Mooimooimooi! Ik heb vroeger in de kelder van een klasgenoot ook eens een Solextandem gezien, maar ik herinner me slechts een motor op dat ding. Of die tandem zelfbouw was, weet ik niet.
Ik vroeg me ook af hoe hij vooruit komt, omdat de achterste motor achterstevoren staat (en het achterwiel dus de andere kant op draait dan het voorwiel!).
Op de site vond ik de volgende uitleg:
Le sens de rotation du moteur arrière doit bien sûr être inversé, ce qui se fait très facilement sur ce genre de moteur : il suffit de déplacer le point d'allumage pour que l'avance à l'allumage soit réglée pour le nouveau sens de rotation.
'De draairichting van de achterste motor moet natuurlijk omgekeerd worden, wat heel gemakkelijk gaat bij dit type motor: het is voldoende de ontstekingspuntjes te verplaatsen, zodat de vervroeging van de ontsteking overeenkomt met de nieuwe draairichting.'
Klinkt easy, maar werkt dit echt zo simpel? Koppeling zal ook omgedraaid moeten worden denk'k en dan nog heb ik wat twijfels of het werkt.
Iemand ervaringen, behalve deze Franse creatieveling?
Last edited by Nosepicker; 13/02/06 01:38 AM.