Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Joined: Jul 2010
Posts: 410
49cc Offline OP
Aan het inrijden
***
OP Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Jul 2010
Posts: 410
Tis winter dus rustig op het Solex front. Heb mijn OTO blokje weer omgebouwd. De drijfstand met naaldlager was niet origineel dus terug naar een glijlager drijfstang. Heb het idee dat de trekkracht met het kleinere carter toch beter is.

Bij het ombouwen ten terugzetten van het blokje vroeg ik mij af hoe Solex van origine de gasspaak op het reglaartje aansloot. Onder steek ik de spaak door de gasklep zodat je haaks omgebogen kopje mooi door het nylon busje loopt. beter kan niet.
De stuurzijde is echter altijd wat klooien. Ik buug meestal een oogje. Ik kan mij van vroeger herinneren dat daar ook een soort kopje zat en dat dit met een veertje oid op zijn plek gehouden heeft.

Wie heeft voor mij een plaatje van hoe Solex ( Vd Heem) dit oorspronkelijk aansloot op elkaar??


OTO-Koffertje 1960 & OTO De Luxe 1964
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251

Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Origineel bericht van: solexnl
kijk hier maar eens :

http://myalbum.com/album/7lBmqTAOO6bO


Han

figuur 42 dus, de oudere typen haden een ander hendeltje maar ongeveer dezelfde spaak, probleem is dat je geen spaken meer vind lang genoeg met draad voor de spaaknippel
werkwijze is dan om lasdraad te nemen ( liefst RVS) en dan maar aan beide kanten een haakje te frutten en nabij het hendel een dubbele S slingertje om een anti tril veertje aan te haken

Last edited by Joan; 22/01/16 01:07 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Heb vorig jaar op de beurt in Lommel bij de gebroeders Van Gestel spaken gekocht met een lengte van 50 cm.
Dus ze bestaan wel.

Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
25000km gereden
***
Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
Origineel bericht van: Johnnie
Heb vorig jaar op de beurt in Lommel bij de gebroeders Van Gestel spaken gekocht met een lengte van 50 cm.
Dus ze bestaan wel.

ja dat klop wand die heb ik ook
gr pierre

Joined: Jul 2010
Posts: 410
49cc Offline OP
Aan het inrijden
***
OP Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Jul 2010
Posts: 410
Spaken heb ik al. Ruim voorradig bij Jouke ( Solexnoord)
Dank voor de plaatjes!
Morgen weer even wat huisvlijt op loslaten.

Wat ik echter niet begrijp: Het veertje trekt de hendel nmm de verkeerde kant op. Hij trekt de nippel toch juist uit de bevestiging als je het veertje tussen de hendel en de gasspaak maakt??
De truc is dat de juist in de nippel in de gashendel blijft zitten en niet andersom dus.Vandaar ook graag een plaatje zoals het als geheel zit.

Last edited by 49cc; 22/01/16 07:46 PM.

OTO-Koffertje 1960 & OTO De Luxe 1964
Joined: Jul 2010
Posts: 410
49cc Offline OP
Aan het inrijden
***
OP Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Jul 2010
Posts: 410


Gevonden via Goochel op ons eigen forum nb.


OTO-Koffertje 1960 & OTO De Luxe 1964
Joined: Jul 2010
Posts: 410
49cc Offline OP
Aan het inrijden
***
OP Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Jul 2010
Posts: 410
Iets anders nog. Die veelbesproken tip mbt het kroonsteentje is nmm een absoluut waardeloos iets, tezij je een "stalen" kroonsteentje monteert.
Met een kunststof kroonsteen creëer je veel te veel rek in je gasmechanisme. Het is bijna onmogelijk om je decompressieklepje te lichten.
En het ziet er niet uit, maar dat is niet zo moeilijk vast te stellen. :biggrin:


OTO-Koffertje 1960 & OTO De Luxe 1964
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: 49cc
Iets anders nog. Die veelbesproken tip mbt het kroonsteentje is nmm een absoluut waardeloos iets, tezij je een "stalen" kroonsteentje monteert.
Met een kunststof ?? kroonsteen creëer je veel te veel rek in je gasmechanisme. Het is bijna onmogelijk om je decompressieklepje te lichten.
En het ziet er niet uit, maar dat is niet zo moeilijk vast te stellen. :biggrin:


Het binnenwerk van een kroonsteen is altijd van metaal, is nodig om een elektrische verbinding tot stand te brengen.
Wij hebben er de 24-uurs race mee uitgereden zonder problemen en ik heb het ook op
een paar verhuur Solexen en ook hier nooit problemen mee gehad.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Wij fietsenmakers hebben zelf de mogelijkheid om zelf draad op een spaak te maken. Zo kan je zelf een spaak verlengen met een nippel en voldoende borgmiddel.

Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Origineel bericht van: Johnnie
Wij fietsenmakers hebben zelf de mogelijkheid om zelf draad op een spaak te maken. Zo kan je zelf een spaak verlengen met een nippel en voldoende borgmiddel.
Ik heb wel eens gehoord dat die beroepsgroep het prettiger vindt als ze "rijwielhersteller" worden genoemd i.p.v."fietsenmaker" wink


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Fietsemakers maken nog iets zoals de oude stempel.
Rijwielhersteller is ook een mechanisch beroep.
Op vandaag ben je "fietstechnicus" want je zit de halve dag met een computer te rommelen. cool

Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Origineel bericht van: FFAnders
Origineel bericht van: 49cc
Iets anders nog. Die veelbesproken tip mbt het kroonsteentje is nmm een absoluut waardeloos iets, tezij je een "stalen" kroonsteentje monteert.
Met een kunststof ?? kroonsteen creëer je veel te veel rek in je gasmechanisme. Het is bijna onmogelijk om je decompressieklepje te lichten.
En het ziet er niet uit, maar dat is niet zo moeilijk vast te stellen. :biggrin:


Het binnenwerk van een kroonsteen is altijd van metaal, is nodig om een elektrische verbinding tot stand te brengen.
Wij hebben er de 24-uurs race mee uitgereden zonder problemen en ik heb het ook op
een paar verhuur Solexen en ook hier nooit problemen mee gehad.

ja ik snap het probleem wel. doen ze de ene spaak in de ene helft en de andere spaak in de andere helft in plaats van twee spaken in 1 helft, dat heb je met die kleine kroonsteentjes, eentje gebruiken voor dikker draad, ze komen in soorten dan passen 2 spaken in 1 gat ( ik gebruik 1 spaak voor onder en ga met binnenkabel verder naar boven)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 139 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
May
M T W T F S S
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.040s Queries: 41 (0.014s) Memory: 1.0386 MB (Peak: 1.2408 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-05-04 23:43:53 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS