnen ( lagers 12.50, keerring 21 dus voor 46 euris weer klaar)
spullen zijn bij ons goed te krijgen bij het GUCO onderdelencentrum, een soort van Ad van Heerbeek voor "witgoed"
( Ad is dat min of meer dan voor "zwartgoed")
lagers netjes met bussen en een draadstang ( bussen afsteunen op de buitenring) in het trommelhuis geperst, extra vet tusen lager en keerring als extra "waterdam" wel de bus waar de keerring over loopt nog heel goed af moeten schuinen want van te voren getest of de keerring wel over deze bus wilde schuiven, hetgeen niet het geval was, de dichtlippen bleven op de rand hangen, zal je net zien dat je de trommelas in de keerring steekt ( dan zie je niets meer want alles val IN het trommel huis en dat je dan je keerring opstroopt, heb je weer niets, nu viel de trommel als een zeitje in zijn lagerhuis. alles afgemonteerd en de machine snort weer
Netjes hoor, en gelukkig kon je bij de lagers. Ik had er ooit is 1 daar kon je niet bij het lager, af je moest de boel slopen. Dan maar een nieuwe gekocht, je moet wel he.
Posted By: Joan Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 28/06/13 07:50 PM
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Netjes hoor, en gelukkig kon je bij de lagers. Ik had er ooit is 1 daar kon je niet bij het lager, af je moest de boel slopen. Dan maar een nieuwe gekocht, je moet wel he.

nee je kon niet bij de lagers, je moest de boel slopen, en ver ook, vandaar "heb je vandaag nog iets technisch gedaan" , zeker wel ( al was het gisteren en eergisteren)
als je dat had laten doen was je aan de monteur meer kwijt geweest dan aan een nieuwe en dan zit je nog met een oud ding zonder garantie. voor de meesten zal het erop neer komen dat ze Rutte en Samson weer moeten sponsoren.

Rutte en Samson
Posted By: FFAnders Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 28/06/13 11:27 PM
Dat is wel een paar-apart wink

Rutte en Samson
Ze hebben allebei grijp/graaiklauwtjes. laugh
Vandaag mijn fietsendrager aangepast dat hij op de dissel past en dan kunnen ook de fietsen mee op vakantie samen met de Solexen.

Ook nog een theekastje aan het opknappen voor Mirjam. Spuiten, schroeven, boren en...
Leuk om te doen. Alleen als je naar de bouwmarkt ga, moet je een flinke geldbuidel meenemen tegenwoordig. Alles is maar duur.
Posted By: Joan Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 03/07/13 12:01 PM
nee niet iets technisch, twee containers vol met tuinvuil gegenereerd want die worden vandaag aan de straat gezet, gisteren was het nog droog dus oa veel compost van mijn schuurdak afgehaald en onkruid uit de tuin. net op tijd zeg want wat heeft het vannacht gehoosd.
Iets technisch? Ja, mijn wifi eindelijk eens fatsoenlijk werkend gemaakt. Wat een ellende altijd mad

Nu zo'n stekkers gekocht die via het stopcontact het signaal doorgeven. Werkt super laugh . Trots op mezelf wink
Posted By: Jan Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 09/07/13 03:45 AM
Die dingen heb ik ook geprobeerd John, maar hier werkt het helaas niet goed, 3 fase lopen kris kras. Geprobeerd die dingen op een fase te krijgen, maar dan nog erg slecht.
Wifi was hier ook altijd elenden, dus nu toch maar een kabel naar de werkplaats gelegt, En nu eindelijk GOED!!! Jippie.
Posted By: FFAnders Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 09/07/13 03:46 AM
Geef even merk en type door , er zijn er meer met dat soort problemen, vandaar .
Posted By: Jan Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 09/07/13 04:00 AM
Origineel bericht van: FFAnders
Geef even merk en type door , er zijn er meer met dat soort problemen, vandaar .


Ik heb ongeveer 3 verschillende types geprobeerd, maar helaas.
Maar hier hangen ook de meest rare dingen op het net, o.a. frequentie regelaars en dat gaf ook problemen

Gewoon een kabel, Altijd goed.
Ik heb nu DEVOLO, en voordat iedereen naar de winkel rent: laat me eerst maar een poosje testen.
De eerste indruk is echter zeer goed. Eenvoudig installeren en direct goed werken.

Scheelt ook dat ik hier alles op één fase heb wink
Posted By: Joan Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 10/07/13 12:31 PM
antwoorden: niet technisch wel met dit warme weer met tegels lopen slepen in de achtertuin, daar eerst ongeveer een kliko vol met onkruid weg gehaald ( gelukking onder het lommer van een grote kastanjeboom) en daarna die tegels neer gepletterd, zal ze krijgen dat onkruid.
Posted By: FFAnders Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 10/07/13 12:57 PM
Origineel bericht van: Joan
daarna die tegels neer gepletterd, zal ze krijgen dat onkruid.


Je weet wat ze zeggen, dat spul vergaat niet cry
Posted By: solexrijen Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 11/07/13 12:57 AM
Devolo gebruiken wij op het werk ook, om op bestaande tankstations Multimedia pompen in een netwerk te krijgen zonder kabels te hoeven trekken, dit gaat vaak moeilijk of niet ivm vloeistofdichte bestrating.
Wij gebruiken een type dat geschikt is voor 3 fasen, dus binnen op een module drie fasen aansluiten, dan maakt het buiten niet meer uit welke fase je in de pomp gebruikt, werkt best goed, ondanks de vele storende apparaten op een tankstation.
Posted By: FFAnders Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 11/07/13 01:19 AM
Mooi, onthouden DEVOLO !!
Posted By: FFAnders Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 11/07/13 04:39 AM
Schildertechniek en Houttechniek.

Een afwijkende uitvoering van een rabatdeel (na)gemaakt.
ik heb nog een emmer verse vurenhoutkrullen/zaagsel staan, iemand met een Hamster, marmot, Rat ??
Ja ook met hout. Het theekastje van Mirjam moest nog een ligplank hebben. Dus decoupeerzaag, vijlen, schuren enz... Ook nog met de kitspuit alle naadjes glad maken. Binnenkort schilderen met krijtverf.
Posted By: Johnnie Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 14/07/13 01:00 AM
Ben de werkplaats een beetje aan het veranderen. Heb kolomboormachine gekregen en deze aan de muur gehangen. Verder heeft de werkbank een nieuw laagje verf gekregen, was nodig, had veel kale plekken. Kan nu lekker droeg want we hebben kermis!!
Posted By: JohnK Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 15/07/13 10:27 PM
Vandaag mijn badgeiser schoongemaakt, kan ik weer in een warm bad rondplonsen. grin
Vandaag ook weer bezig geweest aan Mirjams haar theekastje. Schilderen deurtje erin hangen en van alles.
Nou vandaag de laatste hand gelegd aan Mirjams haar theekastje. Compleet gerestaureerd. Ben je toch een poos mee bezig.
Nu nog wat bijzondere antieke spulletjes erin.

Attached picture DSC00630.jpg
Attached picture DSC00631.jpg
Posted By: Jan Vennix Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 16/07/13 11:11 PM
je ziet er nog goed uit en het kastje ook en zo te zien staan alle pootjes een beetje krom.
Zelfs de aankleding van beide zien er nog goed uit.
Posted By: Jan Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 16/07/13 11:15 PM
Alfons is bij de kringloop geweest, Crisis tijd laugh

Wel mooi kastje geworden
Dank jullie Jan en Jan. laugh

Nee niet bij de kringloop. In delft gehaald. Een heel oud kastje met verleden en soms ook ongelukjes mee gemaakt. laugh
Je kunt zien dat het een handgemaakt kastje is.
Rond 1900 gemaakt.
Ohja Jan L, bij mij is het geen crisis want ik ken niet beter. laugh
Leuk kastje wink
Posted By: Joan Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 17/07/13 05:46 PM
is mirjam al weer zo goed ter been dat ze van bewondering niet pardoes op dat kastje valt ? ( figuurlijk natuurlijk WEL toegestaan)
Ik hoop het wel Joan, want als ze op het kastje valt blijft er weinig van over denk ik. niet tegen mMirjam zeggen he laugh

Nou ze heeft nog steeds last van die gekneusde rib hoor. Rijden op de Solex gaat lastig.
Niets gedaan aan de Solex, maar wat mij opvalt aan de Solex van Mirjam is, dat ik hem zo ongelofelijk laag stationair kan laten lopen dat het net lijkt of er een echte koppeling inzit. Nauwelijks s grip en als ik dan het toerental dan wat op laat komen de grip echt voel opkomen. Hij doet het perfect hoor dus niets aan de hand. Ik ben benieuwd of andere dit ook ervaren. Heel prettig om zo een laag toerental te kunnen laten draaien.
HAhHAaa glabje bedankt. laugh
Posted By: Trommel Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 18/07/13 04:35 AM
Origineel bericht van: ghostrider
Bij mij hoeven ze niet stationair te draaien. Als ze het op toeren maar goed doen. wink

Ja , denk aan een F1 wagen grin
Nou die staat niet te vroeg hoor, die staat exact. 100% zeker weten.
Posted By: Johnnie Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 19/07/13 12:45 AM
Ben gisteren begonnen met een 3800 blokje en dit gaat lekker snel. Tot het moment dat de krukas eruit mag.
Ben vanmiddag begonnen om de pers van Joan na te bouwen.
Schiet al lekker op!
We wachten op de foto's Johnny. Van de pers. laugh
Posted By: FFAnders Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 19/07/13 01:50 AM
Wat dat betreft ben ik wel blij met m'n Aircootje in het werkplaatsje, een graad of 24/25 , prima uit te houden whistle
En daarbij de luchtvochtigheid is dan ook lager , ook prettig wink
Origineel bericht van: eversman
Was grappig bedoelt, maar niet geslaagd, zal me beter proberen te beheersen in het vervolg grin


No problemo my friend. laugh
Posted By: Pierre Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 19/07/13 04:37 AM
Origineel bericht van: FFAnders
Wat dat betreft ben ik wel blij met m'n Aircootje in het werkplaatsje, een graad of 24/25 , prima uit te houden whistle
En daarbij de luchtvochtigheid is dan ook lager , ook prettig wink

breng dat aircootje maar mee zal van pas komen met de solex rit
hier laugh
groetjes pierre en krista
Posted By: Joan Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 19/07/13 11:40 AM
Origineel bericht van: eversman
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Niets gedaan aan de Solex, maar wat mij opvalt aan de Solex van Mirjam is, dat ik hem zo ongelofelijk laag stationair kan laten lopen dat het net lijkt of er een echte koppeling inzit. Nauwelijks s grip en als ik dan het toerental dan wat op laat komen de grip echt voel opkomen. Hij doet het perfect hoor dus niets aan de hand. Ik ben benieuwd of andere dit ook ervaren. Heel prettig om zo een laag toerental te kunnen laten draaien.


Ontsteking staat te vroeg! Hoe haal je het in je hoofd om te experimenteren met Mirjams (orginele) solex..... laugh crazy

Ik haal ook een heeeel erg laag toerental uit een sleutelgat, maar ja die heeft geen koppeling. leuke van dit type solex is wel dat je ze steeds "aan de haak" kunt slaan
Posted By: Johnnie Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 20/07/13 02:11 AM
Nou de pers is klaar en gebruikt! Heb heb zaakje flink onder spanning gezet en een nachtje laten staan. S'morgens was het geregeld, het lager was door de felsring. Thaadaaaaa!!

Attached picture persje.jpg
Posted By: Joan Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 26/07/13 11:57 AM
iets technisch: ja een scooter onder handen genomen die niet wilde starten, een kymco water koeling.
wat een roestbak aks je daar aan begint en je kunt nergens bij want aan de monteur is niet gedacht.
blijkt de moer op de krukas en de as van de waterpomp beiden rond te zijn, de moer hoort plaatselijk INWENDIG ook zeskant te zijn en daar valt dan de zeskantige waterpompas in zodat deze via de moer word aangedreven, beiden uitgeklepperd en dus rond >> geen koeling meer >> vastloper en heet loper >>> lekke koppakking >>> water in cylinder >>> water in boegie >> niet starten
Posted By: Jan Vennix Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 26/07/13 07:11 PM
Taaaaaa daaaaa.
EN nu nog een nieuw lager er in.
Deze constructie is bedoelt voor een eenmalige verbinding en is in principe niet te repareren.
Alleen in geval van nood wel ( veel zand of water of roest ).
Lagers op deze plaats verslijten hier nooit ( kunnen hier wel 100000 km mee ).
Als een lager speling heeft dan zit (bijna )altijd het lager los in het carter.
Dus als er weer iemand het carterlager er uit wil wrikken laat hij dan eerst even weten of het wel moet.
En vooral hoe het niet moet.
De juiste manier om het te repareren staat al ergens beschreven door mij (dus even zoeken ).
Voor de as in te monteren moet je ook speciaal gereedschap hebben
.
Deze lagers verdragen niet dat je de as er met een stuk ijzer met een houten steel er in gaat monteren.
meer weten eigenlijk eerst vragen.
Ik heb toch lagers gehad die moervast geroest en gekoekt waren.
Ook is er een type bij waar het lager eruit moet om de keerring te vervangen.
Ik maak de cartertjes warm dan kan ik ze met de boorstandaard uitdrukken, carter ondersteund met stuk alu buis dat precies over de krukwang valt.

Borgen van lager staat al omschreven ergens en werkt goed, al bij diverse gedaan met goed resultaat.
Posted By: Joan Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 26/07/13 08:39 PM
en als de nood aan de man is, ik heb op 65 jaar solex bij de gereedschap man geinvesteerd in een speciaal beitelpuntje, draai nu zonder pardon een schuine kant aan het lager en dan is er weer carter zat om om te velsen WEL warm maken dat carter van te voren anders vels je niet maar versplinter je

en uitdrukken inderdaad met special ondersteuning zoals ik ook al eens heb laten zien uit hout, hier ben ik zeer tevreden over want hout effent de drukpunten uit waarop een carter zou kunnen scheuren ( vlak zijn ze zeker niet )

dan eerst lager in carter en met lange bus over krukastap en afsteunen op binnenring lager ,de krukas in het lager trekken handig is om daarbij een kruktapdraadverlenger voor te hebben
( heeft oa sachs gereedschap ook voor montage aan deze motorblokken)
Posted By: Joan Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 05/08/13 03:10 AM
gisteren een 4 PK 4 takt Yamaha buitenboordmotor uit elkaar gehaald, koelde ineens niet meer en liep vast direct bij uitzetten toen het "piesstraaltje" niet meer aanwezig bleek.
schade valt mee, nog wel ergens een koppakking scoren voordat hij weer in elkaar kan.
Dat rubberen propellertje zeker naar de vaantjes. laugh
Posted By: Joan Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 05/08/13 02:28 PM
Origineel bericht van: ghostrider
Gelukkig dat het meevalt. Jouw motor ?

ja mijn motor, gaan varen bij Huizen / Blaricum waar het altijd goed toeven was, blijken er nu ineens onafzienbare wiervelden te groeien daar loopt de schroef om de meter in vast, weer schoonmaken, tijdens schoonmaken drijf je dan af door de wind in een nog erger veld waarschijnlijk wat wier naar binnen en blijven hangen in dat piepkleine uitstroom openingetje, propellor van waterpomp nog perfect
Posted By: Johnnie Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 06/08/13 01:00 AM
Vandaag een beregenings-pomp opgebouwd, die al een jaar of 5 stil heeft stilgestaan. Hebben 2 putten en hoeven nu niet meer met de pomp te gaan lopen. De pomp stond op een drukvat en was eerst oud ijzer maar is nu goud waard.
Posted By: Joan Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 06/08/13 04:36 AM
inmiddels zit de 4 takt buitenboordmotor weer in elkaar
Origineel bericht van: Joan
inmiddels zit de 4 takt buitenboordmotor weer in elkaar


Zag ik je net niet rondgaan. laugh

http://www.youtube.com/watch?v=YTn7k_1Vezk
Posted By: Joan Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 06/08/13 08:29 PM
hemaal goed, ik was dat wier zat en heb die 4 PK maar gelijk onder handen genomen, zal ze krijgen
Posted By: Joan Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 08/08/13 11:38 PM
vandaag nog iets technisch gedaan, krukas pers mal aangepast aan krukassen van 5V Sachs blokken, krukassen liggen nu uit elkaar.

en verder nog een stuk of 20 frutseltjes gemaakt en daar 12 van opgestuurd
Posted By: FFAnders Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 09/08/13 02:21 AM
Airco geplaatst en in bedrijf gesteld.
Waar?
Posted By: FFAnders Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 09/08/13 02:57 AM
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Waar?


buren
Posted By: Joan Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 09/08/13 03:39 AM
Origineel bericht van: FFAnders
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Waar?


buren

zij de frisse lucht jij de herrie, hier in de buurt hoor je nogal wat Fan's van die luchtkasten
Posted By: FFAnders Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 09/08/13 05:25 AM
Valt wel mee, dit zijn stille Japanners wink
Merk type. Als ze stil zijn dan misschien ook in Middelburg. Heb nu een losse met buiten unit, maar wil een vaste hebben. 2x.
Posted By: FFAnders Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 09/08/13 11:41 PM
Wat is een vaste ??

Merk : Fujitsu (of General)

Het is een split unit, oftewel een binnendeel aan de wand en een buitendeel die je ergens in de tuin verstopt, indien mogelijk.
we hebben er zelf 2 van staan en bevallen goed.
In voor en najaar ook als kachel te gebruiken om even snel een wat frisse ruimte op te warmen.

Zijn zeer stil omdat de Compressor vanaf "0" opstart (frequentie geregeld) en ook op vol toeren een laag "geluidsniveau" heeft.
Ja die zijn stil. Op het schip van mijn broer en het schip van mijn vriend/kennis hangen ze in elk vertrek (7 stuks) en zijn heel erg goed. De koelers (2 stuks) staan in de machine kamer, dus die hoor je ook niet.
Deze worden veel gebruikt. Goede keuze.
Posted By: Joan Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 23/08/13 12:23 PM
Ja, vandaag weer iets technisch gedaan, gereedschap gemaakt om de klepjes van de brandstofpomp van de YA 328 uit elkaar te drukken, ze kunnen officieel niet uit elkaar. zie ook mijn bericht "klepjes"
heb ik 2 verschillende typen, elk met zijn eigen nadeel, vooral die met zinken binnenwerk rot nogal makkelijk ( ook Zamac net als solex carter) als opofferingsanode voor de ijzeren onderdelen in de buurt, het afdichtvlak is dan geen afdichtvlak meer. De andere is van aluminium maar die heeft zo een groot gat dat het rubbertje er bol in gedrukt word door het veertje en dan is het veertje minder effectief

Attached picture klepjes-a.jpg
Posted By: FFAnders Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 23/08/13 01:14 PM
Goed bezig.
Namaken in Messing, dan zijn ze ook eenvoudig dicht te solderen met Tin.
Posted By: Joan Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 23/08/13 03:56 PM
Origineel bericht van: FFAnders
Goed bezig.
Namaken in Messing, dan zijn ze ook eenvoudig dicht te solderen met Tin.

is inderdaad de bedoeling, vanmiddag een stuk staf rond 19 halen bij de metaalwinkel
Ohw, dat komt weer helemaal goed. Toch moet je het zuiver maken in de brandstofpompen. Het is net als bij die Solexpompjes. Iets fout en veel te weinig opbrengst.

Een jaar of 20 geleden was ik bij mijn broer aan boord en toen heeft de monteur ook die losse klepjes vernieuwd aan de CAT.
Posted By: solexnl Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 27/08/13 08:39 PM
Nog niks technisch maar dat komt wel...
MT5 opgehaald, winterprojectje

Van een oud dametje geweest, altijd binnen gestaan wink



Meer foto's op :
http://www.mijnalbum.nl/Album=NIH8QVGT

Mooi man.
Oude jeugd liefde zeker. laugh

Leuk hoor. Kun je tegenwoordig mooie setjes voor kopen, en dan gaan als een speer.
Posted By: solexnl Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 28/08/13 02:48 AM
M'n tweede brommer ja, de eerste was een Tomos en daar wil ik het niet over hebben sick ( zie topic wat was je eerste brommer)

Het is de bedoeling dat ie zo orgineel mogelijk wordt, en echt snel hoeft ie niet te gaan, 55/60 is genoeg.
Ik wil niet de hele tijd achterom te hoeven kijken.
En tegenwoordig mogen auto's ook maar 60 in het buitengebied, kan ik ze mooi bijhouden grin

Hij ligt al bijna helemaal uit elkaar, gelukkig zat het blok niet vast, was wel een gok voor €50.

http://www.mijnalbum.nl/Album=NIH8QVGT











Niet rot zo te zien, dus kun je er een leuke brommer van maken.
Nee idd niet te hard gaan. 55 is hard zat.
Posted By: Joan Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 28/08/13 04:20 PM
leuk project en het startbedrag is zeker niet slecht.
Posted By: solexnl Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 28/08/13 05:09 PM
Net bericht binnengekregen van politie dat ie NIET als gestolen oid vermeld staat.
Nu kunnen we echt beginnen. grin
Dit vind ik wel goed van je om dit na te gaan. Topie. cool
Posted By: Pierre Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 29/08/13 02:27 PM
ja eerst voledig in orde zetten en dan te horen krijgen dat het om een gestolen exemplaar gaat dan ben je alles kwijt verstandige jongen
gr pierre
Posted By: solexnl Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 29/08/13 11:56 PM
Volgens de meneer van de RDW zou ik daar niet de eerste mee zijn geweest....
Posted By: Joan Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 09/09/13 05:52 PM
niet vandaag maar van het weekend: een Yamaha XT 500 weer tot leven geroepen, andere kabel boom, alles wat verdere los gehaald was weer gemonteerd, hendels opgelast om uitgetrilde boutgaten weer netjes te maken, zo ook met de stepjes, andere kickstarter, koppelingskabel, knipperlicht automaat veel grotere statitionair sproeier ( ook last van de moderne benzine) andere bougie, diverse rubbertjes ,lampjes.

Knallen weer.
Heerlijke motor, die XT500. Ik heb zelf de XT550 gehad, maar de 500 heeft meer charme wink
Posted By: Joan Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 09/09/13 08:35 PM
ja ik had zelf een XL 500 ( honda) en nu een XL 650, die 500 was rouwer, had helaas een 23 inch voorwiel en daarmee erg instabiel, die 650 rijd veel beter maar je mist de "punch"
waar ze allemaal last van hebben ook die XT 500 is dat je moet weten hoe ze aan te kicken en als ze een keer terug petsen, ga dan maar eerst een boekje lezen want dan heb je hem niet zo maar weer aan.
en ook oppassen dat ze niet terug slaan tijdens aantrappen want dan kun je je knie enzo wel gedag zeggen
XR 500 heb ik gehad, machtige machine. idd ff de juiste positie weten om aan te kicken wink
Idd, dat starten is echt een ramp. Daarom heb ik toendertijd zo'n 500 laten staan. Dat belachelijke starten zo.
Jaja, ik weet uit ervaring met die XT500, dat het makkelijker gezegd is dan gedaan.
Je kreeg er vanzelf het juiste gevoel voor Alphons. Zonde om zoiets te laten staan.
Maarja zo heb ik eens een KTM laten staan omdat de kickstarter links zat, die kreeg ik echt niet gestart.
Posted By: Joan Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 10/09/13 11:46 AM
Origineel bericht van: john meisters
Je kreeg er vanzelf het juiste gevoel voor Alphons. Zonde om zoiets te laten staan.
Maarja zo heb ik eens een KTM laten staan omdat de kickstarter links zat, die kreeg ik echt niet gestart.

met een 500 cc tweetakt cross ooit de strandrace gereden, dat was inderdaad heel spannend om hem aan te krijgen .
links gaan staan een hoge sprong maken en dan in 1 keer met de rechterpoot dat ding een zoejang geven en vooral de kickstareter helemaal naar onder trappen dan stond hij namelijk weer vrij, als je hem in 3 keer niet aan kreeg moest je gereanimeerd worden.
Ik ben bezig met het opknappen van een vintage Marantz tuner die ik voor een prikje heb gekocht. De VU meter lampjes (fuse type) achter het frontpaneel moet ik vernieuwen, er zouden 8V 0.2A in moeten, maar die zijn nog moeilijk te vinden.
Val ik al meteen in huis met een vraag gericht aan de elektro techneuten onder ons:
Zou eventueel 0.25A i.p.v. 0.2A een groot verschil geven, ik bedoel zou die 2 x 0.4 Watt meer (zijn 2 lampjes) veel uitmaken?

Posted By: Joan Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 19/08/14 12:19 PM
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
Ik ben bezig met het opknappen van een vintage Marantz tuner die ik voor een prikje heb gekocht. De VU meter lampjes (fuse type) achter het frontpaneel moet ik vernieuwen, er zouden 8V 0.2A in moeten, maar die zijn nog moeilijk te vinden.
Val ik al meteen in huis met een vraag gericht aan de elektro techneuten onder ons:
Zou eventueel 0.25A i.p.v. 0.2A een groot verschil geven, ik bedoel zou die 2 x 0.4 Watt meer (zijn 2 lampjes) veel uitmaken?


knap dat ze dat zo opgeven, dat zit al in de productie marge van het gloeispiraaltje, gewoon doen en als je ze te fel vind dan knip je het draadje naar je lampje los en zet je er een weerstand in, dat word even rekenen als ik maar net doe of de weerstand door de hitte niet verandered zou de 8 volt 0,2 een weerstand hebben van 40 Ohm die van 8 volt 0,25A een weerstand van 32 Ohm dus mogelijk compenseren met maximaal 8 Ohm
Posted By: FFAnders Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 19/08/14 02:00 PM
Dit hoort niet in de rubriek "24uurs"vandaar dat ik het even onder een ander kopje voortzet.


Origineel bericht van: Joan
Origineel bericht van: FFAnders
Origineel bericht van: RedFox
Hey Ronald,
Je avitar is niet meer zichtbaar.


Klopt, hij is eraf gevallen en krijg hem met geen mogelijkheid er meer op frown

via je profiel ( meen stap 2) Niet ?
Mogelijk dat Roelof je kan helpen die is daar handiger in dan ik.


Iemand enig idee waar het misgaat om het plaatje te plaatsen ??
Dacht eerst dat het aan Firefox lag ,
nu met Windows geprobeerd, werkt ook niet....
Het volgende gedaan :

Edit profile >

Afmeting 80x80 klopt,
upload aangeklikt en plaatje geselecteerd,
op versturen geklikt

geen plaatje frown

Attached picture DSC03278,...jpg
Posted By: Joan Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 19/08/14 03:19 PM
ook op "verandering" geklikt ?
Posted By: FFAnders Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 19/08/14 03:50 PM
Ja ook maar dan krijg je de plaatjes van deze website zien.
Probeer het nu op een ander computer, werkt ook niet
Posted By: Roelof Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 19/08/14 05:01 PM
Plaatje staat nu in een url, waarom je het niet als jpg kan uploaden van af jou comp. weet ik niet, soms heeft het forum kuren, misschien later nog eens proberen.
Posted By: FFAnders Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 19/08/14 05:57 PM
Oké, bedankt en inderdaad later nog eens proberen
Posted By: solexnl Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 19/08/14 06:28 PM
TADAAAAA ! Hij doet t weer !!
Posted By: Joan Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 19/08/14 08:11 PM
Origineel bericht van: FFAnders
Oké, bedankt en inderdaad later nog eens proberen


aangezien iedereen ervan overtuigd is dat je in de winter aan het 24 uurs solex project moet werken had je je plaatje toch al beter in "kinderdijk bij winter" kunnen plaatsen, zien ze dat je al bezig bent.
Posted By: solexnl Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 19/08/14 08:48 PM
Hij weet nu weer hoe het moet, dau dat is zo gefixed grin
Posted By: FFAnders Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 19/08/14 08:51 PM
Nee, dat niet, ik blijf er even vanaf.
Roelof heeft het er terug opgezet.
Posted By: solexnl Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 19/08/14 08:51 PM
Aha, je hebt je mannetjes daarvoor !
Origineel bericht van: Joan
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
Ik ben bezig met het opknappen van een vintage Marantz tuner die ik voor een prikje heb gekocht. De VU meter lampjes (fuse type) achter het frontpaneel moet ik vernieuwen, er zouden 8V 0.2A in moeten, maar die zijn nog moeilijk te vinden.
Val ik al meteen in huis met een vraag gericht aan de elektro techneuten onder ons:
Zou eventueel 0.25A i.p.v. 0.2A een groot verschil geven, ik bedoel zou die 2 x 0.4 Watt meer (zijn 2 lampjes) veel uitmaken?


knap dat ze dat zo opgeven, dat zit al in de productie marge van het gloeispiraaltje, gewoon doen en als je ze te fel vind dan knip je het draadje naar je lampje los en zet je er een weerstand in, dat word even rekenen als ik maar net doe of de weerstand door de hitte niet verandered zou de 8 volt 0,2 een weerstand hebben van 40 Ohm die van 8 volt 0,25A een weerstand van 32 Ohm dus mogelijk compenseren met maximaal 8 Ohm

De lampjes staan in serie samen met de lampjes die de dialplaat verlichten (met diodes waarschijnlijk).
Kan het theoretisch dan, een weerstand plaatsen voor de twee middelste lampen van de VU meters?

Ik wacht nog even af of ik de juiste lampjes kan vinden.
Vandaag stuitte ik op een ander probleemje. Om aan de lampjes te kunnen moet de frontplaat eraf, en dat geeft problemen omdat ik de dialknop er niet af krijg. Die zou via het kleine gaatje in de knop los te schroeven zijn, maar het is me niet duidelijk met welke bit dat moet. Zie ik het goed dat het een inbus bout is, of zit er helemaal geen schroef in? confused

Hier enkele foto's:



Op de foto zijn de aansluitingen van de VU-meter lampen te zien, de kabels lopen door naar de plaatverlichtingslampen aan de uiteinden links en rechts.
Posted By: Joan Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 20/08/14 11:53 AM
Ja lijkt op inbus, kan natuurlijk ook een inch maat zijn even voelen of het "ratelt" als je er een kleine insteekt dan weet je of er een zeskant is voorkomen dat het inwendige rond word.

wat heeft Conrad aan buislampjes ?
Die is al te veel met zijn tijd mee vrees ik.
Er is in onze stad nog wel een electronica speciaalzaak waar de kans groot is ze te vinden, een tijdje geleden kocht ik er elders onvindbare zekeringen voor mijn versterker. Ik hoopte het paneel los te krijgen van mijn tuner, zodat ik kon zien wat de afmetingen zijn, aan die Marantz produktcode heb ik in dit geval niet erg veel.
Ik vond al wel een webshop die Marantz lampensetjes verkoopt. Moet ik nog eens verder onderzoeken want het is niet erg duidelijk of die van mij er bij zitten.

Ja, eens kijken of ik een fijne inbus heb liggen, mijn setje is niet compleet meer. Wat bedoel je eigenlijk met "ratelen"?

Hopelijk heb ik de kop niet al te erg vernageld met mijn schroevendraaier. Anders moet ik eens kijken of ik er langs de binnenzijde aan kan, maar dat wordt dan wel omslachtig.

Als ik zo rondkijk, werken de meterlampjes niet meer bij veel van deze aangeboden tuners. Dezelfde lampjes voor de paneelverlichting werken bij de meeste nog wel. Waarschijnlijk worden ze heter in hun kleine behuizing.
Posted By: Joan Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 21/08/14 12:14 PM
Nee gisteren iets technisch gedaan, maar eens wat onderhoud aan mijn draaibank gepleegd daar is het de laatste tijd bij ingeschoten.

kwam er ook nog een kennis met een gescheurde hydrauliek leiding van de tractor van zijn zoon en die nog met koper en een plaatje gelast.
de hef achter moest een bak met iets van 2 ton zand optillen draaien ze doodleuk de overdruk beveiliging van de hydrauliek dicht , als dat bij mijn baas was stond je binnen de minuut op straat: beveiligingen zijn heilig
( en dat soort van reparatie lassen staat overigens ook niet hoog aangeschreven)
Wat dat overdruk beveiliging betreft.
Mijn broertje rijdt met verreikers. vorkheffers, kranen enz... Hij verteld dat nagenoeg iedereen die met dat spul rijdt, die beveiliging bijna altijd uitzet. Ze willen allemaal de stoerste zijn, wie het meeste tilt, maar je moet ook niet vergeten dat ze worden opgejaagd om zo snel mogelijk de boel te verplaatsen. Ik vind het geen goed idee maar de werkelijkheid is anders. Tijd is geld, zeker tegenwoordig.
Posted By: dreke2 Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 21/08/14 06:18 PM
zonder geluk vaart niemand wel
https://www.youtube.com/watch?v=tgH3Ss93ZFo
groet
ANdre
Posted By: Frank Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 21/08/14 08:18 PM
Dat was wel een mooie afsprong, neefje van yuri van gelder denk ik whistle
Ben er dankzij deze fantastische site ondertussen achter gekomen dat ik een 1.5 hexagon voor deze klus moet aanschaffen. Hehe, dat wordt friemelen en mikken. crazy

Nu nog de goede lampjes scoren, en dan kan er niets meer misgaan. wink
Origineel bericht van: dreke2
zonder geluk vaart niemand wel
https://www.youtube.com/watch?v=tgH3Ss93ZFo
groet
ANdre


Wat een dommerik zeg. Belachelijk hoe die rijdt.
Posted By: FFAnders Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 22/08/14 06:00 PM
Je hebt gelijk Alfons , die automobilist moet beter uitkijken en de motorrijden misschien wat zachter kunnen rijden.

Maar wat een prachtige Salto en landing op het dak van de auto whistle
Het slot van het tuinhuis werkte niet meer. Dus pennen eruit van de schanieren en deur toch kunnen verwijderen. Slot open gemaakt en jahoor gewoon afgebroken. Dus maar een nieuw slot erin maken, want een passende hebben ze niet.
Posted By: RedFox Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 24/08/14 02:32 PM
Origineel bericht van: dreke2
zonder geluk vaart niemand wel
https://www.youtube.com/watch?v=tgH3Ss93ZFo
groet
ANdre

Oeps wat een salto en errug veel mazzel!
Het slot van het tuinhuis vervangen. Beetje boren, vijlen, zagen, beitelen en het zit er weer netjes in. Mirjam ook weer blij. laugh
Posted By: FFAnders Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 28/08/14 01:18 AM
Vanmiddag even een sleuteltje gemaakt voor de Freesbank.
Ik dacht dat ik niet het juiste materiaal had maar Gedore-ijzer doet het prima en weer even de "gereedsapmaker" uitgehangen wink

Posted By: Frank Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 28/08/14 01:59 AM
Nou Ronald , lekker creatief bezig geweest hoor , boren-vijlen en klaar is Ronald
Vandaag de deur van de gangkast afgehangen:
3 bierviltjes onder de poot rechtsachter, klaar laugh
Posted By: FFAnders Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 28/08/14 03:00 AM
Origineel bericht van: kees33
Nou Ronald , lekker creatief bezig geweest hoor , boren-vijlen en klaar is Ronald

Moet je weten dat ik afgelopen week nog bij Herman Buitelaar geweest ben, (wat geld brengen) en die heeft die sleutels zo op de plank liggen.
Je weet het, Wie z'n koppie niet gebruikt.....moet zelf een sleuteltje maken.
Posted By: Frank Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 28/08/14 03:30 AM
crazy grin
Je blijft er wel handig door toch.
En het is leuker om het zelf te maken dan zelf te kopen
Posted By: Joan Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 28/08/14 04:08 AM
de antieke puch 2V van een buurtvrouw beetje opgevoerd, ding wilde echt niet lopen, een bestelde cylinderset kwam met een zuiger met pen 12 en dit soort puch heeft toch echt pen 10 hadden ze moeten weten, toen maar het oude spul aangepast, ook het luchtfilter moeten verplaatsen om de 15 bing aan te kunnen sluiten
Origineel bericht van: Joan
de antieke puch 2V van een buurtvrouw beetje opgevoerd, ding wilde echt niet lopen, een bestelde cylinderset kwam met een zuiger met pen 12 en dit soort puch heeft toch echt pen 10 hadden ze moeten weten, toen maar het oude spul aangepast, ook het luchtfilter moeten verplaatsen om de 15 bing aan te kunnen sluiten


Je kan het ook niet laten he, stoute jongen. laugh
Mens rijdt dadelijk 80. crazy
Posted By: Joan Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 28/08/14 04:15 AM
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Origineel bericht van: Joan
de antieke puch 2V van een buurtvrouw beetje opgevoerd, ding wilde echt niet lopen, een bestelde cylinderset kwam met een zuiger met pen 12 en dit soort puch heeft toch echt pen 10 hadden ze moeten weten, toen maar het oude spul aangepast, ook het luchtfilter moeten verplaatsen om de 15 bing aan te kunnen sluiten


Je kan het ook niet laten he, stoute jongen. laugh
Mens rijdt dadelijk 80. crazy

ja en met een lach van oor tot oor
Posted By: Johnnie Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 04/09/14 05:38 PM
Het doel van vandaag is het opbouwen en controleren van mijn cyclemaster voor het het ritje van 14 september in Stramproy. Daar is een treffen van fietsen met naafmotoren.
Achterwiel narichten en korte bougie monteren. Zorgen voor een goede kettinglijn en zo.
Posted By: FFAnders Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 04/09/14 05:52 PM
Dan heb je nog 10 dagen, lijkt veel maar voor je het weet is het de 14e.
Posted By: FFAnders Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 04/09/14 05:56 PM
Vanochtend, gedeeltelijk, digitale uitlezing op de freesbank gemonteerd.
Nog niet helemaal af kunnen maken, X-as klaar en nu de Y-as nog, de ochtend was om cry
Scheelt veel tijd met rekenen, en nadenken, als je van punt A naar B wilt.
(Waar heb ik dat eerder gelezen ??)
Posted By: Joan Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 04/09/14 08:21 PM
Origineel bericht van: Johnnie
Het doel van vandaag is het opbouwen en controleren van mijn cyclemaster voor het het ritje van 14 september in Stramproy. Daar is een treffen van fietsen met naafmotoren.
Achterwiel narichten en korte bougie monteren. Zorgen voor een goede kettinglijn en zo.

monteer ook eens een nieuwe ketting, weer volop aanwezig dankszij de minibikes die overgegaan zijn van 24H ketting op wat ze "grove ketting" zijn gaan noemen.

Bougie, ja altijd uitkijken met de koelribben, dat past daar slecht als je de verkeerde sleutel erop wurmpt
Posted By: Johnnie Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 04/09/14 11:21 PM
Motorwiel hangt alweer in de fiets, gaat wel goedkomen. De motor-ketting proberen te spannen door een halve schakel te proberen. Dit is niet gelukt, ketting is nieuw en de tandwielen te oud. De ketting die ik gebruik is eigelijk te breed, maar bij gebrek aan beter..
Heb nu toch een korte bougie gemonteerd aangezien ik anders de dop van de bougie al niet kan verwijderen. Had hier ook een oogje aan kunnen zetten. Heb een pijpsleutel op maat gemaakt en nou kan het. laugh Het wiel is recht maar de trommel en de as niet. Maar we gaan het zo doen!
Wat is trouwens het brandstof verbruik van zo'n blokje?
Posted By: Joan Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 05/09/14 12:03 PM
Origineel bericht van: Johnnie
Motorwiel hangt alweer in de fiets, gaat wel goedkomen. De motor-ketting proberen te spannen door een halve schakel te proberen. Dit is niet gelukt, ketting is nieuw en de tandwielen te oud. De ketting die ik gebruik is eigelijk te breed, maar bij gebrek aan beter..
Heb nu toch een korte bougie gemonteerd aangezien ik anders de dop van de bougie al niet kan verwijderen. Had hier ook een oogje aan kunnen zetten. Heb een pijpsleutel op maat gemaakt en nou kan het. laugh Het wiel is recht maar de trommel en de as niet. Maar we gaan het zo doen!
Wat is trouwens het brandstof verbruik van zo'n blokje?

normaliter is de eccenter waarmee je de motor aan de as hangt genoeg om een ketting te spannen.
een te brede ketting is killing voor je trommel, het tandwiel zit er te dicht op, ik heb een trommel die is door de ketting zo ver ingevreten dat het bijna eng is
in total 4 cyclemasters in de verzameling waarvan 1 in rijdbare conditie en met origineel frame ( hollander en verende voorvork)
Posted By: Joan Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 05/09/14 06:19 PM
Origineel bericht van: ghostrider
Een te brede ketting is helemaal geen probleem. Dat heb ik ook bij mijn Cyclemaster. Dat inslijten komt door een te los zittende ketting en vaak is de motorophanging uitgelubberd waardoor het geheel ook nog eens scheef in elkaar zit. Soms hangt zelfs de hele motor los en dat was o.a. bij jouw Cyclemaster het geval toen bij de Berini rit een aantal jaar geleden in Wognum.
Ik herinner me nog dat ik tegen mijn vriend zei "moet je daar zien. Die Cyclemaster kan wel eens wat aandacht gebruiken. Die motor hangt gewoon te schudden in het frame".
Er reed destijds maar één Cyclemaster mee en daar reed jij op Joan.

Als alles recht zit dan heeft ook een brede ketting genoeg ruimte in de trommel. Blijft natuurlijk wel zo dat een originele, goed passende ketting wel beter is.

goed opgemerkt, ik zal nog eens kijken want sinds die tijd regelmatig mee gereden maar er 100% niets aan gedaan . wel wat omerkingen dat hij volgens anderen voor een cyclemaster goed reed ( er is kennelijk een reden waarom je ze weing ziet) kan me nog wel herinneren dat ik meen dat zijn naam Henry is/was uit Hilversum er ook goed over oordeelde, die werd toen gezien als deskundige op dat gebied, zelf reed hij toen op een cyclestar en die ging als de brandweer
Posted By: Joan Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 05/09/14 08:41 PM
Origineel bericht van: ghostrider
Ik heb wel vaker andere verhalen over hem gehoord, maar ik kan daar zelf niet over oordelen. Ik heb mijn Cyclemaster wel bij hem gekocht, maar die was echt niet in een rijdbare staat. Volgens die Henry overigens wel. Hij had er net een paar dagen daarvoor nog mee gereden. Iets wat een onmogelijkheid was gezien de mankementen.
Maar goed...dat is allemaal gemaakt.
Ik heb er toch wel een flink aantal ritten mee gereden. Die van mij is nog een 26 cc uitvoering en loopt ongeveer 33 km/h als de omstandigheden gunstig zijn. En dat is niet verkeerd.
Alleen een paar jaar geleden tijdens een rit stopte hij ineens en ik kon niet vinden wat er aan de hand was. Wel benzine, goed vonken en noem maar op, maar niet meer lopen.

De Cyclemaster verdween achter in de schuur. En vorig jaar besloot ik er eens aan te beginnen. Toch eerst even proberen en je raadt het al....gewoon lopen.
En eigenlijk is dat balen want nu vertrouw ik hem niet meer.
Want wat is nu het euvel (geweest) ?


de mijne geeft problemen met de ontsteking terwijl hij op het oog goed vonkt.
aangezien hij geen deco heeft om de compressie te minderen moet ik vanaf koud heel langszaam trappen door de straat heen en dan met het gas "pompen" fiets ik iets te hard heeft hij teveel compressie pomp ik verkeerd dan ook, nooit lopen. start hij eenmaal loopt hij als een zonnetje, hij begint dan meestal prtt.... niks..... prt ...... niks .....prt>>>gaan eenmaal warm heeft hij iets minder compressie start hij meteen, tenminste dit is mijn uitlag van wat ik meemaak met het beestje.
Wat een gaaf ding!! Apart fietsdynamo bij het achterwiel!!

Erg leuk, kunt u daar meer over vertellen??
Posted By: Johnnie Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 06/09/14 02:08 AM
Heb vandaag op het werk een pijpsleutel opge-offerd. Door het gat een M8 slotbout gestoken en vastgelast. Ik kan nu de bougie eruit schroeven in het frame. Het wiel kan nu draaien zonder compressie en is nu bewerkbaar.
Morgen de zaak afstellen en proefrijden. Heb vrij gekregen voor zaterdag 13 september, is net leuker als zondag.
Hopen op een beetje mooi weer en alles komt goed.
Erg leuk verhaal, heel erg bedankt!! leukeplek voor je bezinetank! ik neem aan dat die andere brommers ook van u zijn.. ik zou echt een museum beginnen er zitten echt ''fietsen'' bij die ik nog nooit heb gezien!! en die Sparta ge-wel-dig!!
Origineel bericht van: ghostrider
Ja dat kan.
Het is van origine een ontwerp van DKW van vóór de oorlog.
De tekeningen zijn na de oorlog in Nederland opgedoken bij Hart Nibbrig & Greeve in Den Haag door de Duitse ingenieur Bernd Neumann. Er werd een prototype gebouwd om deze hulpmotor in Nederland op de markt te kunnen brengen. Omdat bij elke wijziging de hele motor uitgebouwd moest worden kregen de ingenieurs een beter idee. Van delen van deze Cyclemaster werd een ander motortje gemaakt dat wij nu kennen als Berini M13, oftewel het eitje.

Alles wat met de Cyclemaster te maken had werd verkocht naar Engeland en daar ging dan deze hulpmotor dan eindelijk in productie. Ze werden dus ook naar ons land geëxporteerd. Als je goed kijkt zie je wel overeenkomsten met de Berini. De eerste serie (zoals die van mij) had een cilinderinhoud van 26 cc net als de eerste Berini eitjes. Dit werd spoedig vergroot naar 32 cc zoals dus ook bij de Berini.

De Cyclemaster heeft dus ook een roterende inlaat....inderdaad zoals de Berini.
Zoals al te lezen is in de voorgaande berichten, is het een ketting aandrijver en moet je zelfs om de bougie te verwisselen een speciale bougiesleutel hebben.
Vandaar dat ze bij Hart Nibbrig & Greeve er goed aan hebben gedaan om verder te gaan met het eitje.
De naam Berini is trouwens een samentrekking van de eerste letters van de drie constructeurs bij Har Nibbrig & Greeve namelijk BErnd Neumann, RInus Bruynzeel en NIco Groenendijk. Zij kregen voor elke verkochtte Berini gezamenlijk een bedrag van 1 gulden.
Dat klinkt weinig, maar dat was naast hun reguliere baan en er zijn heel veel Berini's verkocht, dus het heeft ze geen windeieren gelegd.

Een Cyclemaster rijdt wel heel leuk en is wat sneller dan een solex uit die tijd (peperbus).
Het is alleen moeilijker om aan onderdelen te komen en als er iets aan mankeert is het inderdaad een boel sleutelwerk.
Ach ik dacht altijd alles wat van de vrouw is, is ook van mij, alleen andersom daar moet even over gebabbeld worden....

btw ik heb zelf GEEN vrouw!!!
Posted By: roel54 Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 06/09/14 04:55 AM
ben bezig met kleine dingen te repareren aan mn oldtimer. nu moet ik (nep)leer plakken op n ijzeren ondergrond. welke lijm kan ik t beste gebruiken? is bisonkit goed?
Posted By: Johnnie Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 07/09/14 01:09 AM
Beide zijden aanbrengen en half uurtje open tijd, dan zal het zeker verlijmen.
Posted By: roel54 Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 08/09/14 06:13 AM
Origineel bericht van: Johnnie
Beide zijden aanbrengen en half uurtje open tijd, dan zal het zeker verlijmen.


bij de doe het zelfmarkt hadden ze zoooooveel tubes tot wel 25 euro. heb de gewone bisonkit genomen en het zit zo vast als een huis.
Posted By: solexnl Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 12/09/14 09:26 PM
Tank, filter en zadel gemonteerd op de MT en de eerste km gereden.

Trekt voor geen meter en de uitlaatpakking is lek, komt goed.

Han
Origineel bericht van: solexnl
Tank, filter en zadel gemonteerd op de MT en de eerste km gereden.

Trekt voor geen meter en de uitlaatpakking is lek, komt goed.

Han

Het houd je van de straat af Han. laugh

Enig idee al wat het kan zijn?




Posted By: solexnl Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 14/09/14 01:39 AM
Nee nog geen idee, morgen de uitlaat dichten en daarna maar s een kleinere hoofdsproeier monteren.



Han
Posted By: FFAnders Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 09/10/14 04:52 AM
Het heeft een paar uurtjes geduurd maar het is klaar :

vandaag het draaibankje "opgevoerd"

nu kan er, behalve spantangen en een 70mm klauwplaatje ook een 130mm klauwplaat op het draaibankje.
Op de 70mm kon ik geen kopjes opspannen, met deze klauwplaat is dat ook weer opgelost wink

Posted By: Joan Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 09/10/14 11:32 AM
ik heb een speciale houder met 4 pennen van 11 mm die in de gaten van de kop vallen en dan trek ik de kop via het bougie gat naar de plaat toe ( met een M6 draadeind met 1/2 maan vormige ring ) waar die 4 pennen op staan , opspannen onafhankelijk van de grootte van de draaibank
wel controleren dat de gaten overal even diep zijn anders waggelt de kop.
Mooi draaibankje FF. Best leuk werk om te doen. Ik moet zelf binnen kort ook weer wat draaien. Een buisje van 35mm bij 7mm en een ruggetje erop. Als ik het heb toen ik het wel. Lekker bezig zijn met zoiets.
Posted By: FFAnders Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 10/10/14 04:36 AM
100% zelfbouw en de laatste tijd regelmatig aan het verbeteren/aanpassen.

Kreeg weer een mail van HBM-Machines.
Er is een leuk draaibankje in de aanbieding, behoorlijk kompleet.

Wegens ruimtegebrek moet ik deze keer overslaan cry

http://www.hbm-machines.com/producten/me...metaaldraaibank
Ja die hebben mooie spullen he. Als we eens geld en ruimte hadden he. We blijven maar dromen en dat is ook mooi. smile
Ik heb dan het geluk dat ik iets op school kan doen. laugh
Posted By: FFAnders Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 21/02/15 06:27 AM
Zijn er nog medelezers die nog onderdelen van de Emcomat 7 hebben waar ze vanaf willen ??
Het gaat voornamelijk om tandwielen .
Net effe op MP gekeken maar niets te vinden. Jij zal dat ook al lang gedaan hebben. Je ben je draaibank aan het opknappen hè.
Lastig om de juiste spulletjes te vinden.
succes met de zoektocht.
Posted By: FFAnders Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 21/02/15 08:22 PM
Nou, alles wat ik niet kan vinden moet ik zelf maken.
Op zich geen probleem maar het kost nogal wat tijd en daar zit momenteel het grootste probleem.
Posted By: FFAnders Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 28/02/15 03:31 AM
Afgelopen middag nog "even" bij HBM geweest.
Er was weer het een en ander in de aanbieding.
Gelukkig hebben ze ook goede gereedschappen die zo nu en dan aangeboden worden.
Helaas geen wisselplaatjes voor een Stellram mesbeitel, verder zoeken dus.
Is zoiets niet kompleet te vervangen door iets anders. Of wordt het dan te prijzig.
Blijft lastig zoiets. Zelf heb ik daar het geduld niet voor en zou meteen iets anders zoeken. Jij bent geduldiger dan ik, weet ik.
Posted By: FFAnders Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 28/02/15 04:19 AM
Ik zit niet zonder beitels dus geen probleem op zich maar je hebt nu een stukje gereedschap wat FF niet kompleet is en dat is jammer.
(bijna)Alles is te koop dat weet je.
Posted By: Johnnie Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 01/03/15 01:57 AM
Ik koop nooit en te nimmer iets meer bij de firma HBM! mad Deze firma stond een keer te demonstreren op de Vehikel beurs met metaal-slijpschijfjes en die deden het op de beurs prima en thuis was het niks nada noppes!!
Gewoon bezeikt!
Ik hoor altijd maar goede berichten over HBM. Dit is de 1ste keer. Dan moet er iets fout zijn gegaan Johnnie. Ik weet zeker als je contact opneemt dat ze een oplossing zullen zoeken.
Posted By: FFAnders Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 01/03/15 02:43 AM
Ik heb er ook wel eens iets gekocht wat ik thuis(na 1x gebruik) direkt in de vullisbak kon gooien.
Een boor en tapset, makkelijk, nooit meer die ene boor zoeken tussen de andere.
Helaas de boren boren niet en de tappen tappen niet.
Het kistje wel bewaard want daar kan je wel de echte boren en tappen in bewaren.
Het setje kostte geen drol dus ook dit keer weer geen ramp.
Posted By: Roelof Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 01/03/15 03:39 AM
Zo´n beetje alles wat ze hebben is made in China, niet de beste kwaliteit dus, ik heb een paar keer wat dingetjes gehad maar ze hebben nooit moeilijk gedaan.
Ik heb begin van de week een bandenknecht besteld bij Experty. Banden opleggen is me altijd goed gelukt maar mijn handjes beginnen een beetje te protesteren als het erg strak past.

1e poging natuurlijk bij zo'n moeilijke band. Flink kracht gezet en KRAK dat was de bandenknecht cry
Met de handjes lukte het wel nadat ik de band een beetje had opgewarmd.
Experty gebeld en meteen zonder vragen een nieuwe gekregen. Vandaag getest op een normale band: prima knechtje laugh

Conclusie: handig hulpje om banden op te leggen, maar als het met de handjes niet gaat dan gaat het met de bandenknecht ook niet. Evengoed aan te raden als je handjes gaan protesteren zoals bij mij wink
Ik kende het bestaan hiervan niet.

Bij een Solex is het inderdaad puffen om de band erop te krijgen. Ik gebruik grote bandijzers, zowel om de band eraf te nemen als erop te leggen. Zelfs met een bandijzer als hefboom moet je stevig kracht uitoefenen om de band erop te leggen.
Ja, met het risico dat je band lek raakt. Ik deed het altijd met de handjes. De beste truuk is verwarmen, in de droger ging vroeger goed, maar die nieuwe trapt daar niet meer in met zijn sensoren cry

Nu houd ik het wiel bij het heteluchtkanon (niet tè dichtbij) en laat het langzaam draaien. Als de band warm is gaat het een stuk makkelijker wink
Als je onderweg plat rijdt kan je een wasserette opzoeken. wink

Quote:
Ja, met het risico dat je band lek raakt.

Ik had vandaag twee keer prijs. cry
Posted By: FFAnders Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 01/03/15 08:49 AM
Daar hebben ze bandenvet voor uitgevonden en bij gebrek daaraan : wat afwasmiddel opgelost in een spuitflesje.
Een beetje op de band en velgrand spuiten en het gaat een stuk gemakkelijker.
Is vaseline ook goed?
Posted By: FFAnders Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 01/03/15 09:21 AM
Bandenvet of zeepsop drogen op en verliezen hun werking.
vaseline niet , de band blijft vettig en kan met hard remmen gaan verschuiven/verdraaien.
Ik probeer het volgende keer met zeepsop, bedankt voor de tip. wink
Posted By: Joan Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 02/03/15 12:59 PM
Origineel bericht van: Roelof
Zo´n beetje alles wat ze hebben is made in China, niet de beste kwaliteit dus, ik heb een paar keer wat dingetjes gehad maar ze hebben nooit moeilijk gedaan.

Ik heb er ook geen problemen mee, heb heel wat van ze liggen, koop meestal het iets duurdere uit hun assortiment.
die borenset oplopend met 0.1 mm bijvoorbeeld boort uitstekend maar die borensets waar er van elk stuk minstends 10 in zitten laat ik maar links liggen.
draaibeitelset is niet alles, vaak zit de harpoint net iets scheef hardgesoldeerd op zijn drager en dan dien je deze heel erg bij te slijpen.
hun tappen sets met oa metrisch fijn in allerhande maten tappen goed hoewel tap 1 en tap 2 feitelijk dezelfde tappen zijn dus even oppassen met goed voorboren anders wil tap 1 er niet in, die is alleen qua aanpunting iets anders dus tap 2 heb je alleen maar nodig als je in een potgat net twee gangen draad meer wil.
Hun speedglas lashelm gebruik ik al jaren met volle tevrednheid
Oke, nu hoor ik wel degelijk wat anders. Dus ze hebben goede en minder goed producten. Lastig om dan te bestellen en alleen maar uitgaan van ervaringen van anderen is dan het advies.
Posted By: FFAnders Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 02/03/15 02:33 PM
Dat is ook het nadeel van bestellen via internet tenzij je vooraf bekend bent van hetgeen je wilt kopen.
Als ik voortaan iets wil bestellen dan zal ik hier om advies en ervaringen vragen.
Posted By: FFAnders Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 03/03/15 01:36 AM
Het beste is om zelf naar zo'n gereedschapzaak te gaan.
Er zijn veel van dit soort bedrijven die dat materiaal verkopen alleen zit er dan geen HBM sticker op.
Posted By: hanswelp Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 03/03/15 02:13 AM
Bij montage van buba's een tip geleerd van mijn vader begin met monteren altijd bij het ventiel, wel de band overal naar het midden van de velg duwen.Bij monteren altijd eindigen bij het ventiel.Kijk eens goed naar een velg het midden is kleiner dan aan de rand dat is de ruimte die je nodig hebt om de band over de velgrand te krijgen. Nog een tip wacht met het vastdraaien van het smalle moertje tot je de band op heb gepomt het ventiel moet makkelijk naar binnen geduwd kunnen worden dan kan de hiel (ja zo heet de bandrand waar de staaldraad in zit)goed op zijn plaats komen vr gr Hans Welp
Posted By: Johnnie Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 03/03/15 02:16 AM
Mooi uitgelegd, Hans! smile
Posted By: Joan Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 03/03/15 01:04 PM
Ja vandaag nog iets technisch gedaan en dat kan ik weer over doen: een frans type kamzuiger krukas in een nederlands type carter gezet, dat past niet.
bij de krukpen aan de achterkant van de krukas zijn code letter aanwezig, die steken net iets te ver uit en dan raken ze de krukas lager borgplaatjes, bij een frans model ligt er geen ring over het lager zoals bij de nederlandse uitvoering en dan liggen de borgplaatjes een ringdikte lager.
Ik heb wel een krukas voor de nederlander maar daar heeft ooit iemand een moer M10 bij 1,25 op gedraaid in plaats van M10 * 1 dus dat draad is "verduwd" en in model snijden is lastig want de snijplaat hapt in de gleuf voor de borgring, dat word uren vijlen.
Posted By: Aart Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 04/03/15 01:10 AM
Origineel bericht van: Joan

Ik heb wel een krukas voor de nederlander maar daar heeft ooit iemand een moer M10 bij 1,25 op gedraaid in plaats van M10 * 1 dus dat draad is "verduwd" en in model snijden is lastig want de snijplaat hapt in de gleuf voor de borgring, dat word uren vijlen.


Heb je al een geprobeerd om een (oude) m10x1 moer er op te draaien. Op het moment dat de moer niet meer met de hand te draaien is even een tikje met de hamer geven.Dit net zolang tot de volledige draad weer benut kan worden. Hierna nog 1 keer met een goede m10x1 moer eroverheen. Dit doe ik vaker op een vernielde draad. Beter dan snijden want er wordt geen materiaal weg gehaald.
Posted By: FFAnders Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 04/03/15 01:21 AM
Dat is wel lastig als de moer en nog niet 1 gang opwil.
Dit is overigens wel een methode die ik ook wel eens
gebruik maar dan met een slagkopertje.

Ik dacht dat de draad M10x 1,25 was/is.
Ik kan mij vaag iets herinneren toen ik in Boxtel op de koffie was... Wie heeft dat probleem ook gehad? Trommel? Wie heeft dat mooi opgelost? Jan? wink
Posted By: Aart Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 04/03/15 01:28 AM
Origineel bericht van: FFAnders
Dat is wel lastig als de moer en nog niet 1 gang opwil.
Dit is overigens wel een methode die ik ook wel eens
gebruik maar dan met een slagkopertje.

Ik dacht dat de draad M10x 1,25 was/is.

Kwestie van met een kleine schroevendraaier de 1e gang iets uittikken.
Posted By: Jan Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 04/03/15 05:01 AM
Origineel bericht van: john meisters
Ik kan mij vaag iets herinneren toen ik in Boxtel op de koffie was... Wie heeft dat probleem ook gehad? Trommel? Wie heeft dat mooi opgelost? Jan? wink



Wat ik me kan herinneren John, is dat ik dan het hele tapeind er gewoon afzaag, krukas in de draaibank, boren tappen En een nieuw tapeind erin. Wel met de zware loctite, en even de spiebaan bijwerken. Minimaal 10:9 kwaliteit gebruiken, hij is dan beter als nieuw.

Ook een "draadveil" kan in deze uitkomst bieden.
Of een gedeelde snijplaat, van binnenuit naar buiten draaien kan ook. Ligt er helemaal hoe zwaar de draad beschadigt is. smile smile smile succes!!
Posted By: Joan Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 04/03/15 12:45 PM
Origineel bericht van: FFAnders
Dat is wel lastig als de moer en nog niet 1 gang opwil.
Dit is overigens wel een methode die ik ook wel eens
gebruik maar dan met een slagkopertje.

Ik dacht dat de draad M10x 1,25 was/is.

M10 * 1.25 is de draad voor de vliegwiel moer.
Krukaskrukpen is bij 1 mm, draad opgezuiverd oa inderdaad met draad vijl, speciale messing moer voor getapt waarvan gedeelte nog maar getapt met de 2e tap van de set en niet de derde.
krukas gemonteerd, loopt heel licht, ontsteking erop vonkte niet, bleek de condensator inwendig kortsluiting te maken, nu vonken als een tierelier.
krukaspenbus gemonteerd, blijkt de krukas pen maar 9,6 mm te zijn, die gaat er dus weer uit.
Posted By: FFAnders Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 04/03/15 05:49 PM
Dat is jammer, voor niets gewerkt.

Ik was dit weekeinde met de andere kant van de as schroefdraad bezig ,vandaar dat ik me vergist heb.
Posted By: Joan Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 04/03/15 06:56 PM
Origineel bericht van: FFAnders
Dat is jammer, voor niets gewerkt. Klopt

Ik was dit weekeinde met de andere kant van de as schroefdraad bezig ,vandaar dat ik me vergist heb. geen probleem, wij weten allebij dat je wel weet hoe met een solex om te gaan/ eraan te werken
Posted By: FFAnders Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 19/03/15 01:41 AM
Afgelopen dagen veel draaiwerk gedaan voor Solex onderdelen en gereedschappen.
Vorige week via MP een oud maar goed werkend MIG lasapparaat aangeschaft die nu prima van pas komt.
Posted By: Rene59 Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 20/03/15 01:33 AM
Een leeg lopende voorband dus voorwiel demonteren en met Bandelichtters tweee stuks de binnenband eruit. Even op pompen en het lek was snel gevonden 30cm voorbij het ventiel gaatje.
Het was een rondje op de band met daarin de beschadiging.
Komt dit door het bonsen van de rol op de buitenband als je over een hobbel rijdt. De banden zijn ongeveer iets meer dan 500km.
Vanaf nieuw aangeschaft.

Groeten,

R Wiersma
Slecht velglint? Spaak die iets uitsteekt?
Posted By: Rene59 Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 20/03/15 04:15 AM
Het Velglint heeft de zelfde ritten vanaf nieuw.
Dus ongeveer iets meer dan 500km en als ik die zie zijn die ernog steeds als niuw uit en in prima conditie.
De nieuwe binnenbanden zijn alweer besteld.

Groeten,

R Wiersma
Elke dag ben ik iets technisch aan het doen.
Leerlingen geholpen met allerlei technische practicum opdrachten. Schema's, metingen lagerspeling cilinders enz...,
Ook bezig geweest met een 4 gastester die even niet meer wil. Mechanisch en software matig bekeken. Ben er nog niet uit. Hulp van Bosch helpdesk is nodig.

Misschien niet technisch maar ook 1,5 kuub zand verschept naar de achtertuin 30 meter verder. laugh
Posted By: FFAnders Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 20/03/15 07:22 AM
Das mooi Alfons, morgen of zaterdag nog een halve kuub zand verplaatsen en Zondag naar Lommel wink
Posted By: Joan Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 20/03/15 12:50 PM
Ja, want want moet je nu met zand in Middelburg
Posted By: Roelof Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 21/03/15 05:00 PM
Luchtfilter met vlamdover,
Origineel bericht van: Joan
Ja, want want moet je nu met zand in Middelburg


We hadden achterin een moestuintje van 24mm, nu niet meer. laugh

Dus grond eruit geschept en nu het zand erin. Is al gebeurd. Nu vast trillen.
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Origineel bericht van: Joan
Ja, want want moet je nu met zand in Middelburg


We hadden achterin een moestuintje van 24mm, nu niet meer. laugh

Dus grond eruit geschept en nu het zand erin. Is al gebeurd. Nu vast trillen.


zo het is vast getrild.
Posted By: FFAnders Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 21/03/15 11:50 PM
24mm is niet zo groot toch ??
Maar wel errug diep .....
Ja die van AH zijn groter laugh laugh laugh
John en FF, wij houden van mini. laugh
Afgebroken uitlaat gefixed van een Peugeot 206. Zonder brug, kruip door sluip door. 'T is dat ie van mijn zoon is, ik word te oud voor dergelijke laag-bij-de-grondse werkzaamheden crazy
Posted By: zeezout Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 22/03/15 03:14 AM
Tja John, heel herkenbaar helaas.
Ik word eind dit jaar 65 (jij bent een stuk jonger volgens mij) en ik vind mezelf nog een hele vent, maar klusjes van een paar uur op je hurken of met een gebogen rug moet ik bezuren met een paar dagen kromlopen.
Gelukkig heb ik een zoon die fysiotherapeut is, dus die kneedt dat er dan weer een beetje uit, maar echt soepel zijn de botjes dus niet meer.
Posted By: FFAnders Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 22/03/15 03:24 AM
Ja dat ga je krijgen, ouderdom komt met gebreken.
Ik heb 2 maande geleden m'n rechter elleboog geblesseerd en ben sinds die tijd al aardig links-handig geworden.
Ieder nadeel heb z'n voordeel , linkshandig schilderen gaat ook steeds beter whistle
Posted By: Joan Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 23/03/15 01:17 PM
Origineel bericht van: FFAnders
Ja dat ga je krijgen, ouderdom komt met gebreken.
Ik heb 2 maande geleden m'n rechter elleboog geblesseerd en ben sinds die tijd al aardig links-handig geworden.
Ieder nadeel heb z'n voordeel , linkshandig schilderen gaat ook steeds beter whistle


Oei red je dan een 24 uurs race nog wel ?
Origineel bericht van: Joan
Origineel bericht van: FFAnders
Ja dat ga je krijgen, ouderdom komt met gebreken.
Ik heb 2 maande geleden m'n rechter elleboog geblesseerd en ben sinds die tijd al aardig links-handig geworden.
Ieder nadeel heb z'n voordeel , linkshandig schilderen gaat ook steeds beter whistle


Oei red je dan een 24 uurs race nog wel ?


Dat was een beproeving vorig jaar !
Het rijden zelf geeft zo'n enorme kick, dat houdt je op het zadel.
Er was een moment dat ik zelf niet meer af kon stappen, zò verkrampt was ik cry

Dit jaar willen we er toch weer voor gaan wink
Posted By: Joan Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 24/03/15 01:15 PM
nog iets technisch gedaan, weer lopen "schelden" op de kwaliteit van solex.
ben voor de 24 uurs race ook aan het experimenteren met alleen maar originele spullen, (carter en gietijzeren cylinder) want een paar jaar terug oa voor een team twee solexen standaard geprepareerd ene liep perfect de andere wilde van geen kanten, omwisselen cylinders zelfde resultaat de snelle bleef snel de langszame langszaam.

DUS, onderbouw aan het maken, krukas netjes in carter, loopt licht, je voelt de afdichtings aanlegring iets wrijving geven op het lager ( ik gebruik twee onderleg ringen met die veren lipjes) dan koppeling erop en moer aandraaien, loopt nog steeds licht, dan spoelenplaat erop, loopt hij ineens zwaar, eraf, weer licht, lager in spoelenplaat vernieuwd super licht, spoelenplaat erop, loopt zwaar.
blijkt de tolerantie van de lagerpassing op de krukas te groot drukt binnenring van lager uit elkaar en lager loopt zwaar, met strookjes papier grit 400 ( strookje rondom heen en weer trekkend als "schoenenpoetsman")) de passing aangepast, loopt al beter, moet nog een keer uit elkaar.

alle vermogen wat je aan de krukas verliest werkt meer dan dubbel door op wat je aan je wiel krijgt .
Posted By: dreke2 Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 24/03/15 01:46 PM
Origineel bericht van: Joan
nog iets technisch gedaan, weer lopen "schelden" op de kwaliteit van solex.
ben voor de 24 uurs race ook aan het experimenteren met alleen maar originele spullen, (carter en gietijzeren cylinder) want een paar jaar terug oa voor een team twee solexen standaard geprepareerd ene liep perfect de andere wilde van geen kanten, omwisselen cylinders zelfde resultaat de snelle bleef snel de langszame langszaam.

DUS, onderbouw aan het maken, krukas netjes in carter, loopt licht, je voelt de afdichtings aanlegring iets wrijving geven op het lager ( ik gebruik twee onderleg ringen met die veren lipjes) dan koppeling erop en moer aandraaien, loopt nog steeds licht, dan spoelenplaat erop, loopt hij ineens zwaar, eraf, weer licht, lager in spoelenplaat vernieuwd super licht, spoelenplaat erop, loopt zwaar.
blijkt de tolerantie van de lagerpassing op de krukas te groot drukt binnenring van lager uit elkaar en lager loopt zwaar, met strookjes papier grit 400 ( strookje rondom heen en weer trekkend als "schoenenpoetsman")) de passing aangepast, loopt al beter, moet nog een keer uit elkaar.

alle vermogen wat je aan de krukas verliest werkt meer dan dubbel door op wat je aan je wiel krijgt .


JOAN
c5 lager gebruiken ???
Groet
ANdre
Posted By: FFAnders Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 24/03/15 02:55 PM
Origineel bericht van: Joan
......... dan spoelenplaat erop, loopt hij ineens zwaar, eraf, weer licht, lager in spoelenplaat vernieuwd super licht, spoelenplaat erop, loopt zwaar.
blijkt de tolerantie van de lagerpassing op de krukas te groot drukt binnenring van lager uit elkaar en lager loopt zwaar, met strookjes papier grit 400 ( strookje rondom heen en weer trekkend als "schoenenpoetsman")) de passing aangepast, loopt al beter, moet nog een keer uit elkaar.

alle vermogen wat je aan de krukas verliest werkt meer dan dubbel door op wat je aan je wiel krijgt .


Sommige spoelenplaten (met onbewerkte as) trek je bijna krom met eraf halen en zo nu en dan is er een bij die met een knal loskomt, lijkt
me niet goed.
Door het opschuren van dat as stukje gaat de spoelenplaat er makkelijker erop en eraf.
Posted By: Joan Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 24/03/15 06:41 PM
Origineel bericht van: dreke2
[]

JOAN
c5 lager gebruiken ???
Groet
ANdre

helpt iets maar de binnenring staat dan eveneens zwaar op spanning en krijg je inderdaad het "knal" effect zoals ook Ronald beschrijft.
Het lager moet wel wat klemmen, om de krukas naar links op zijn plaats te houden.
Posted By: Joan Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 25/03/15 01:05 PM
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Het lager moet wel wat klemmen, om de krukas naar links op zijn plaats te houden.

het spoelenplaat lager niet , deze functie is alleen voor het hoofdlager in het carter weg gelegd , spolenplaat lager alleen om de krukas overeind te houden, iets negatieve speling moet om fretting te voorkomen (vorm van corrosie in een spleet) maar dat is het dan ook
Ja en nee. Je hebt wel gelijk, maar hoe vaak zie je niet dat de krukaspenmoer het zijdeksel raakt.
Ik zorg ervoor dat dit lager ook de krukas naar links houd. Daarom zei ik "wat klemmen".
Posted By: Roelof Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 25/03/15 02:32 PM
Ligt aan welk type solex, bij de oto is het spoelenplaat lager geborgd met een borgveer en heeft de krukas een klempassing op dit lager en het krukaslager niet, bij de 3800 is het net andersom en kan het spoelenplaat lager vrij bewegen en heeft het krukaslager een klempassing.
Posted By: Joan Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 25/03/15 03:27 PM
bij de oto is het hoofdlager met een plaat geborgd en de krukas heeft hiere helemaal geen perspassing nodig niet op 1 van de lagers, want de koppeling EN de lagers van de rol worden met bussen naar het hoofdlager toe getrokken en fixeren dus met de moer van de koppeling de krukas, alleen door krom slaan van de borgplaat van het hoofdlager kan je lager verschuiven en zo zorgen dat de krukpen tegen het carter komt.
MAAR, dat is niet altijd het geval of jouw schuld: ook de kromme constructie en de slechte toleratie kan ertoe lijden dat de pen tegen het zijdeksel komt.
de plaat is soms te bol, er zijn hoge en lage borgmoeren voor de pen, de pen heeft verschillende lengtes, de krukas heeft aan de achterkant meer of mindere borst die aanligt tegen het lager, moer borgringen en bigend lager borgringen zijn verschillend en de "uitdieping" in de krukwang ter plaatse van de krukpen kan verschillen, als alles bij elkaar verkeerd neergezet wordt heb je sowieso al een aanlopend geheel.

Bij de 3800 heb je de vaste lagerpassing bij het hoofdlager nodig, omdat daar de rol los op de krukas moet kunnen draaien is het aandruk verhaal niet geldig want dan loopt de rol vast, echt een kromme cent constructie.
Gisteren de uitlaat van Mirjam der scooter gerepareerd. De voorpijp is doorgerot dus die maakte een berg kabaal. Echt veel herrie. Een HD fatboy lijkter een piep muisje tegen.
Er moet een nieuwtje onder want na 4 reparaties is hij echt op. Overal roest en scheurtjes. Ach al 16 jaar oud.
Nieuwtje kost 35, dus valt wel mee.
Posted By: solexnl Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 29/03/15 04:37 PM
Gisteren de witte bmx van mn dochter uitelkaar gehaald.
Witte bmx is nu zwart grin

"even" het balhoofd uit elkaar gehaald. Zitten gewoon in totaal 58 kogeltjes in mad. Wat een pokkewerk om die weer op zn plaats te krijgen, maar ja het is gelukt :



Lekker dik lagervet nemen dan blijven ze wel plakken Han wink

Maar ook niet mijn favoriete bezigheid laugh
Zo mag ik voor dochterlief dadelijk de band van de retroscooter oppompen... Die dingen lopen zó van de velg als je de bandenspanning niet op peil houdt. Gevaarlijk!!! eek
Posted By: hanswelp Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 29/03/15 05:23 PM
Hai Han waarom heb je dan niet gelijk de ketting gespannen hangt behoorlijk slap,als je as op het einde van de pad zit er zijn ook halve schakels vr gr Hans Welp
Posted By: dreke2 Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 29/03/15 05:27 PM
Origineel bericht van: solexnl
Gisteren de witte bmx van mn dochter uitelkaar gehaald.
Witte bmx is nu zwart grin

"even" het balhoofd uit elkaar gehaald. Zitten gewoon in totaal 58 kogeltjes in mad. Wat een pokkewerk om die weer op zn plaats te krijgen, maar ja het is gelukt :





magneet op het balhoofd ???

groet
ANdre
Posted By: solexnl Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 29/03/15 05:37 PM
Origineel bericht van: hanswelp
Hai Han waarom heb je dan niet gelijk de ketting gespannen hangt behoorlijk slap,als je as op het einde van de pad zit er zijn ook halve schakels vr gr Hans Welp


die kan idd nog wat strakker
Posted By: solexnl Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 29/03/15 05:39 PM
Origineel bericht van: dreke2
Origineel bericht van: solexnl
Gisteren de witte bmx van mn dochter uitelkaar gehaald.
Witte bmx is nu zwart grin

"even" het balhoofd uit elkaar gehaald. Zitten gewoon in totaal 58 kogeltjes in mad. Wat een pokkewerk om die weer op zn plaats te krijgen, maar ja het is gelukt :





magneet op het balhoofd ???

groet
ANdre


Worden dan niet alle kogeltjes naar de magneet getrokken ?? Die kleine ondingen wegen ja niks.
Solex motor opbouwen. laugh
Posted By: Joan Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 30/03/15 11:52 AM
zijdekseltje lopen zoeken, bij montage van een restauratie blok kreeg ik de cylinder niet vlak op het carter, het zijdeksel bleef te laag met zijn pasvlak.
blijken de gaten voor de bouten in het zijdeksel zo beroerd te zitten dat hij op zijn boutjes blokkeerde en zo niet omhoog kon, pas het derde zijdeksel pastte goed op dit blok, weer een bewijs van solex gebrek aan kwaliteits controle.
aan de voorkant kreeg ik hem wel goed aan de achterkant bleef hij kieren .
Gelukkig dat je verschillende deksels hebt. Als je er maar 1 hebt, moet je wat verzinnen he. Solex en kwaliteit, dat dat samen?
Posted By: Joan Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 31/03/15 12:20 PM
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Gelukkig dat je verschillende deksels hebt. Als je er maar 1 hebt, moet je wat verzinnen he. Solex en kwaliteit, dat dat samen?

Ja, je zou bijna zeggen dat als het gemaakt was, het ook gemonteerd werd
Posted By: Jan Vennix Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 31/03/15 08:40 PM
Er zijn ook nog ronde vijlen en boren uitgevonden vroeger al en die zijn nu ook nog bruikbaar.
Dus het zijkantje op de goede hoogte krijgen is dus wel mogelijk maar je moet er wel wat voor doen.
Posted By: Joan Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 31/03/15 09:32 PM
Origineel bericht van: Jan Vennix
Er zijn ook nog ronde vijlen en boren uitgevonden vroeger al en die zijn nu ook nog bruikbaar.
Dus het zijkantje op de goede hoogte krijgen is dus wel mogelijk maar je moet er wel wat voor doen.

Klopt helemaal, desnoods giet ik een nieuwe.
meer bedoeld voor de onschuldige lezer die schroeft en verwacht dat het zonder meer past.
Met jouw aanvulling staan ze mogelijk nog meer op scherp, moeten ze wel weten welke kant op te vijlen ( Boehoe cry Boehoe en die gaten zijn al zo groot )

gelukkig zat er in de doos met deksels nog wel passenden, ik vind vast wel een blok waar dat niet passende deksel beter op thuis hoort want die blokken weet ook wat.
Heb er al diverse op een fraisbank extra moeten vlakken ( is wel goed voor de compressie, komt de zuiger hoger)
maar ja niet idereen heeft een fraisbank
Posted By: zeezout Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 31/03/15 10:00 PM
Als het deksel aan de achterkant kiert moet je de gaten aan die kant toch aan de bovenkant uitvijlen? wink
Een gevolg van te ruime toleranties of inderdaad slechte kwaliteitscontrole. Maak ik op mijn werk in de alu profielenbranche wel vaker mee. Profiel A, in de plus bemaat, moet passen in profiel B, in de min bemaat. In theorie moet dat altijd gaan, maar een kleine hoekafwijking, torsie of rechtheidsprobleem erbij en ik heb een huilende klant aan de lijn cry
Posted By: dreke2 Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 01/04/15 01:21 AM
Origineel bericht van: solexnl
Origineel bericht van: dreke2
Origineel bericht van: solexnl
Gisteren de witte bmx van mn dochter uitelkaar gehaald.
Witte bmx is nu zwart grin

"even" het balhoofd uit elkaar gehaald. Zitten gewoon in totaal 58 kogeltjes in mad. Wat een pokkewerk om die weer op zn plaats te krijgen, maar ja het is gelukt :





magneet op het balhoofd ???

groet
ANdre


Worden dan niet alle kogeltjes naar de magneet getrokken ?? Die kleine ondingen wegen ja niks.




Han

balhoofd wordt dan magnetisch en de kogeltjes trekken dan tegen het balhoofd aan

groet
ANdre
Posted By: solexnl Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 01/04/15 01:46 AM
Ok zal het de volgende keer proberen

Han
Posted By: FFAnders Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 01/04/15 02:11 AM
Net wat John zegt: lagerschaal vol met vet en een voor een de kogeltjes erin plakken.
Vet moet er toch in, aan , tussen.
Posted By: solexnl Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 01/04/15 02:19 AM
Maar deze kogeltjes waren zo klein dat ze met de minste of geringste weerstand van de plaats kwamen....
Posted By: FFAnders Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 01/04/15 02:33 AM
Ik leg ze er met een pincetje in, ook de grotere van de wiellagers, kan je ze mooi op hun plaats drukken.
Posted By: Joan Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 01/04/15 11:48 AM
ik doe iets vet aan mijn vingers en dan pik ik er met de vette vinger 4 a vijf tegelijk op (dus niet op"pakken") die ik dan in de lagerschaal wrijf.
Posted By: solexnl Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 01/04/15 03:49 PM
dat deed ik ook allemaal, de onderste was geen probleem, die druk je zo op elkaar.
Maar toen ze allemaal bovenin goed lagen moest het balhoofdmoer nog aangedraaid worden, toen begonnen de problemen...

Han
Posted By: Joan Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 01/04/15 04:20 PM
Origineel bericht van: solexnl
dat deed ik ook allemaal, de onderste was geen probleem, die druk je zo op elkaar.
Maar toen ze allemaal bovenin goed lagen moest het balhoofdmoer nog aangedraaid worden, toen begonnen de problemen...

Han

Ja die kleintjes willen bij aandraaien nog wel eens opstropen en in nestjes gaan liggen, sommige balhoofden hebben dan ook wel een losse cup die je er zo in kan leggen en dan een draadring om aan te draaien.
maar met beleid ( niet te veel "wakkelen") en stomweg door blijven draaien druk je ze wel op de plaats
De nieuwe uitlaat voor Mirjam haar scooter gemonteerd. Eerst iets beter passend gemaakt. Komt tenslotte uit China, maar het zit er netjes onder en werkt prima.

Tuin afvoergoot (4m) aangelegd en aangesloten op de riolering die ik eerder al had aangelegd.
Wat heet technisch.

Ik had een moestuin van 22 mm, maar die is nu weg. Eerst uitgegraven dan zand erin en dan de oude steentjes van het terras (24mm) eruit gehaald en dan weer in de oude moestuin gelegd.
Ben je weer mooi van de straat een paar dagen.

Er komt een nieuw terras maar dat wordt gelegd want het zijn grotere tegel en er is best wat snijwerk te doen. Krijg je nooit zo strak dan de hovenier.
Een 2 cm zand erop en dan weer betegelen.

Ohja ook nog een waterafvoergoot 4m aangelegd en aangesloten op het riool.

Was perfect weer de laatste 3 weken ervoor.

Lekker je eigen weer eens afbeulen.


Posted By: FFAnders Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 12/04/15 02:36 AM
Ik zie het op de foto Alfons, afgevallen ?? wink
Posted By: zeezout Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 12/04/15 02:45 AM
Origineel bericht van: FFAnders
Ik zie het op de foto Alfons, afgevallen ?? wink

Hij eet geen groenten meer grin
22 mm da's wel erg krap. Wat groeide er ... mos?
Ik hoop het wel, maar denk het niet.
laugh
Posted By: RedFox Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 13/04/15 01:14 AM
Vandaag ging mijn OTO '63 na een héle lange rustperiode i.v.m. onder andere tankrevisie weer in de wei.
Foto's daarvan zijn in een apart draadje te zien!
Posted By: Joan Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 14/04/15 12:21 PM
van het weekend een peperbus cylinder aangepast, gered van de schroothoop want een vorige eigenaar was een vastzittende zuiger er gaan uithakken en dat ging verkeerd, op laten boren naar een 50 cc kamzuiger toe van een sleutelgat.
Het is toch al niet origineel meer dus, ook inlaat poort, uitlaatpoort en spoelkanalen op modernere manier uitgegutst, dat max 17 km kom je tegen woordig niet meer weg. Mocht het ooit origineel moeten, reserve setje waar niet aan gewerkt is ligt op de plank.

Attached picture kamzuigercylinders-b.jpg
Attached picture kamzuigercylinders-vergelijk-c.jpg
Attached picture kamzuigercylinder-peperbus-tuned.jpg
Leuk om te zien hoor. Het dekseltje niets aan doen toch?

Idd, met die 17 zou je tegenwoordig een boete voor krijgen omdat het zo langzaam gaat met de E-bikes van tegenwoordig.

Ik reed vorige week vrijdag naar school met een gangetje of 30, komt er een E-bike echt voorbij gevlogen, en dit op een smal fietspad. Eerst hebben we last van wielrenners maar het wordt straks nog erger denk ik zo.
Posted By: FFAnders Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 14/04/15 02:23 PM
Zo hadden de Spanjaarden het opgelost, een wat dieper dekseltje en een tussenplaat voor een betere doorstroming.
De zuiger was kleiner dan een standaard peperbus en na boren/honen zit er nu een nieuwe peperbus zuiger in.
Deze rijdt nu rond de 30+km/uur.

Attached picture Spoeldeksel.png
Posted By: Joan Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 14/04/15 05:57 PM
Origineel bericht van: FFAnders
Zo hadden de Spanjaarden het opgelost, een wat dieper dekseltje en een tussenplaat voor een betere doorstroming.
De zuiger was kleiner dan een standaard peperbus en na boren/honen zit er nu een nieuwe peperbus zuiger in.
Deze rijdt nu rond de 30+km/uur.

grappig zo een tussenplaat, word de weglengte alleen langer
maar het debiet niet ( want je hebt nog steeds maar hetzelfde doorstroom volume.
als het eenmaal loopt kom ik ook met tussenplaten, kijken hoeveel en of dat scheelt maar dan wel met holle tussenplaten om het overstroomkanaal extra te benutten.
kan ook met originele cylinders, je verpest niets, alleen langer boutje monteren ( oppassen dat ze wel ONDER de cylinderwand hoogte blijven vallen anders druk je de zuiger plat )
Ik ben benieuwd. Gewoon proberen. Zelf denk ik wel dat het werkt want je hebt toch een iet betere flow denk ik zo voor te stellen.
Posted By: FFAnders Re: Heb je vandaag iets technisch gedaan. - 15/04/15 12:01 AM
Origineel bericht van: Joan
grappig zo een tussenplaat, word de weglengte alleen langer
maar het debiet niet ( want je hebt nog steeds maar hetzelfde doorstroom volume.
als het eenmaal loopt kom ik ook met tussenplaten, kijken hoeveel en of dat scheelt maar dan wel met holle tussenplaten om het overstroomkanaal extra te benutten.
kan ook met originele cylinders, je verpest niets, alleen langer boutje monteren ( oppassen dat ze wel ONDER de cylinderwand hoogte blijven vallen anders druk je de zuiger plat )

Misschien hebben ze het wel bewust zo gemaakt, het gas hoeft met die plaat ertussen niet zo snel haaks de bocht om.
De spoelboringen zijn zowel onder(1) als boven(2) zijn ook veel groter dan bij de Hollandse/Franse cilinders.
Ook de kleinere zuigermaat is wel bijzonder én de krukas heeft een slag van 44 en
zo kom je uiteindelijk weer aan de 49cc.
© Solex Forum