Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rating: 5
Hop To
#41533 14/05/10 08:04 PM
Joined: Sep 2009
Posts: 85
Remmert Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Sep 2009
Posts: 85
hallo,

ik had een vraagje: we hebben laatst het metalen luchtfilter vervangen voor een foamen variant.

vanmiddag liet ik de OTO op volle toeren lopen waarna ik het huisje van het luchtfilter heb gehaald. toen ik er onder keek zag ik dat het luchtfilter iets was ingescheurd. we hebben het tijdelijk gerepareerd door er een verbandgaasje overheen te doen

nu is mijn vraag: waar haal je een steviger (race) filter voor een SOlex OTO????


Groet,
Remmert

Beter een onder stoom dan tien in de loods...

(Gezegdes door de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij)
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Ik weet niet van welke type "foam" je filter was, kleur??

Deze komen van Marcel vd Ven, en zijn van een uitstekende kwaliteit, wij rijden er al lang mee, maar wel de filterolie gebruiken, zonder filterolie, geen filter!!!!! laugh

Attached Images
filters.jpg (32.21 KB, 588 downloads)

[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
Waar kun je die filterolie kopen?


Met vr. gr.
Onne
ovee #41537 14/05/10 11:03 PM
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Onne, dit word altijd gebruikt in de motocross.

Dus een motocross winkel/zaak in de buurt????


[Linked Image from jandelaat.nl]
Jan #41559 15/05/10 08:36 PM
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
hallo Jan

Bedankt voor de info. Zo'n zaak is hier wel in de buurt


Met vr. gr.
Onne
ovee #41564 15/05/10 09:57 PM
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Houd het filter tegen het licht ,
kan je er doorheen kijken en zie je klijne gaatjes dan kunnen er ook stof en zand delen er door heen .
ongeacht of er olie in zit of niet.
Zand korrels kunnen namelijk door de gaten waar je doorheen kunt kijken deze weg volgen en worden dus niet gehinderd door wat olie die in het schuimmateriaal aanwezig is.
Stof en zand wat toevallig niet deze weg kan volgen blijft aan het filterpatroon hangen zolang het( kan )blijven hangen.
Een goed filter kan stof tegenhouden door zo fijmazig te zijn dat het stof zich vastzet in de fijnheid van het filtermateriaal.
De meeste filters in de industrie en in automobielmotoren en straatmotoren hebben nooit een nat filter(vroeger wel)omdat de filters nu zo fijnmazig gemaakt kunnen worden dat ze heel veel stof kunnen vasthouden voordat ze verstopt raken .
Bij motoren die door heel veel stof en zand moeten kunnen rijden worden wel grove filters gebruikt,die dik en groot zijn om veel stof te kunnen vasthouden voor een korte tijd en niet dicht slaan (want dat betekend uitvallen in de wedstrijd).
Deze filters worden dan ook dikwijls meteen uitgewassen (wat eigenlijk niet mogenlijk is want je kan het stof er niet goed uitwassen).
Stof wat al bijna door een filter is gekomen of halfweg ,
kan men niet meer terug wassen en gaat bij het volgende gebruik regelrecht de motor in.
Daarom is filters uitwassen een misplaatste zuinigheid en als je je wat beter in filters thuis bent of er wat over gelezen en gestudeerd had zal je het met ons wel eens worden.
Hier wil ik het bij laten tenzij iemand nog meer van filters afweet dan hou ik mij aanbevolen.j.vennix22@chello.nl

Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: Jan Vennix
Houd het filter tegen het licht ,
kan je er doorheen kijken en zie je klijne gaatjes dan kunnen er ook stof en zand delen er door heen .
ongeacht of er olie in zit of niet.
Zand korrels kunnen namelijk door de gaten waar je doorheen kunt kijken deze weg volgen en worden dus niet gehinderd door wat olie die in het schuimmateriaal aanwezig is.Het is geen olie Jan, het is een plakspul met verdunning, de verdunning verdamp, het plakspul blijft zitten. En als je de luchtstroom in het filterhuis zou kunnen zien, zou je kunnen weten dat een stof deeltje nooit het einde haalt, zonder te zijn "gevangen"
Stof en zand wat toevallig niet deze weg kan volgen blijft aan het filterpatroon hangen zolang het( kan )blijven hangen.
Een goed filter kan stof tegenhouden door zo fijmazig te zijn dat het stof zich vastzet in de fijnheid van het filtermateriaal.
De meeste filters in de industrie en in automobielmotoren en straatmotoren hebben nooit een nat filter(papier/stofzuiger)(vroeger wel)omdat de filters nu zo fijnmazig gemaakt kunnen worden dat ze heel veel stof kunnen vasthouden voordat ze verstopt raken .
Bij motoren die door heel veel stof en zand moeten kunnen rijden worden wel grove filters gebruikt,die dik en groot zijn om veel stof te kunnen vasthouden voor een korte tijd en niet dicht slaan (want dat betekend uitvallen in de wedstrijd).
Deze filters worden dan ook dikwijls meteen uitgewassen (wat eigenlijk niet mogenlijk is want je kan het stof er niet goed uitwassen).
Stof wat al bijna door een filter is gekomen of halfweg ,
kan men niet meer terug wassen en gaat bij het volgende gebruik regelrecht de motor in.Onzin!!!
Daarom is filters uitwassen een misplaatste zuinigheid en als je je wat beter in filters thuis bent of er wat over gelezen en gestudeerd had zal je het met ons wel eens worden.Gaat niet lukken, sorry
Hier wil ik het bij laten tenzij iemand nog meer van filters afweet dan hou ik mij aanbevolen.j.vennix22@chello.nl


Je moet het ook niet proberen uit te wassen Jan, eerst moet je die filterolie oplossen, dus de filter even in bijv. benzine uitwassen, laat hem drogen, en je kan het stof zand er zo uitkloppen!!!!.

Daarna kan je hem weer gewoon in de filterolie zetten.

Doen ze in motorcross zo al heeeeel veel jaren, en als ze ergens last hebben van zand en stof is daar wel. Daar gebruiken ze natuurlijk wel elke head een nieuwe/schone filter, ik doe elk jaar mijn filter even uitwassen, en weer in de nieuwe filterolie.

i.v.m. de berperkte ruimte bij onze solex, is dit een uitstekende manier.

Ik heb dit ook al meerdere keren uitgelegt/verteld, ik hou er ook mee op. cry cry cry cry cry


Last edited by Jan; 16/05/10 12:27 AM.

[Linked Image from jandelaat.nl]
#41638 17/05/10 10:30 PM
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Die filters met filterolie ken ik natuurlijk ook en de bijbehorende olie heb ik ook .
Maar het zand is nog wel uit de filter te kloppen maar het fijne stof zeker niet.Stof uit een filter halen is nog moeilijker dan het lassen van een solexcarter.
Er is nog geen een filterfabrikant die de patroon fiters goed kan schoonmaken.
Je kan zeggen wat je wilt die grove solexfilters vliegt het stof gewoon door die grote gaten waar je zo doorheen kan kijken doorheen (plakkerig of niet)lucht is ook niet gek en het stof gaat gewoon mee met de luchtstroom.(let wel ik heb het niet over
die motoren waar het filter een hooguit een uur gebruikt wordt en dan weer gebruikt word als vijfderangs filter na wat uitspoelen).
Dit had ik trouwens al beschreven in het vorige artikel.
Die plak filters werken als een vliegenvanger (wat er tegenaan komt blijft hangen) wie zo slim is er niet tegenaan te komen blijft gewoon doorvliegen de motor in.
En er blijven er komen steeds weer en op de vliegenvanger is steeds minder plaats om te landen ,daar zit nu het grote probleem.
Bij een solex is het niet de gewoonte om na elke rit de vliegenvanger te verwisselen .
Graag weer wat goede reacties op mijn uitleg.

Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
De filter die jij maakt Jan V zijn die nu wel of niet uit te wassen na verloop van tijd.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan,

De reststof (fijne stof) zoals jij beweerd dat die blijft zitten, daar hoef je ook geem moeite voor te doen, want die wordt vastgeplakt bij de volgende olie beurt.
Wij rijden geen motorcross wedstrijd waar je elkaar bijna niet meer ziet van het stof/zand. Dan moet je natuurlijk wel elke wedstrijd vervangen.
Wij rijden meestal over verharde schone wegen, wat ik nu doe is in de winter, 1 keer per jaar het filter weer uitwassen en opnieuw inolieen.

De zwarte schuimplastic luchtfilters die Marcel van de ven nu heeft, zijn van goede kwaliteit. Is een echter filterkwaliteit schuimrubber, het is stevig, zodat het niet zoals die witte mee naar binnen word gezogen. Dit spul in de filterolie, een keer per jaar verschonen en je hebt een zeer goede filter. Vergeet ook het luchtfilterkapje niet in het vet te zetten, zodat je al wat afvangt voordat het je eigelijke filter ingaat.


Dit blokje heeft zoals je ziet de 24 uurs race gereden, Team "holleeder" heeft met glans gewonnen, ik ken het team, en reden met schuimplastic fiter, met filter olie van Twin-air. Geen schade!!!








Attached Images
24-uurs-race.jpg (65.78 KB, 645 downloads)
Last edited by Jan; 17/05/10 11:27 PM.

[Linked Image from jandelaat.nl]
Jan #41648 17/05/10 11:26 PM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
@Jan Vennix , heeft wel een punt dat als je door de filtergaatjes kan kijken dat er dan ook stof door kan.

Aan de andere kant,de Solexen die ik heb (zijn allen van vóór 1959 dus minstens 50 jaar oud)en opengemaakt heb zien er qua slijtage niet slecht uit. Misschien omdat ze relatief weinig kilometers hebben gemaakt(sommige auto´s maken meer dan 60.000km / jaar'.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Jan #41649 17/05/10 11:27 PM
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Zal ik eens wat van die filters laten zien die een tijdje bij een solexverhuur gereden hebben ,het zijn van die zwarte die jij bedoelt.
Ik wil niets zeggen van de kwaliteit maar ze gaan ook gewoon
hetzelfde doen als de andere al duurd het iets langer.

Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: Jan Vennix
Zal ik eens wat van die filters laten zien die een tijdje bij een solexverhuur gereden hebben ,het zijn van die zwarte die jij bedoelt.
Ik wil niets zeggen van de kwaliteit maar ze gaan ook gewoon
hetzelfde doen als de andere al duurd het iets langer.



Klopt Jan, maar zij kennen de filterolie niet, en gebruiken het ook niet.

Ja, dan werkt het niet.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: FFAnders
@Jan Vennix , heeft wel een punt dat als je door de filtergaatjes kan kijken dat er dan ook stof door kan.

Aan de andere kant,de Solexen die ik heb (zijn allen van vóór 1959 dus minstens 50 jaar oud)en opengemaakt heb zien er qua slijtage niet slecht uit. Misschien omdat ze relatief weinig kilometers hebben gemaakt(sommige auto´s maken meer dan 60.000km / jaar'.



Elke motocross luchtfilter kun je hetzij moeilijk lichtpuntjes zien, maar een stof/zanddeeltje zal het einde echt niet halen zonder gevangen te zijn, geloof me. Ronald. Het stof/zanddeeltje word namelijk door de celstruteur alle kanten op gezogen, todat hij vastzit, kan niet anders

Je kan wel een zooitje gaasjes op elkaar stappelen todat geen "licht" meer ziet, maar dat wil niet zeggen dat er niets door komt.

Last edited by Jan; 17/05/10 11:53 PM.

[Linked Image from jandelaat.nl]
Jan #41655 17/05/10 11:49 PM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Als er geen "gaatjes" in het filter zouden zitten zou het geen filter zijn maar een afdichting. wink

Verder rijden we +/- 25km/uur op verharde wegen en zal met de ouwetjes niet gaan crosser in het zand . crazy
ik blijf jullie discussie volgen ,wel leerzaam


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: FFAnders
Als er geen "gaatjes" in het filter zouden zitten zou het geen filter zijn maar een afdichting. wink

Verder rijden we +/- 25km/uur op verharde wegen en zal met de ouwetjes niet gaan crosser in het zand . crazy
ik blijf jullie discussie volgen ,wel leerzaam


Maar wie heeft nou gelijk??? Ronald, we zouden een proefje kunnen doen, Stofzuiger???? laugh


[Linked Image from jandelaat.nl]
Jan #41657 17/05/10 11:52 PM
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Die er bij uw solexen in zitten kwamen ook van ons en het invetten van de gehele binnenkant van het filter komt ook van ons vandaan.
Dat filtermateraal gaat kapot door een heel andere reden .Het filtermateraal gaat kapot doordat het steeds door de luchtstroom op en neer gezogen wordt en in een sterke trilling geraakt vooral boven de inlaat van de carburator er vallen dan gewoon grote stukken uit die zo groot worden dat de luchjtstoom het filtermateriaal nog niet eens meer hoeft te raken en zo naar binnen kan en daar helpt zelfs geen braadvet meer tegen.
Die filters die bij u in de solex zitten is het filtermateraal opgesloten tusse twee gaasjes zodat het materaal niet kan meetrillen.
Klopt het of niet.

Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Het invetten van de binnenkant Jan is al heel oud, wij deden dat al toen ik mijn eerste motocross wedstrijdje reed in "Made" (zal het nooit vergeten) nu precies 40 jaar geleden. binnenkant luchtfiter emmer. (mayonaise emmer)

Toen nog geen schuimfilters, maar papier dacht ik.

Het trillen van deze filters zal meevallen omdat we er al een hele tijd mee rijden, hij wordt in het midden goed ondersteund door een kunstof stripje, en laat genoeg lucht door. Als dat niet zou zijn, dan zou hij inderdaad meer trillen.


Attached Images
motocrossjan.jpg (53.2 KB, 637 downloads)
Last edited by Jan; 18/05/10 10:22 PM.

[Linked Image from jandelaat.nl]
Jan #41684 19/05/10 07:06 AM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: Jan
Het invetten van de binnenkant Jan is al heel oud, wij deden dat al toen ik mijn eerste motocross wedstrijdje reed in "Made" (zal het nooit vergeten) nu precies 40 jaar geleden. binnenkant luchtfiter emmer. (mayonaise emmer)

Toen nog geen schuimfilters, maar papier dacht ik.

Het trillen van deze filters zal meevallen omdat we er al een hele tijd mee rijden, hij wordt in het midden goed ondersteund door een kunstof stripje, en laat genoeg lucht door. Als dat niet zou zijn, dan zou hij inderdaad meer trillen.



ja, dat waren nog eens tijden. Ik heb een zelfde soort foto's uit mijn NMB tijd op een AGS zundapp


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #41686 19/05/10 01:36 PM
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: Joan
Origineel bericht van: Jan
Het invetten van de binnenkant Jan is al heel oud, wij deden dat al toen ik mijn eerste motocross wedstrijdje reed in "Made" (zal het nooit vergeten) nu precies 40 jaar geleden. binnenkant luchtfiter emmer. (mayonaise emmer)

Toen nog geen schuimfilters, maar papier dacht ik.

Het trillen van deze filters zal meevallen omdat we er al een hele tijd mee rijden, hij wordt in het midden goed ondersteund door een kunstof stripje, en laat genoeg lucht door. Als dat niet zou zijn, dan zou hij inderdaad meer trillen.



ja, dat waren nog eens tijden. Ik heb een zelfde soort foto's uit mijn NMB tijd op een AGS zundapp



Hele mooie tijd Joan, wat waren we arm toen. Je moet nu eens op een reners kwartier komen, daar staan campers dat wil je niet weten.

Zundapp liep mooi!!!! smile

Last edited by Jan; 19/05/10 07:00 PM.

[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: Jan Vennix
Zal ik eens wat van die filters laten zien die een tijdje bij een solexverhuur gereden hebben ,het zijn van die zwarte die jij bedoelt.
Ik wil niets zeggen van de kwaliteit maar ze gaan ook gewoon
hetzelfde doen als de andere al duurd het iets langer.


Vandaag klote weer, dus nog maar eens naar de solex gekeken, inmiddels vele honderde kilometers verder. Tocht maar eens kijken naar de filter wink je weet nooit, maar gelukkig alles ziet er nog netjes uit.
Toen belde een monteur van een verhuur bedrijf,(toevallig) deze vertelde precies waarom er gaten in komen. die jongen gasten die die dingen huren, trekken zo af en toe (met volgas) aan de decompressie handel, ja dan gaat het ding behoorlijk ploffen in klappen in de inlaat/luchtfilterhuis. dus vandaar die gaten cry
maar bij normaal gebruik....tot op heden smile


[Linked Image from jandelaat.nl]
Jan #42007 31/05/10 07:24 AM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Origineel bericht van: Jan
Toen belde een monteur van een verhuur bedrijf,(toevallig) deze vertelde precies waarom er gaten in komen. die jongen gasten die die dingen huren, trekken zo af en toe (met volgas) aan de decompressie handel, ja dan gaat het ding behoorlijk ploffen in klappen in de inlaat/luchtfilterhuis. dus vandaar die gaten cry
maar bij normaal gebruik....tot op heden smile


Daarom rijd ik altijd mee, met iedere club die een ritje wil maken.
Ik hoorde een tijd geleden ook al bij iedere bocht een "plof".
ook iemand die (onwetend) steeds aan de decompressiehendel trok ipv aan de voorrem/gas combinatie.

Als je meerijdt kun je ze nog eens instrueren.

verder over gebruik/misbruik van huurders (bewust of onbewust):
ik kan er al een boek over schrijven. Ons leven gaat echt niet over rozen.
Zelf meerijden en onderweg alles goed in de gaten houden is alles wat je kunt doen, en dan nog . . . frown


Hou het simpel wink
Groeten, John.

M
Miel
Unregistered
Miel
Unregistered
M
Ik heb zelf een Solex 2200 uit 1961, en die heeft slechts 1 handle: Naar voren is gas en terughalen is decompressie. Betekend dit dat ik nooit de "fout" kan maken die de huurders maken, dus decompressie tijdens volgas?
Ik heb vorige week net zo'n luchtfilter van Van de Ven besteld, mijn originele Nylon is helemaal geel en vuil, ook na vaker uitwassen met petroleum. Kan ik beter de oude laten zitten of toch de nieuwe gebruiken? En de "naad" tussen luchtfilterkap en huis, is het verstandig om die dicht te smeren met b.v. vaseline of "stikt" de Solex dan?
Bij voorbaat dank,
Miel

Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: john meisters
Origineel bericht van: Jan
Toen belde een monteur van een verhuur bedrijf,(toevallig) deze vertelde precies waarom er gaten in komen. die jongen gasten die die dingen huren, trekken zo af en toe (met volgas) aan de decompressie handel, ja dan gaat het ding behoorlijk ploffen in klappen in de inlaat/luchtfilterhuis. dus vandaar die gaten cry
maar bij normaal gebruik....tot op heden smile


Daarom rijd ik altijd mee, met iedere club die een ritje wil maken.
Ik hoorde een tijd geleden ook al bij iedere bocht een "plof".
ook iemand die (onwetend) steeds aan de decompressiehendel trok ipv aan de voorrem/gas combinatie.

Als je meerijdt kun je ze nog eens instrueren.

verder over gebruik/misbruik van huurders (bewust of onbewust):
ik kan er al een boek over schrijven. Ons leven gaat echt niet over rozen.
Zelf meerijden en onderweg alles goed in de gaten houden is alles wat je kunt doen, en dan nog . . . frown


Ik weet het John, krijg regelmatig die gasten over de vloer, i.v.m. het wikkelen.
Bij solex verhuur twente (echt de grootste met 200 solexen) moeten ze 40 euro betalen als ze hem laten omvallen, dus die letten wel een beetje op. maar veel van die gasten denken dat ze parijs-daker gaan rijden.
Meerijden is wel heel verstandig, wil je iets overhouden. smile


[Linked Image from jandelaat.nl]
#42013 31/05/10 01:28 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: Miel
Ik heb zelf een Solex 2200 uit 1961, en die heeft slechts 1 handle: Naar voren is gas en terughalen is decompressie. Betekend dit dat ik nooit de "fout" kan maken die de huurders maken, dus decompressie tijdens volgas? Dat is bij de latere solexen zo waar een apart hendeltje direct naar de kop toe gaat waar de decompressie zit
Ik heb vorige week net zo'n luchtfilter van Van de Ven besteld, mijn originele Nylon is helemaal geel en vuil, ook na vaker uitwassen met petroleum. Kan ik beter de oude laten zitten of toch de nieuwe gebruiken? Gewoon nieuw, maar de oude nooit weggooien en schoonmaken in wasbenzine werkt beter. gelig blijven ze ttoch dat is verkeluring van de kunsstof En de "naad" tussen luchtfilterkap en huis, is het verstandig om die dicht te smeren met b.v. vaseline of "stikt" de Solex dan?
Bij voorbaat dank, Eigenlijk is er geen naad dus daar hoef je je niet druk om te maken nog om in te vetten nog vanwege smoren. en als je wel een grote naad hebt dan klopt er iets niet, bij velen zit hij zo strak dat er veel solex bezitters niet eens weten dat het uit elkaar kan ( stanley mes ertussen, wel een veiligheidsbril op)
Miel


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Jan #42016 31/05/10 02:33 PM
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: Jan
Origineel bericht van: Jan Vennix
Zal ik eens wat van die filters laten zien die een tijdje bij een solexverhuur gereden hebben ,het zijn van die zwarte die jij bedoelt.
Ik wil niets zeggen van de kwaliteit maar ze gaan ook gewoon
hetzelfde doen als de andere al duurd het iets langer.


Vandaag klote weer, dus nog maar eens naar de solex gekeken, inmiddels vele honderde kilometers verder. Tocht maar eens kijken naar de filter wink je weet nooit, maar gelukkig alles ziet er nog netjes uit.
Toen belde een monteur van een verhuur bedrijf,(toevallig) deze vertelde precies waarom er gaten in komen. die jongen gasten die die dingen huren, trekken zo af en toe (met volgas) aan de decompressie handel, ja dan gaat het ding behoorlijk ploffen in klappen in de inlaat/luchtfilterhuis. dus vandaar die gaten cry
maar bij normaal gebruik....tot op heden smile


Ik heb dit luchtfiter ook in mijn eigen Solex gehad, het eerste de beste kuchje een gat er in, dat kan je toch niet helemaal voorkomen, ook bij andere Solexen kom ik dit probleem tegen, wel bijna 100% dat er na een half jaar een gat in het luchtfilter zit, ik ga voor de luchtfiters van Jan Vennix.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
Jan Vennix luchtfilters.

Attached Images
P5310087-1.jpg (44.68 KB, 475 downloads)
P5310088-1.jpg (66.74 KB, 425 downloads)
P5310091-1.jpg (64.75 KB, 465 downloads)

Vriendelijke groeten, Ad
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Deze zijn weer anders, mijn eeste solexen heeft Jan Vennix andere gebruikt, deze lijke een groter opervlakte te hebben.
(zijkante ook gebruikt)


[Linked Image from jandelaat.nl]
Jan #42019 31/05/10 03:49 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Naar de blokker twee teezeefjes halen en een stukje schuim ertussen, niet aandrukken maar boven elkaar laten zweven.
Van bovenste zeefje de rand afhalen en iets wijder maken of bij de hema een zeefje halen dat net iets groter is.
Als je een V7D hebt die dichterbij is kun je daar ook wel wat scoren. teezeefjes kosten maar een drol.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #42020 31/05/10 04:16 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
Origineel bericht van: Joan
Naar de blokker twee teezeefjes halen en een stukje schuim ertussen, niet aandrukken maar boven elkaar laten zweven.
Van bovenste zeefje de rand afhalen en iets wijder maken of bij de hema een zeefje halen dat net iets groter is.
Als je een V7D hebt die dichterbij is kun je daar ook wel wat scoren. teezeefjes kosten maar een drol.


Verkeerde zuinigheid !
o ja, en dan met elastiekjes vastmaken zeker..

Last edited by trommel; 31/05/10 04:32 PM.

Vriendelijke groeten, Ad
Joan #42021 31/05/10 04:27 PM
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: Joan
Naar de blokker twee teezeefjes halen en een stukje schuim ertussen, niet aandrukken maar boven elkaar laten zweven.
Van bovenste zeefje de rand afhalen en iets wijder maken of bij de hema een zeefje halen dat net iets groter is.
Als je een V7D hebt die dichterbij is kun je daar ook wel wat scoren. teezeefjes kosten maar een drol.


idd verkeerde zuinigheid.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Aug 2004
Posts: 313
S
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
S
Joined: Aug 2004
Posts: 313
Kun je bij zo'n Jan Vennix filter het losse filter eruit halen om schoon te maken of te vervangen? Of zit alles vast?
En als je het niet kunt vervangen:
hoe lang gaat het mee?

mvg
Thijs

M
Miel
Unregistered
Miel
Unregistered
M
Wat is dat luchtfilter vies van binnen, wat is die bruine drab?

Joined: Aug 2008
Posts: 242
Nop Offline
Aan het inrijden
*
Offline
Aan het inrijden
*
Joined: Aug 2008
Posts: 242
Sinds een week ben ik ook in het bezit van een "Jan Vennix" luchtfilter in de sleutelgat-uitvoering. Jan heeft mij helemaal bijgepraat en mij ervan overtuigd om het lekker te laten zitten en nooit meer te vervangen. Hooguit een keer schoonblazen,daarna weer terugplaatsen.


groet Nop
(Solex 660; bouwjaar 1955)
#42036 31/05/10 09:11 PM
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Die bruine drap is plakvet, het eerste vuil wat binnenkomt word hierin vast gehouden de rest doet het filter.


Vriendelijke groeten

Roelof
Nop #42040 31/05/10 10:26 PM
M
Miel
Unregistered
Miel
Unregistered
M
Is dat plakvet noodzakelijk?

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: Roelof
Origineel bericht van: Joan
Naar de blokker twee teezeefjes halen en een stukje schuim ertussen, niet aandrukken maar boven elkaar laten zweven.
Van bovenste zeefje de rand afhalen en iets wijder maken of bij de hema een zeefje halen dat net iets groter is.
Als je een V7D hebt die dichterbij is kun je daar ook wel wat scoren. teezeefjes kosten maar een drol.


idd verkeerde zuinigheid.


Research and development


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
#42050 31/05/10 11:09 PM
M
Miel
Unregistered
Miel
Unregistered
M
Hoe kan dat dan binnenkomen!? Door dat kleine gaatje?

Als ik dan het luchtfilter bekijk van b.v. een Citroën DS, die heeft een véél grotere opening en ik heb daar nog nooit dergelijk gespuis gevonden...

Joan #42051 31/05/10 11:09 PM
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: Joan
Origineel bericht van: Roelof
Origineel bericht van: Joan
Naar de blokker twee teezeefjes halen en een stukje schuim ertussen, niet aandrukken maar boven elkaar laten zweven.
Van bovenste zeefje de rand afhalen en iets wijder maken of bij de hema een zeefje halen dat net iets groter is.
Als je een V7D hebt die dichterbij is kun je daar ook wel wat scoren. teezeefjes kosten maar een drol.


idd verkeerde zuinigheid.


Research and development


Ik doe mee, maar dan zonder elastiekjes laugh


[Linked Image from jandelaat.nl]
#42060 01/06/10 07:06 AM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: Miel
Hoe kan dat dan binnenkomen!? Door dat kleine gaatje?

Als ik dan het luchtfilter bekijk van b.v. een Citroën DS, die heeft een véél grotere opening en ik heb daar nog nooit dergelijk gespuis gevonden...


Nog maar eens goed kijken dan tussen de lamellen van het papierfilter, normaal kom je daar niet.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #42073 01/06/10 08:16 PM
M
Miel
Unregistered
Miel
Unregistered
M
Een DS heeft geen papier filter! Een rond filter bestaande uit 6 fijnmazige blikken platen die dicht op elkaar gemonteerd zitten.
Die was ik regelmatig uit in benzine. ook onderin het luchtfilterhuis geen insecten of grove rommel.

#42079 01/06/10 10:22 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81


weer wat geleerd, (Fotootje ??)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
#42112 02/06/10 01:10 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
Origineel bericht van: Hans
Hallo
Ik ben net met worteldoek aan het werk geweest ,is dat iets voor een filter(het is een soort glasvezel)is weer anders als dat er normaal voor gebruikt werd.

Hé Hans, ben toch eens een keer serieus.. wink


Vriendelijke groeten, Ad
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Hartelijk bedankt voor de mooie foto-s.
De filters heb ik al een hele tijd geleden met een flinke luchtberekening op het forem geplaatst ,en volgens die berekening zal een vervanging van het filter niet nodig zijn.
Ik wil er noggmaals op wijzen dat er geen enkel filter goed uit te wassen is (ook niet door grote firma,s)
Met grote kracht uitblazen mag helemaal niet want dan wordt de celstuktuur kapot geblazen en is het filter helemaal waardeloos geworden .
Je hebt dan een luchtfilter wat hetzelfde is als een schuimfiter
waarje zo doorheen het zand en stof kan gooien.
Als je al zand en stof binnen uit een fiter kan krijgen wat er zeer langzaam in is gewiegeld dan zal je toch het filter kapot moeten blazen.

#42123 02/06/10 07:48 PM
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Bij de vroegere gaas filters met een olievulling moet je zeer dikwijls schoon maken en voorzien van schone olie.
En om de haverklap de olie verversen dan kwam er altijd nog een dikke laag rotsooi onder in de oliepan liggen en gingen de motoren ondanks de lage vermogens maar een zeer koret tijd mee .
Een centimeter dikke laag smurrie was heel gewoon.

Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Naschrift
Bij een grof gaasfilter worden de insekten tegen het gaas aangezogen en spartelen een tijdje flink tegen het gaas .
Op een gegeven moment worden de pootjens moe en geven ze zich over aan het gaasfilter en laten ze zich langzaam door het gaas naar binnen zuigen en liggen nu een tijdje in de luchtstroom te trillen.
Omdat de beestjes hier niet voor gemaakt zijn ,zijn ze in een mum van tijd door al dat gebibber helemaal in klijne stukjes uiteen gevallen en zie je ze niet meer terug als beestjes .
Zandkorrels vallen niet zo gouw uiteen en kunnen een lange tijd
trillen en bibberen tot ze door het gaas kunnen,en de kleppen van de motor gaan soms ook wel eens open om ze dan in de motor te laten als ze dat willen(ze moeten wel).
Tenminste als je de motor laat lopen.(ha ,ha ,ha ,??????).

M
Miel
Unregistered
Miel
Unregistered
M
Origineel bericht van: Jan Vennix
Bij de vroegere gaas filters met een olievulling moet je zeer dikwijls schoon maken en voorzien van schone olie.
En om de haverklap de olie verversen dan kwam er altijd nog een dikke laag rotsooi onder in de oliepan liggen en gingen de motoren ondanks de lage vermogens maar een zeer koret tijd mee .
Een centimeter dikke laag smurrie was heel gewoon.


Hoe kan ik die oliepan controleren dan? Ik had zo'n Nylon filtertje, enkele laag. Heeft er volgens mij vanaf het begin ingezeten. Nu een Van de Ven filter, beetje rijwielolie in laten lopen (veel rook!) en dat lijkt me toch afdoende?

#42171 03/06/10 06:51 PM
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Als u dat voldoende vind ,vind ik het ook goed .
Haal na een tijdje de motor maar eens open,dan zal je zien hoe mooi de zuiger bekrast is (mooie rechte krassen van boven naar beneden of toch andersom) vooral bij de inlaat.
En zuiger raakt de cilinder niet bij een schone motor er zit dan een sterke oliefilm tussen.
Die olie film kan zeer dun zijn en is afhankelijk van de kracht op het loopvlak , de soort olie,de temperatuur ,de snelheid van bewegen en vooral van wat er is om deze film te doorbrteken.
Als al deze factoren aanwezig zijn zal de olie in staat zijn te zorgen dat er nagenoeg geen slijtage zal zijn.
Als een van deze factoren niet goed is dan gaat het zeer snel niet goed met de motor.
Ik zal nu een paar dingen opnoemen doe altijd wel aanwezig zijn.
De kracht op het loopvlak.
De temperatuur.
De snelheid van bewegen.
De olie(de slechtste olie van nu is al veel beter dan de olie die de construkteur vroeger kon kopen).
De grote hoeveelheid stof die door een filter kan stromen(de filters zijn meestal veel te grof en te klein van capaciteit zodat het stof er al gouw doorheen kan wiebelen en vooral het filter mag voor een solex rijder niets kosten).
Stofdelen die maar een paarduizende m.m. groot zijn , zijn al in staat door de oliefilm te krassen en een te grote slijtage te veroorzaken.
De smeerverhouding, van het weinige toegevoerde olie gaat een groot gedeelte zonder iets te doen door de luchtstroom meteen via de poorten weer de uitlaat in.
Dit moet voldoende uitleg zijn.

