Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#128216 07/12/17 04:54 PM
Joined: Nov 2017
Posts: 19
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Nov 2017
Posts: 19
Hallo Allemaal, Ik heb een probleem met een van de solexen (4800) waar ik niet uit kom. Bij het draaien gaat de zuiger ongeveer in het midden van zijn slag (Bij het zakken) in eens erg zwaar. De rest van de slag gaat hij soepel / stroef

Ik heb de solex al gedemonteerd tot waar je het krukaslager en zuiger kan zien. Waarschijnlijk ligt het probleem niet aan het krukaslager maar ergens anders. Hebben jullie nog tips of ideën waar het mogelijkerwijs aan kan liggen?

Last edited by Uitje_bol; 07/12/17 04:54 PM.
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
Kan zijn dat je vliegwiel aanloopt of dat er iets aan de hand is met het lager aan de vliegwielkant.

Haal zuiger en drijfstang eens los dan kun je makkelijker de oorzaak opsporen. Daarna stapsgewijs de rest demonteren tot je het gevonden hebt wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Nov 2017
Posts: 19
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Nov 2017
Posts: 19
Originally Posted by John Meisters
Kan zijn dat je vliegwiel aanloopt of dat er iets aan de hand is met het lager aan de vliegwielkant.

Haal zuiger en drijfstang eens los dan kun je makkelijker de oorzaak opsporen. Daarna stapsgewijs de rest demonteren tot je het gevonden hebt wink


Met het vliegwiel is niets mis, daar heb ik naar gekeken. Het vliegwiellager zelf is ook soepel. Het probleem zit hem ergens halverwege de inlaatslag de drijfstang gaat dan behoorlijk zwaar. De rest van de slag gaat soepel. Hopelijk heeft iemand een idee alvorens ik hem nog verder demonteer :P

Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
goed kans dat hij overal zwaar gaat maar gezien de hoek van de krukas bij onderste en bovenste dode punt kun je daar makkelijker kracht zetten, anders dan als de krukpen precies dwars staat ( naar voren of achter) dan is de kracht verhouding het ongunstigst.

Zuigerveren vast ? pistonpenborgveertje eruit gelopen en tussen zuiger/cilinderwand ?

Last edited by Joan; 07/12/17 08:23 PM. Reason: suggesties toegevoegd

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Nov 2017
Posts: 19
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Nov 2017
Posts: 19
Originally Posted by Joan
goed kans dat hij overal zwaar gaat maar gezien de hoek van de krukas bij onderste en bovenste dode punt kun je daar makkelijker kracht zetten, anders dan als de krukpen precies dwars staat ( naar voren of achter) dan is de kracht verhouding het ongunstigst.

Zuigerveren vast ? pistonpenborgveertje eruit gelopen en tussen zuiger/cilinderwand ?


Hmm dan had ik toch wel schade moeten zien aan de cilinderwand? Dit is niet het geval, Zuiger en cilinderwand zijn krasvrij. Ik vind het opmerkelijk dat hij JUIST halverwege de inlaatslag (naar beneden) zo zwaar gaat (Met de hand kan ik hem namelijk gewoon zijn slag laten draaien) en de rest van de slag soepel draaid. Ik denk dat de enige manier om er achter te komen is om toch verder te demonteren.. stang er uit en kijken wat het kan zijn. Mochten er onverwachts toch nog ideën over mogelijke oorzaken naar boven komen hoor ik het graag.

Last edited by Uitje_bol; 07/12/17 08:37 PM.
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Originally Posted by Uitje_bol
Originally Posted by Joan
goed kans dat hij overal zwaar gaat maar gezien de hoek van de krukas bij onderste en bovenste dode punt kun je daar makkelijker kracht zetten, anders dan als de krukpen precies dwars staat ( naar voren of achter) dan is de kracht verhouding het ongunstigst.

Zuigerveren vast ? pistonpenborgveertje eruit gelopen en tussen zuiger/cilinderwand ?


Hmm dan had ik toch wel schade moeten zien aan de cilinderwand? Dit is niet het geval, Zuiger en cilinderwand zijn krasvrij. Ik vind het opmerkelijk dat hij JUIST halverwege de inlaatslag (naar beneden) zo zwaar gaat (Met de hand kan ik hem namelijk gewoon zijn slag laten draaien) en de rest van de slag soepel draaid. Ik denk dat de enige manier om er achter te komen is om toch verder te demonteren.. stang er uit en kijken wat het kan zijn. Mochten er onverwachts toch nog ideën over mogelijke oorzaken naar boven komen hoor ik het graag.
Nieuwsgierig, al wat gevonden ?


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Het enige wat ik nu kan verzinnen is een kromme krukas of
de boel is verschoven en komt het bigend tegen het carterdeksel.
Overigens kan bij een 4800 het bigend ook nog scheef staan (vlak voordat het af of losbreekt).

Last edited by FFAnders; 10/12/17 08:01 PM.

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
Ik zou zeggen we stoppen met gissen, demonteren tot aan de krukas. Waarschijnlijk komt de oorzaak dan al ergens naar boven. Draait de krukas dan nog zwaar? Dan blijft er niet veel meer te raden over wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Nov 2017
Posts: 19
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Nov 2017
Posts: 19
Goedenavond smile Enkele uren sleutelen verder..

Originally Posted by FFAnders
Het enige wat ik nu kan verzinnen is een kromme krukas of
de boel is verschoven en komt het bigend tegen het carterdeksel.
Overigens kan bij een 4800 het bigend ook nog scheef staan (vlak voordat het af of losbreekt).


Dit was het geval, De bigend was inderdaad naar binnen gelopen en heeft daarbij het lager ook vast geslagen.

Alles gedemonteerd en weer gemonteerd (Met nieuw lager,nieuwe zuiger + alle toebehoren) Echter zodra ik de cilinder er opzet gaat de boel weer zwaar. (Zonder Cilinder gaat het heel soepel) Terwijl alles toch echt goed recht op elkaar staat enzo. Oorzaak voor mij dus ook onbekend. Cilinder wanden zijn mooi glad en geen krassen of dingen aan te zien. Krukas lijkt ook gewoon mooi recht.

Originally Posted by John Meisters
Ik zou zeggen we stoppen met gissen, demonteren tot aan de krukas. Waarschijnlijk komt de oorzaak dan al ergens naar boven. Draait de krukas dan nog zwaar? Dan blijft er niet veel meer te raden over wink
(Bijna) alles vernieuwd wat er te vernieuwen valt. Krukas blijft zwaar gaan (Zodra de Cilinder er op komt) Meerdere malen gekeken en gedaan zodat hij toch echt goed zit en ook de ringen.

Last edited by Uitje_bol; 11/12/17 06:37 PM.
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
kijk eens in de zuiger of daar breedte genoeg is om hem heen en weer te schuiven op de pistonpen ( ten opzichte van het blok dus feitelijk van links naar rechts) , eventueel de zuiger 180 graden gedraaid op de drijfstang zetten nog een mogelijkheid: eventueel de drijfstang 180 graden draaien op het bigend .

voor sommige solexen gebruik ik aan beide kanten van het bigend een "anti-aanloop" ring, moet dan wel een INA bus monteren want die zijn iets langer dan een solex bigend bus. moer komt dan direct tegen de bus


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Nov 2017
Posts: 19
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Nov 2017
Posts: 19
Originally Posted by Joan
kijk eens in de zuiger of daar breedte genoeg is om hem heen en weer te schuiven op de pistonpen ( ten opzichte van het blok dus feitelijk van links naar rechts) , eventueel de zuiger 180 graden gedraaid op de drijfstang zetten nog een mogelijkheid: eventueel de drijfstang 180 graden draaien op het bigend .

voor sommige solexen gebruik ik aan beide kanten van het bigend een "anti-aanloop" ring, moet dan wel een INA bus monteren want die zijn iets langer dan een solex bigend bus. moer komt dan direct tegen de bus


Er is geen ruimte in de Cilinder om de zuiger heen en weer te schuiven (van links naar rechts) Ik heb alle lagers en onderdelen op speling en slijtage gecontroleerd. Het omdraaien ga ik woensdag maar eens proberen, Echter de zuiger die ik nu op de drijfstang geplaatst heb is nieuw dus feitelijk zou hij gewoon soepel door de cilinder moeten gaan?

Voor tegen het aanlopen heb ik nu een krukas revet geplaatst om dit in de toekomst te voorkomen.

Last edited by Uitje_bol; 11/12/17 07:08 PM.
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
dat schreef ik ook niet: dat hij IN de cilinder moest kunnen schuiven, Hij moet juist kunnen schuiven om goed IN de cilinder te komen.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Nov 2017
Posts: 19
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Nov 2017
Posts: 19
Originally Posted by Joan
dat schreef ik ook niet: dat hij IN de cilinder moest kunnen schuiven, Hij moet juist kunnen schuiven om goed IN de cilinder te komen.


Oh zo bedoel je. Ja hij kan goed schuiven. Echter zodra hij IN de cilinder zit gaat hij zwaar. Ik heb geen nieuwe cilinder liggen.

Last edited by Uitje_bol; 11/12/17 08:23 PM.
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Cilinder op het carter zetten zonder carterdeksel .
je kunt nu vanaf de carterkant onder in de cilinder kijken en zien hoe de drijfstang t.o.v. van de zuiger zit in onderste, midden en bovenste positie.

Originally Posted by Joan
nog een mogelijkheid: eventueel de drijfstang 180 graden draaien op het bigend .


Kortom, de drijfstang kan ook krom zijn.

Last edited by FFAnders; 11/12/17 09:12 PM.

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
Ja als ik hier alles nog eens na lees . . . een kromme drijfstang zou zomaar kunnen


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Nov 2006
Posts: 14
R
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Nov 2006
Posts: 14
haal de zuigerveren van de zuiger af zet hem in elkaar zuiger op bovenste stand en draai een voeler maat van 0,05 of 0,1m/m rond de zuiger als hij niet klemt dan is alles goed anders is de drijfstang of de krukas krom

Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Originally Posted by John Meisters
Ja als ik hier alles nog eens na lees . . . een kromme drijfstang zou zomaar kunnen


oude solex service bulletins zeggen dan ook stap 1: zuiger in kokend water opwarmen ( voor de 45 CC hadden ze een elektrisch warm apparaat ), stap 2 zuiger aan drijfstang monteren ervoor zorgen dat de pistonpen goed in de zuiger glijdt stap 3 zuiger en drijfstang combinatie aan de krukas monteren.
demonteren stappen andersom. meestal gebeurd demontage door direct de zuiger los te maken van de drijfstang en dan kan het nog wel eens krom gaan. zelf heb ik een pistonpen drukker en maak ik de zuiger heet met een vlam op zijn kop ( jammer van die kool laag maar daar heb ik niet zo veel mee)

Attached Images
zuiger koken.jpg (65.18 KB, 211 downloads)
Last edited by Joan; 11/12/17 11:57 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 182 guests, and 3 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
May
M T W T F S S
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.052s Queries: 50 (0.011s) Memory: 1.0824 MB (Peak: 1.3211 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-05-09 10:10:13 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS