hallo,
ik had een vraagje: we hebben laatst het metalen luchtfilter vervangen voor een foamen variant.
vanmiddag liet ik de OTO op volle toeren lopen waarna ik het huisje van het luchtfilter heb gehaald. toen ik er onder keek zag ik dat het luchtfilter iets was ingescheurd. we hebben het tijdelijk gerepareerd door er een verbandgaasje overheen te doen
nu is mijn vraag: waar haal je een steviger (race) filter voor een SOlex OTO????
Ik weet niet van welke type "foam" je filter was, kleur??
Deze komen van Marcel vd Ven, en zijn van een uitstekende kwaliteit, wij rijden er al lang mee, maar wel de filterolie gebruiken, zonder filterolie, geen filter!!!!!
Waar kun je die filterolie kopen?
Onne, dit word altijd gebruikt in de motocross.
Dus een motocross winkel/zaak in de buurt????
hallo Jan
Bedankt voor de info. Zo'n zaak is hier wel in de buurt
Houd het filter tegen het licht ,
kan je er doorheen kijken en zie je klijne gaatjes dan kunnen er ook stof en zand delen er door heen .
ongeacht of er olie in zit of niet.
Zand korrels kunnen namelijk door de gaten waar je doorheen kunt kijken deze weg volgen en worden dus niet gehinderd door wat olie die in het schuimmateriaal aanwezig is.
Stof en zand wat toevallig niet deze weg kan volgen blijft aan het filterpatroon hangen zolang het( kan )blijven hangen.
Een goed filter kan stof tegenhouden door zo fijmazig te zijn dat het stof zich vastzet in de fijnheid van het filtermateriaal.
De meeste filters in de industrie en in automobielmotoren en straatmotoren hebben nooit een nat filter(vroeger wel)omdat de filters nu zo fijnmazig gemaakt kunnen worden dat ze heel veel stof kunnen vasthouden voordat ze verstopt raken .
Bij motoren die door heel veel stof en zand moeten kunnen rijden worden wel grove filters gebruikt,die dik en groot zijn om veel stof te kunnen vasthouden voor een korte tijd en niet dicht slaan (want dat betekend uitvallen in de wedstrijd).
Deze filters worden dan ook dikwijls meteen uitgewassen (wat eigenlijk niet mogenlijk is want je kan het stof er niet goed uitwassen).
Stof wat al bijna door een filter is gekomen of halfweg ,
kan men niet meer terug wassen en gaat bij het volgende gebruik regelrecht de motor in.
Daarom is filters uitwassen een misplaatste zuinigheid en als je je wat beter in filters thuis bent of er wat over gelezen en gestudeerd had zal je het met ons wel eens worden.
Hier wil ik het bij laten tenzij iemand nog meer van filters afweet dan hou ik mij aanbevolen.j.vennix22@chello.nl
Houd het filter tegen het licht ,
kan je er doorheen kijken en zie je klijne gaatjes dan kunnen er ook stof en zand delen er door heen .
ongeacht of er olie in zit of niet.
Zand korrels kunnen namelijk door de gaten waar je doorheen kunt kijken deze weg volgen en worden dus niet gehinderd door wat olie die in het schuimmateriaal aanwezig is.Het is geen olie Jan, het is een plakspul met verdunning, de verdunning verdamp, het plakspul blijft zitten. En als je de luchtstroom in het filterhuis zou kunnen zien, zou je kunnen weten dat een stof deeltje nooit het einde haalt, zonder te zijn "gevangen"
Stof en zand wat toevallig niet deze weg kan volgen blijft aan het filterpatroon hangen zolang het( kan )blijven hangen.
Een goed filter kan stof tegenhouden door zo fijmazig te zijn dat het stof zich vastzet in de fijnheid van het filtermateriaal.
De meeste filters in de industrie en in automobielmotoren en straatmotoren hebben nooit een nat filter(papier/stofzuiger)(vroeger wel)omdat de filters nu zo fijnmazig gemaakt kunnen worden dat ze heel veel stof kunnen vasthouden voordat ze verstopt raken .
Bij motoren die door heel veel stof en zand moeten kunnen rijden worden wel grove filters gebruikt,die dik en groot zijn om veel stof te kunnen vasthouden voor een korte tijd en niet dicht slaan (want dat betekend uitvallen in de wedstrijd).
Deze filters worden dan ook dikwijls meteen uitgewassen (wat eigenlijk niet mogenlijk is want je kan het stof er niet goed uitwassen).
Stof wat al bijna door een filter is gekomen of halfweg ,
kan men niet meer terug wassen en gaat bij het volgende gebruik regelrecht de motor in.Onzin!!!
Daarom is filters uitwassen een misplaatste zuinigheid en als je je wat beter in filters thuis bent of er wat over gelezen en gestudeerd had zal je het met ons wel eens worden.Gaat niet lukken, sorry
Hier wil ik het bij laten tenzij iemand nog meer van filters afweet dan hou ik mij aanbevolen.j.vennix22@chello.nl
Je moet het ook niet proberen uit te wassen Jan, eerst moet je die filterolie oplossen, dus de filter even in bijv. benzine uitwassen, laat hem drogen, en je kan het stof zand er zo uitkloppen!!!!.
Daarna kan je hem weer gewoon in de filterolie zetten.
Doen ze in motorcross zo al heeeeel veel jaren, en als ze ergens last hebben van zand en stof is daar wel. Daar gebruiken ze natuurlijk wel elke head een nieuwe/schone filter, ik doe elk jaar mijn filter even uitwassen, en weer in de nieuwe filterolie.
i.v.m. de berperkte ruimte bij onze solex, is dit een uitstekende manier.
Ik heb dit ook al meerdere keren uitgelegt/verteld, ik hou er ook mee op.
Die filters met filterolie ken ik natuurlijk ook en de bijbehorende olie heb ik ook .
Maar het zand is nog wel uit de filter te kloppen maar het fijne stof zeker niet.Stof uit een filter halen is nog moeilijker dan het lassen van een solexcarter.
Er is nog geen een filterfabrikant die de patroon fiters goed kan schoonmaken.
Je kan zeggen wat je wilt die grove solexfilters vliegt het stof gewoon door die grote gaten waar je zo doorheen kan kijken doorheen (plakkerig of niet)lucht is ook niet gek en het stof gaat gewoon mee met de luchtstroom.(let wel ik heb het niet over
die motoren waar het filter een hooguit een uur gebruikt wordt en dan weer gebruikt word als vijfderangs filter na wat uitspoelen).
Dit had ik trouwens al beschreven in het vorige artikel.
Die plak filters werken als een vliegenvanger (wat er tegenaan komt blijft hangen) wie zo slim is er niet tegenaan te komen blijft gewoon doorvliegen de motor in.
En er blijven er komen steeds weer en op de vliegenvanger is steeds minder plaats om te landen ,daar zit nu het grote probleem.
Bij een solex is het niet de gewoonte om na elke rit de vliegenvanger te verwisselen .
Graag weer wat goede reacties op mijn uitleg.
De filter die jij maakt Jan V zijn die nu wel of niet uit te wassen na verloop van tijd.
Jan,
De reststof (fijne stof) zoals jij beweerd dat die blijft zitten, daar hoef je ook geem moeite voor te doen, want die wordt vastgeplakt bij de volgende olie beurt.
Wij rijden geen motorcross wedstrijd waar je elkaar bijna niet meer ziet van het stof/zand. Dan moet je natuurlijk wel elke wedstrijd vervangen.
Wij rijden meestal over verharde schone wegen, wat ik nu doe is in de winter, 1 keer per jaar het filter weer uitwassen en opnieuw inolieen.
De zwarte schuimplastic luchtfilters die Marcel van de ven nu heeft, zijn van goede kwaliteit. Is een echter filterkwaliteit schuimrubber, het is stevig, zodat het niet zoals die witte mee naar binnen word gezogen. Dit spul in de filterolie, een keer per jaar verschonen en je hebt een zeer goede filter. Vergeet ook het luchtfilterkapje niet in het vet te zetten, zodat je al wat afvangt voordat het je eigelijke filter ingaat.
Dit blokje heeft zoals je ziet de 24 uurs race gereden, Team "holleeder" heeft met glans gewonnen, ik ken het team, en reden met schuimplastic fiter, met filter olie van Twin-air. Geen schade!!!
@Jan Vennix , heeft wel een punt dat als je door de filtergaatjes kan kijken dat er dan ook stof door kan.
Aan de andere kant,de Solexen die ik heb (zijn allen van vóór 1959 dus minstens 50 jaar oud)en opengemaakt heb zien er qua slijtage niet slecht uit. Misschien omdat ze relatief weinig kilometers hebben gemaakt(sommige auto´s maken meer dan 60.000km / jaar'.
Zal ik eens wat van die filters laten zien die een tijdje bij een solexverhuur gereden hebben ,het zijn van die zwarte die jij bedoelt.
Ik wil niets zeggen van de kwaliteit maar ze gaan ook gewoon
hetzelfde doen als de andere al duurd het iets langer.
Zal ik eens wat van die filters laten zien die een tijdje bij een solexverhuur gereden hebben ,het zijn van die zwarte die jij bedoelt.
Ik wil niets zeggen van de kwaliteit maar ze gaan ook gewoon
hetzelfde doen als de andere al duurd het iets langer.
Klopt Jan, maar zij kennen de filterolie niet, en gebruiken het ook niet.
Ja, dan werkt het niet.
@Jan Vennix , heeft wel een punt dat als je door de filtergaatjes kan kijken dat er dan ook stof door kan.
Aan de andere kant,de Solexen die ik heb (zijn allen van vóór 1959 dus minstens 50 jaar oud)en opengemaakt heb zien er qua slijtage niet slecht uit. Misschien omdat ze relatief weinig kilometers hebben gemaakt(sommige auto´s maken meer dan 60.000km / jaar'.
Elke motocross luchtfilter kun je hetzij moeilijk lichtpuntjes zien, maar een stof/zanddeeltje zal het einde echt niet halen zonder gevangen te zijn, geloof me. Ronald.
Het stof/zanddeeltje word namelijk door de celstruteur alle kanten op gezogen, todat hij vastzit, kan niet andersJe kan wel een zooitje gaasjes op elkaar stappelen todat geen "licht" meer ziet, maar dat wil niet zeggen dat er niets door komt.
Als er geen "gaatjes" in het filter zouden zitten zou het geen filter zijn maar een afdichting.
Verder rijden we +/- 25km/uur op verharde wegen en zal met de ouwetjes niet gaan crosser in het zand .
ik blijf jullie discussie volgen ,wel leerzaam
Als er geen "gaatjes" in het filter zouden zitten zou het geen filter zijn maar een afdichting.
Verder rijden we +/- 25km/uur op verharde wegen en zal met de ouwetjes niet gaan crosser in het zand .
ik blijf jullie discussie volgen ,wel leerzaam
Maar wie heeft nou gelijk??? Ronald, we zouden een proefje kunnen doen, Stofzuiger????
Die er bij uw solexen in zitten kwamen ook van ons en het invetten van de gehele binnenkant van het filter komt ook van ons vandaan.
Dat filtermateraal gaat kapot door een heel andere reden .Het filtermateraal gaat kapot doordat het steeds door de luchtstroom op en neer gezogen wordt en in een sterke trilling geraakt vooral boven de inlaat van de carburator er vallen dan gewoon grote stukken uit die zo groot worden dat de luchjtstoom het filtermateriaal nog niet eens meer hoeft te raken en zo naar binnen kan en daar helpt zelfs geen braadvet meer tegen.
Die filters die bij u in de solex zitten is het filtermateraal opgesloten tusse twee gaasjes zodat het materaal niet kan meetrillen.
Klopt het of niet.
Het invetten van de binnenkant Jan is al heel oud, wij deden dat al toen ik mijn eerste motocross wedstrijdje reed in "Made" (zal het nooit vergeten) nu precies 40 jaar geleden. binnenkant luchtfiter emmer. (mayonaise emmer)
Toen nog geen schuimfilters, maar papier dacht ik.
Het trillen van deze filters zal meevallen omdat we er al een hele tijd mee rijden, hij wordt in het midden goed ondersteund door een kunstof stripje, en laat genoeg lucht door. Als dat niet zou zijn, dan zou hij inderdaad meer trillen.
Het invetten van de binnenkant Jan is al heel oud, wij deden dat al toen ik mijn eerste motocross wedstrijdje reed in "Made" (zal het nooit vergeten) nu precies 40 jaar geleden. binnenkant luchtfiter emmer. (mayonaise emmer)
Toen nog geen schuimfilters, maar papier dacht ik.
Het trillen van deze filters zal meevallen omdat we er al een hele tijd mee rijden, hij wordt in het midden goed ondersteund door een kunstof stripje, en laat genoeg lucht door. Als dat niet zou zijn, dan zou hij inderdaad meer trillen.
ja, dat waren nog eens tijden. Ik heb een zelfde soort foto's uit mijn NMB tijd op een AGS zundapp
Het invetten van de binnenkant Jan is al heel oud, wij deden dat al toen ik mijn eerste motocross wedstrijdje reed in "Made" (zal het nooit vergeten) nu precies 40 jaar geleden. binnenkant luchtfiter emmer. (mayonaise emmer)
Toen nog geen schuimfilters, maar papier dacht ik.
Het trillen van deze filters zal meevallen omdat we er al een hele tijd mee rijden, hij wordt in het midden goed ondersteund door een kunstof stripje, en laat genoeg lucht door. Als dat niet zou zijn, dan zou hij inderdaad meer trillen.
ja, dat waren nog eens tijden. Ik heb een zelfde soort foto's uit mijn NMB tijd op een AGS zundapp
Hele mooie tijd Joan, wat waren we arm toen. Je moet nu eens op een reners kwartier komen, daar staan campers dat wil je niet weten.
Zundapp liep mooi!!!!
Zal ik eens wat van die filters laten zien die een tijdje bij een solexverhuur gereden hebben ,het zijn van die zwarte die jij bedoelt.
Ik wil niets zeggen van de kwaliteit maar ze gaan ook gewoon
hetzelfde doen als de andere al duurd het iets langer.
Vandaag klote weer, dus nog maar eens naar de solex gekeken, inmiddels vele honderde kilometers verder. Tocht maar eens kijken naar de filter
je weet nooit, maar gelukkig alles ziet er nog netjes uit.
Toen belde een monteur van een verhuur bedrijf,(toevallig) deze vertelde precies waarom er gaten in komen. die jongen gasten die die dingen huren, trekken zo af en toe (met volgas) aan de decompressie handel, ja dan gaat het ding behoorlijk ploffen in klappen in de inlaat/luchtfilterhuis. dus vandaar die gaten
maar bij normaal gebruik....tot op heden
Toen belde een monteur van een verhuur bedrijf,(toevallig) deze vertelde precies waarom er gaten in komen. die jongen gasten die die dingen huren, trekken zo af en toe (met volgas) aan de decompressie handel, ja dan gaat het ding behoorlijk ploffen in klappen in de inlaat/luchtfilterhuis. dus vandaar die gaten
maar bij normaal gebruik....tot op heden
Daarom rijd ik altijd mee, met iedere club die een ritje wil maken.
Ik hoorde een tijd geleden ook al bij iedere bocht een "plof".
ook iemand die (onwetend) steeds aan de decompressiehendel trok ipv aan de voorrem/gas combinatie.
Als je meerijdt kun je ze nog eens instrueren.
verder over gebruik/misbruik van huurders (bewust of onbewust):
ik kan er al een boek over schrijven. Ons leven gaat echt niet over rozen.
Zelf meerijden en onderweg alles goed in de gaten houden is alles wat je kunt doen, en dan nog . . .
Ik heb zelf een Solex 2200 uit 1961, en die heeft slechts 1 handle: Naar voren is gas en terughalen is decompressie. Betekend dit dat ik nooit de "fout" kan maken die de huurders maken, dus decompressie tijdens volgas?
Ik heb vorige week net zo'n luchtfilter van Van de Ven besteld, mijn originele Nylon is helemaal geel en vuil, ook na vaker uitwassen met petroleum. Kan ik beter de oude laten zitten of toch de nieuwe gebruiken? En de "naad" tussen luchtfilterkap en huis, is het verstandig om die dicht te smeren met b.v. vaseline of "stikt" de Solex dan?
Bij voorbaat dank,
Miel
Toen belde een monteur van een verhuur bedrijf,(toevallig) deze vertelde precies waarom er gaten in komen. die jongen gasten die die dingen huren, trekken zo af en toe (met volgas) aan de decompressie handel, ja dan gaat het ding behoorlijk ploffen in klappen in de inlaat/luchtfilterhuis. dus vandaar die gaten
maar bij normaal gebruik....tot op heden
Daarom rijd ik altijd mee, met iedere club die een ritje wil maken.
Ik hoorde een tijd geleden ook al bij iedere bocht een "plof".
ook iemand die (onwetend) steeds aan de decompressiehendel trok ipv aan de voorrem/gas combinatie.
Als je meerijdt kun je ze nog eens instrueren.
verder over gebruik/misbruik van huurders (bewust of onbewust):
ik kan er al een boek over schrijven. Ons leven gaat echt niet over rozen.
Zelf meerijden en onderweg alles goed in de gaten houden is alles wat je kunt doen, en dan nog . . .
Ik weet het John, krijg regelmatig die gasten over de vloer, i.v.m. het wikkelen.
Bij solex verhuur twente (echt de grootste met 200 solexen) moeten ze 40 euro betalen als ze hem laten omvallen, dus die letten wel een beetje op. maar veel van die gasten denken dat ze parijs-daker gaan rijden.
Meerijden is wel heel verstandig, wil je iets overhouden.
Ik heb zelf een Solex 2200 uit 1961, en die heeft slechts 1 handle: Naar voren is gas en terughalen is decompressie. Betekend dit dat ik nooit de "fout" kan maken die de huurders maken, dus decompressie tijdens volgas? Dat is bij de latere solexen zo waar een apart hendeltje direct naar de kop toe gaat waar de decompressie zit
Ik heb vorige week net zo'n luchtfilter van Van de Ven besteld, mijn originele Nylon is helemaal geel en vuil, ook na vaker uitwassen met petroleum. Kan ik beter de oude laten zitten of toch de nieuwe gebruiken? Gewoon nieuw, maar de oude nooit weggooien en schoonmaken in wasbenzine werkt beter. gelig blijven ze ttoch dat is verkeluring van de kunsstof En de "naad" tussen luchtfilterkap en huis, is het verstandig om die dicht te smeren met b.v. vaseline of "stikt" de Solex dan?
Bij voorbaat dank, Eigenlijk is er geen naad dus daar hoef je je niet druk om te maken nog om in te vetten nog vanwege smoren. en als je wel een grote naad hebt dan klopt er iets niet, bij velen zit hij zo strak dat er veel solex bezitters niet eens weten dat het uit elkaar kan ( stanley mes ertussen, wel een veiligheidsbril op)
Miel
Zal ik eens wat van die filters laten zien die een tijdje bij een solexverhuur gereden hebben ,het zijn van die zwarte die jij bedoelt.
Ik wil niets zeggen van de kwaliteit maar ze gaan ook gewoon
hetzelfde doen als de andere al duurd het iets langer.
Vandaag klote weer, dus nog maar eens naar de solex gekeken, inmiddels vele honderde kilometers verder. Tocht maar eens kijken naar de filter
je weet nooit, maar gelukkig alles ziet er nog netjes uit.
Toen belde een monteur van een verhuur bedrijf,(toevallig) deze vertelde precies waarom er gaten in komen. die jongen gasten die die dingen huren, trekken zo af en toe (met volgas) aan de decompressie handel, ja dan gaat het ding behoorlijk ploffen in klappen in de inlaat/luchtfilterhuis. dus vandaar die gaten
maar bij normaal gebruik....tot op heden
Ik heb dit luchtfiter ook in mijn eigen Solex gehad, het eerste de beste kuchje een gat er in, dat kan je toch niet helemaal voorkomen, ook bij andere Solexen kom ik dit probleem tegen, wel bijna 100% dat er na een half jaar een gat in het luchtfilter zit, ik ga voor de luchtfiters van Jan Vennix.