Joined: Aug 2004
Posts: 313
S
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
S
Joined: Aug 2004
Posts: 313
Duidelijke uitleg Jan.
Blijft er voor mij een vraag over...
Hoe kan ik de constructie voor het luchtfilter zoals op de foto maken? Ik heb al een plaat met filtermateriaal van twinair.
groet
Thijs

M
Miel
Unregistered
Miel
Unregistered
M
Wat zijn de eigenschappen van luchtfilterolie?
Ik smeer behoorlijk vet, dus die slijtage zal het probleem niet zo zijn.

#42211 05/06/10 09:38 PM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Denk dat het de bedoeling is dat het stof wat met de lucht aangezogen wordt, aan de olie blijft plakken. smile


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
#42214 05/06/10 10:50 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Origineel bericht van: Miel
Wat zijn de eigenschappen van luchtfilterolie?
Ik smeer behoorlijk vet, dus die slijtage zal het probleem niet zo zijn.


luchtfilterolie is een plakkend soort gel.
denk aan snot, die houdt je lucht ook vrij van stof als je door je neus ademt. alles blijft eraan plakken.

en hoe vet je ook smeert, haha, het zand zal ondanks je smering je zuiger flink begaaien. smeren helpt daar niet tegen.

Last edited by john meisters; 05/06/10 10:50 PM.

Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Dit is ook een hele bekende filterfabrikant.

Eens kijken of we dit materiaal ook "vlak" kunnen krijgen.
Misschien is dit iets voor de verhuurbedrijven, waarvan de klanten regelmatig aan de decompressie handle zitten.

http://www.knfilters.nl/

Uitwasbaar filter met een hoge luchtdoorlaat
Geëpoxeerd aluminium rooster ter bescherming van het filter medium en de geleiding van de luchtstroom
Vervangt het standaard luchtfilter
Het filter wordt niet aangetast door vocht, zelfs als het filter helemaal nat geweest is, hoeft u deze niet te vervangen
1,6 miljoen kilometer beperkte garantie. U schaft het filter eenmalig aan en u kunt het reinigen en opnieuw inoliën (tot wel 25 keer)
Ingeoliëd medisch katoen houdt stof en vuil aan de buitenkant om de filterwerking te verbeteren
Gelaste flexibele afdichtrand garandeert een perfecte afdichting


[Linked Image from jandelaat.nl]
Jan #42265 06/06/10 09:24 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
KN is de bekendste, zeer goede luchtfilters.
zoiets zou je voor de solex moeten kunnen krijgen, maar ik denk het niet frown


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: john meisters
KN is de bekendste, zeer goede luchtfilters.
zoiets zou je voor de solex moeten kunnen krijgen, maar ik denk het niet frown


Ik heb ze een mailtje gestuurd John, even afwachten. smile


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: FFAnders
Denk dat het de bedoeling is dat het stof wat met de lucht aangezogen wordt, aan de olie blijft plakken. smile


En het moet slecht oplossen aan de terug geblazen benzine damp( specifiek voor de tweetakt), vandaar dat simpel inolien van het filter met motorolie of naaimachine olie ED lijdt tot een regelrechte ramp want de olie en vuil wordt lekker uitgewassen en je houd een versleten motor en een schoon filter over.
Dus OF je zet het filter zo ver weg van de motor dat de damp er nooit komt OF je gebruikt de daarvoor ontwikkelde producten.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #45037 15/09/10 03:39 PM
Joined: Jul 2005
Posts: 1,017
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
Joined: Jul 2005
Posts: 1,017
Het hele verhaal gelezen te hebben en al een ordinair filter eruit gegooid te hebben ivm een scheur in het materiaal, overweeg ik voor een filter van Jan te gaan. Ik kan alleen nergens terugvinden wat de prijs is van een dergelijk filter?


Groeten Dolf

In bezit van een: Citroen 2CV6 '87, Solex 3800S, Rapido Confort, Solex Oto '63, Citroen Ami8 Break '72 en Solex 3800 '67 Custom.
Punky #45039 15/09/10 04:31 PM
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Je kan en mail sturen naar Jan Vennix die maakt die filters.

j.vennix22@chello.nl


Vriendelijke groeten

Roelof

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
1 members (Wjdewit), 113 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.278s Queries: 135 (0.133s) Memory: 1.4969 MB (Peak: 2.1190 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-28 20:20:04 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS