Solex forum
Posted By: 49cc Aansluiting gasspaak op gasmanette (Foto gevr) - 22/01/16 09:30 AM
Tis winter dus rustig op het Solex front. Heb mijn OTO blokje weer omgebouwd. De drijfstand met naaldlager was niet origineel dus terug naar een glijlager drijfstang. Heb het idee dat de trekkracht met het kleinere carter toch beter is.

Bij het ombouwen ten terugzetten van het blokje vroeg ik mij af hoe Solex van origine de gasspaak op het reglaartje aansloot. Onder steek ik de spaak door de gasklep zodat je haaks omgebogen kopje mooi door het nylon busje loopt. beter kan niet.
De stuurzijde is echter altijd wat klooien. Ik buug meestal een oogje. Ik kan mij van vroeger herinneren dat daar ook een soort kopje zat en dat dit met een veertje oid op zijn plek gehouden heeft.

Wie heeft voor mij een plaatje van hoe Solex ( Vd Heem) dit oorspronkelijk aansloot op elkaar??
kijk hier maar eens :

http://myalbum.com/album/7lBmqTAOO6bO


Han
Origineel bericht van: solexnl
kijk hier maar eens :

http://myalbum.com/album/7lBmqTAOO6bO


Han

figuur 42 dus, de oudere typen haden een ander hendeltje maar ongeveer dezelfde spaak, probleem is dat je geen spaken meer vind lang genoeg met draad voor de spaaknippel
werkwijze is dan om lasdraad te nemen ( liefst RVS) en dan maar aan beide kanten een haakje te frutten en nabij het hendel een dubbele S slingertje om een anti tril veertje aan te haken
Heb vorig jaar op de beurt in Lommel bij de gebroeders Van Gestel spaken gekocht met een lengte van 50 cm.
Dus ze bestaan wel.
Origineel bericht van: Johnnie
Heb vorig jaar op de beurt in Lommel bij de gebroeders Van Gestel spaken gekocht met een lengte van 50 cm.
Dus ze bestaan wel.

ja dat klop wand die heb ik ook
gr pierre
Spaken heb ik al. Ruim voorradig bij Jouke ( Solexnoord)
Dank voor de plaatjes!
Morgen weer even wat huisvlijt op loslaten.

Wat ik echter niet begrijp: Het veertje trekt de hendel nmm de verkeerde kant op. Hij trekt de nippel toch juist uit de bevestiging als je het veertje tussen de hendel en de gasspaak maakt??
De truc is dat de juist in de nippel in de gashendel blijft zitten en niet andersom dus.Vandaar ook graag een plaatje zoals het als geheel zit.


Gevonden via Goochel op ons eigen forum nb.
Iets anders nog. Die veelbesproken tip mbt het kroonsteentje is nmm een absoluut waardeloos iets, tezij je een "stalen" kroonsteentje monteert.
Met een kunststof kroonsteen creëer je veel te veel rek in je gasmechanisme. Het is bijna onmogelijk om je decompressieklepje te lichten.
En het ziet er niet uit, maar dat is niet zo moeilijk vast te stellen. :biggrin:
Origineel bericht van: 49cc
Iets anders nog. Die veelbesproken tip mbt het kroonsteentje is nmm een absoluut waardeloos iets, tezij je een "stalen" kroonsteentje monteert.
Met een kunststof ?? kroonsteen creëer je veel te veel rek in je gasmechanisme. Het is bijna onmogelijk om je decompressieklepje te lichten.
En het ziet er niet uit, maar dat is niet zo moeilijk vast te stellen. :biggrin:


Het binnenwerk van een kroonsteen is altijd van metaal, is nodig om een elektrische verbinding tot stand te brengen.
Wij hebben er de 24-uurs race mee uitgereden zonder problemen en ik heb het ook op
een paar verhuur Solexen en ook hier nooit problemen mee gehad.
Wij fietsenmakers hebben zelf de mogelijkheid om zelf draad op een spaak te maken. Zo kan je zelf een spaak verlengen met een nippel en voldoende borgmiddel.
Origineel bericht van: Johnnie
Wij fietsenmakers hebben zelf de mogelijkheid om zelf draad op een spaak te maken. Zo kan je zelf een spaak verlengen met een nippel en voldoende borgmiddel.
Ik heb wel eens gehoord dat die beroepsgroep het prettiger vindt als ze "rijwielhersteller" worden genoemd i.p.v."fietsenmaker" wink
Fietsemakers maken nog iets zoals de oude stempel.
Rijwielhersteller is ook een mechanisch beroep.
Op vandaag ben je "fietstechnicus" want je zit de halve dag met een computer te rommelen. cool
Origineel bericht van: FFAnders
Origineel bericht van: 49cc
Iets anders nog. Die veelbesproken tip mbt het kroonsteentje is nmm een absoluut waardeloos iets, tezij je een "stalen" kroonsteentje monteert.
Met een kunststof ?? kroonsteen creëer je veel te veel rek in je gasmechanisme. Het is bijna onmogelijk om je decompressieklepje te lichten.
En het ziet er niet uit, maar dat is niet zo moeilijk vast te stellen. :biggrin:


Het binnenwerk van een kroonsteen is altijd van metaal, is nodig om een elektrische verbinding tot stand te brengen.
Wij hebben er de 24-uurs race mee uitgereden zonder problemen en ik heb het ook op
een paar verhuur Solexen en ook hier nooit problemen mee gehad.

ja ik snap het probleem wel. doen ze de ene spaak in de ene helft en de andere spaak in de andere helft in plaats van twee spaken in 1 helft, dat heb je met die kleine kroonsteentjes, eentje gebruiken voor dikker draad, ze komen in soorten dan passen 2 spaken in 1 gat ( ik gebruik 1 spaak voor onder en ga met binnenkabel verder naar boven)
© Solex Forum