Deze zijn weer anders, mijn eeste solexen heeft Jan Vennix andere gebruikt, deze lijke een groter opervlakte te hebben.
(zijkante ook gebruikt)
Naar de blokker twee teezeefjes halen en een stukje schuim ertussen, niet aandrukken maar boven elkaar laten zweven.
Van bovenste zeefje de rand afhalen en iets wijder maken of bij de hema een zeefje halen dat net iets groter is.
Als je een V7D hebt die dichterbij is kun je daar ook wel wat scoren. teezeefjes kosten maar een drol.
Naar de blokker twee teezeefjes halen en een stukje schuim ertussen, niet aandrukken maar boven elkaar laten zweven.
Van bovenste zeefje de rand afhalen en iets wijder maken of bij de hema een zeefje halen dat net iets groter is.
Als je een V7D hebt die dichterbij is kun je daar ook wel wat scoren. teezeefjes kosten maar een drol.
Verkeerde zuinigheid !
o ja, en dan met elastiekjes vastmaken zeker..
Naar de blokker twee teezeefjes halen en een stukje schuim ertussen, niet aandrukken maar boven elkaar laten zweven.
Van bovenste zeefje de rand afhalen en iets wijder maken of bij de hema een zeefje halen dat net iets groter is.
Als je een V7D hebt die dichterbij is kun je daar ook wel wat scoren. teezeefjes kosten maar een drol.
idd verkeerde zuinigheid.
Kun je bij zo'n Jan Vennix filter het losse filter eruit halen om schoon te maken of te vervangen? Of zit alles vast?
En als je het niet kunt vervangen:
hoe lang gaat het mee?
mvg
Thijs
Wat is dat luchtfilter vies van binnen, wat is die bruine drab?
Sinds een week ben ik ook in het bezit van een "Jan Vennix" luchtfilter in de sleutelgat-uitvoering. Jan heeft mij helemaal bijgepraat en mij ervan overtuigd om het lekker te laten zitten en nooit meer te vervangen. Hooguit een keer schoonblazen,daarna weer terugplaatsen.
Die bruine drap is plakvet, het eerste vuil wat binnenkomt word hierin vast gehouden de rest doet het filter.
Is dat plakvet noodzakelijk?
Naar de blokker twee teezeefjes halen en een stukje schuim ertussen, niet aandrukken maar boven elkaar laten zweven.
Van bovenste zeefje de rand afhalen en iets wijder maken of bij de hema een zeefje halen dat net iets groter is.
Als je een V7D hebt die dichterbij is kun je daar ook wel wat scoren. teezeefjes kosten maar een drol.
idd verkeerde zuinigheid.
Research and development
Hoe kan dat dan binnenkomen!? Door dat kleine gaatje?
Als ik dan het luchtfilter bekijk van b.v. een Citroën DS, die heeft een véél grotere opening en ik heb daar nog nooit dergelijk gespuis gevonden...
Naar de blokker twee teezeefjes halen en een stukje schuim ertussen, niet aandrukken maar boven elkaar laten zweven.
Van bovenste zeefje de rand afhalen en iets wijder maken of bij de hema een zeefje halen dat net iets groter is.
Als je een V7D hebt die dichterbij is kun je daar ook wel wat scoren. teezeefjes kosten maar een drol.
idd verkeerde zuinigheid.
Research and development
Ik doe mee, maar dan zonder elastiekjes
Hoe kan dat dan binnenkomen!? Door dat kleine gaatje?
Als ik dan het luchtfilter bekijk van b.v. een Citroën DS, die heeft een véél grotere opening en ik heb daar nog nooit dergelijk gespuis gevonden...
Nog maar eens goed kijken dan tussen de lamellen van het papierfilter, normaal kom je daar niet.
Een DS heeft geen papier filter! Een rond filter bestaande uit 6 fijnmazige blikken platen die dicht op elkaar gemonteerd zitten.
Die was ik regelmatig uit in benzine. ook onderin het luchtfilterhuis geen insecten of grove rommel.
weer wat geleerd, (Fotootje ??)
Hallo
Ik ben net met worteldoek aan het werk geweest ,is dat iets voor een filter(het is een soort glasvezel)is weer anders als dat er normaal voor gebruikt werd.
Hé Hans, ben toch eens een keer serieus..
Hartelijk bedankt voor de mooie foto-s.
De filters heb ik al een hele tijd geleden met een flinke luchtberekening op het forem geplaatst ,en volgens die berekening zal een vervanging van het filter niet nodig zijn.
Ik wil er noggmaals op wijzen dat er geen enkel filter goed uit te wassen is (ook niet door grote firma,s)
Met grote kracht uitblazen mag helemaal niet want dan wordt de celstuktuur kapot geblazen en is het filter helemaal waardeloos geworden .
Je hebt dan een luchtfilter wat hetzelfde is als een schuimfiter
waarje zo doorheen het zand en stof kan gooien.
Als je al zand en stof binnen uit een fiter kan krijgen wat er zeer langzaam in is gewiegeld dan zal je toch het filter kapot moeten blazen.
Bij de vroegere gaas filters met een olievulling moet je zeer dikwijls schoon maken en voorzien van schone olie.
En om de haverklap de olie verversen dan kwam er altijd nog een dikke laag rotsooi onder in de oliepan liggen en gingen de motoren ondanks de lage vermogens maar een zeer koret tijd mee .
Een centimeter dikke laag smurrie was heel gewoon.
Naschrift
Bij een grof gaasfilter worden de insekten tegen het gaas aangezogen en spartelen een tijdje flink tegen het gaas .
Op een gegeven moment worden de pootjens moe en geven ze zich over aan het gaasfilter en laten ze zich langzaam door het gaas naar binnen zuigen en liggen nu een tijdje in de luchtstroom te trillen.
Omdat de beestjes hier niet voor gemaakt zijn ,zijn ze in een mum van tijd door al dat gebibber helemaal in klijne stukjes uiteen gevallen en zie je ze niet meer terug als beestjes .
Zandkorrels vallen niet zo gouw uiteen en kunnen een lange tijd
trillen en bibberen tot ze door het gaas kunnen,en de kleppen van de motor gaan soms ook wel eens open om ze dan in de motor te laten als ze dat willen(ze moeten wel).
Tenminste als je de motor laat lopen.(ha ,ha ,ha ,??????).
Bij de vroegere gaas filters met een olievulling moet je zeer dikwijls schoon maken en voorzien van schone olie.
En om de haverklap de olie verversen dan kwam er altijd nog een dikke laag rotsooi onder in de oliepan liggen en gingen de motoren ondanks de lage vermogens maar een zeer koret tijd mee .
Een centimeter dikke laag smurrie was heel gewoon.
Hoe kan ik die oliepan controleren dan? Ik had zo'n Nylon filtertje, enkele laag. Heeft er volgens mij vanaf het begin ingezeten. Nu een Van de Ven filter, beetje rijwielolie in laten lopen (veel rook!) en dat lijkt me toch afdoende?
Als u dat voldoende vind ,vind ik het ook goed .
Haal na een tijdje de motor maar eens open,dan zal je zien hoe mooi de zuiger bekrast is (mooie rechte krassen van boven naar beneden of toch andersom) vooral bij de inlaat.
En zuiger raakt de cilinder niet bij een schone motor er zit dan een sterke oliefilm tussen.
Die olie film kan zeer dun zijn en is afhankelijk van de kracht op het loopvlak , de soort olie,de temperatuur ,de snelheid van bewegen en vooral van wat er is om deze film te doorbrteken.
Als al deze factoren aanwezig zijn zal de olie in staat zijn te zorgen dat er nagenoeg geen slijtage zal zijn.
Als een van deze factoren niet goed is dan gaat het zeer snel niet goed met de motor.
Ik zal nu een paar dingen opnoemen doe altijd wel aanwezig zijn.
De kracht op het loopvlak.
De temperatuur.
De snelheid van bewegen.
De olie(de slechtste olie van nu is al veel beter dan de olie die de construkteur vroeger kon kopen).
De grote hoeveelheid stof die door een filter kan stromen(de filters zijn meestal veel te grof en te klein van capaciteit zodat het stof er al gouw doorheen kan wiebelen en vooral het filter mag voor een solex rijder niets kosten).
Stofdelen die maar een paarduizende m.m. groot zijn , zijn al in staat door de oliefilm te krassen en een te grote slijtage te veroorzaken.
De smeerverhouding, van het weinige toegevoerde olie gaat een groot gedeelte zonder iets te doen door de luchtstroom meteen via de poorten weer de uitlaat in.
Dit moet voldoende uitleg zijn.
Duidelijke uitleg Jan.
Blijft er voor mij een vraag over...
Hoe kan ik de constructie voor het luchtfilter zoals op de foto maken? Ik heb al een plaat met filtermateriaal van twinair.
groet
Thijs
Wat zijn de eigenschappen van luchtfilterolie?
Ik smeer behoorlijk vet, dus die slijtage zal het probleem niet zo zijn.
Denk dat het de bedoeling is dat het
stof wat met de lucht aangezogen wordt, aan de olie blijft
plakken.
Wat zijn de eigenschappen van luchtfilterolie?
Ik smeer behoorlijk vet, dus die slijtage zal het probleem niet zo zijn.
luchtfilterolie is een plakkend soort gel.
denk aan snot, die houdt je lucht ook vrij van stof als je door je neus ademt. alles blijft eraan plakken.
en hoe vet je ook smeert, haha, het zand zal ondanks je smering je zuiger flink begaaien. smeren helpt daar niet tegen.
Dit is ook een hele bekende filterfabrikant.
Eens kijken of we dit materiaal ook "vlak" kunnen krijgen.
Misschien is dit iets voor de verhuurbedrijven, waarvan de klanten regelmatig aan de decompressie handle zitten.
http://www.knfilters.nl/Uitwasbaar filter met een hoge luchtdoorlaat
Geëpoxeerd aluminium rooster ter bescherming van het filter medium en de geleiding van de luchtstroom
Vervangt het standaard luchtfilter
Het filter wordt niet aangetast door vocht, zelfs als het filter helemaal nat geweest is, hoeft u deze niet te vervangen
1,6 miljoen kilometer beperkte garantie. U schaft het filter eenmalig aan en u kunt het reinigen en opnieuw inoliën (tot wel 25 keer)
Ingeoliëd medisch katoen houdt stof en vuil aan de buitenkant om de filterwerking te verbeteren
Gelaste flexibele afdichtrand garandeert een perfecte afdichting
KN is de bekendste, zeer goede luchtfilters.
zoiets zou je voor de solex moeten kunnen krijgen, maar ik denk het niet
KN is de bekendste, zeer goede luchtfilters.
zoiets zou je voor de solex moeten kunnen krijgen, maar ik denk het niet
Ik heb ze een mailtje gestuurd John, even afwachten.
Denk dat het de bedoeling is dat het
stof wat met de lucht aangezogen wordt, aan de olie blijft
plakken.
En het moet slecht oplossen aan de terug geblazen benzine damp( specifiek voor de tweetakt), vandaar dat simpel inolien van het filter met motorolie of naaimachine olie ED lijdt tot een regelrechte ramp want de olie en vuil wordt lekker uitgewassen en je houd een versleten motor en een schoon filter over.
Dus OF je zet het filter zo ver weg van de motor dat de damp er nooit komt OF je gebruikt de daarvoor ontwikkelde producten.
Het hele verhaal gelezen te hebben en al een ordinair filter eruit gegooid te hebben ivm een scheur in het materiaal, overweeg ik voor een filter van Jan te gaan. Ik kan alleen nergens terugvinden wat de prijs is van een dergelijk filter?
Je kan en mail sturen naar Jan Vennix die maakt die filters.
j.vennix22@chello.nl