Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#143090 05/11/23 10:24 AM
Joined: Dec 2017
Posts: 20
R
roland Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Dec 2017
Posts: 20
Beste mensen ik wil mijn motorblokje gaan reviseren van mijn solex oto.Mijn vraag is hoe kan ik het beste de krukas demonteren?Het blokje verwarmen en dan de krukas eruit drukken?

Attached Images
15922.png (110.83 KB, 146 downloads)
Last edited by roland; 05/11/23 11:13 AM.

roland habets
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
in principe is de passing van de kruktap op het lager bij de OTO zodanig fdat je hem er redelijk makkelijk uit het lager kan drukken, echter over tijd heen wil dat nog wel eens tegenvallen zeker omdat ook de vulbussen aan de kruktap kleven dan is het mogelijk om net achterlangsheen de krukwang de 3 borgschroeven van de lagerborgplaat los te draaien en dan inderdaad carter warmen om de krukas er spontaan uit te laten vallen ECHTER dan heb je het probleem om het lager te trekken want die borgplaat zit erg in de weg. ik heb daar een speciale trekker voor moeten maken om vooral die brogplaat heel te houden. je kunt eventueel het lager los slijpen maar dat is ook een heel gepiel om niets anders te raken dan alleen het lager. ik ga dus maar voor mijn trekker


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Nee, want het lager zit geborgd.
Gewoon eruit drukken.
Ik doe altijd een dubbele vliegwielmoer erop en met zachte tikken tik je de krukas eruit. Mijn, deze, methode is baarbaars volgens sommige, maar werkt gewoon. Harde klappen vemijden.
Als je de krukas eruit hebt zie je vanzelf wek de borging.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Inderdaad, is zeer geen probleem...gewoon eruit drukken. Misschien een beetje met kunststof hamer motiveren. Gaat je zeker lukken.

Joined: Dec 2017
Posts: 20
R
roland Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Dec 2017
Posts: 20
Met wat kruipolie langs de krukas drukte ik hem er makkelijk uit.Nu de borgplaatschroefjes los zien te krijgen.Bij hermontage wat blauwe loctite of gewoon stevig vastdraaien?

Last edited by roland; 05/11/23 03:53 PM.

roland habets
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Ik maak de boutjes goed schoon en ik gebruik een beetje borgmiddel.

Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Gebruik maar Loctite met monteren, ik heb hier een geval gehad waar een schroefje loskwam. Dat wil je niet meemaken.

Over krukas uitduwen: bij een oto/2200 gaat dat gemakkelijk.
Bij een 3800 is dat een heel ander verhaal ivm strakkere passing. Geen hamer!


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Dec 2017
Posts: 20
R
roland Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Dec 2017
Posts: 20
En nu het lager zelf.Carter verwarmen op kookplaatje en komt het lager dan vanzelf los of heb je hier een binnenlagertrekker voor nodig.Neem aan dat het zonder verwarmen niet verstandig is?Kan het ook met een verffohn en rond het lager verwarmen?


roland habets
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
ja verffohn wordt ook erg warm. Inzetten gaat vaak fout, je dient dan ook te warmen MAAR de achterliggende plaatjes die voor de afdichting zorgen door tegen de zijkanten van het lager te slepen drukken het lager terug en dan is de aanlegdruk om het "slepen"te laten lukken niet groot genoeg ik druk het gare altijd aan tot alles koud is en het lager goed klemt ,mits het carter niet is uitgelubberd want dan dien je een ander oplossing toe te passen ( met voelerlint de passing uitvullen )


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Dec 2017
Posts: 20
R
roland Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Dec 2017
Posts: 20
Kan ik nu het beste een binnenlagertrekker gaan aanschaffen voor dit lager te verwijderen of zijn er nog andere mogelijkheden om dit lager te demonteren?Het carter op een elektrisch kookplaatje verwarmen kan dit??Geen risico van kromtrekken carter door hitte?


roland habets
Joined: Dec 2017
Posts: 20
R
roland Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Dec 2017
Posts: 20
Ik had onlangs op marktplaats oto lagers gekocht, tweedehands,...is dit nog herbruikbaar of niet?Ik had ze gekocht omdat er geen lagers in omloop zijn waar een inkeping in zit voor solex oto.


roland habets
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Ik zou géén tweedehands lagers vertrouwen. Je weet niet hoe ze zijn uitgebouwd, sommigen hanteren brute methodes.
Een sleufje heb je er zó zelf ingeslepen.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Dec 2017
Posts: 20
R
roland Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Dec 2017
Posts: 20
Ja daar heb je eigenlijk ook gelijk in John, ik merkte al wat speling in het lager als ik mijn vinger in de binnenring deed.Deze ga ik dan ook zeker niet hergebruiken.Zijn er nog tips voor het lager eruit te krijgen of is een binnenlagertrekker aanschaffen de beste methode.

Last edited by roland; 09/11/23 11:46 AM.

roland habets
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Je kan ze er gemakkelijk uittikken met een pendrijver. Wel niet op dezelfde plaats blijven tikken, bv steeds 180 graden verplaatsen. Ze zal zien dat dit heel makkelijk gaat.

Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Originally Posted by roland
Ja daar heb je eigenlijk ook gelijk in John, ik merkte al wat speling in het lager als ik mijn vinger in de binnenring deed.Deze ga ik dan ook zeker niet hergebruiken.Zijn er nog tips voor het lager eruit te krijgen of is een binnenlagertrekker aanschaffen de beste methode.

Verwarm je carter, dan kun je het lager er zo uit nemen.
Ik gebruik daarvoor een klein elektrisch pizza oventje, daar past het precies in.
Voordeel tov een brander is dat je carter gelijkmatig opwarmt. Kwartiertje erin en pling… klaar 😂


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Wat Joan zegt, met een fohn carter verwarmen en valt erzo meestal uit. Ik gebruik een gasbrandertje. Zo'n ding met zo'n blauw gastakje. Simpel.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 128 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.046s Queries: 48 (0.015s) Memory: 1.0645 MB (Peak: 1.2944 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-27 14:14:13 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS