Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Tijdens de revisie van de 28 gaats B2B Beckson terugtrapremnaaf heb ik besloten om de naafhuls opnieuw te laten verchromen.
(naast o.a. stuur, remhandle, crancks en balhoofdcups)
Het blijkt nu dat de huls zelf (part. nr. op Beckson exploded view = R.20.1) alleen verchroomd kan worden als de kogellager conussen eruit zijn genomen, afstoppen gaat niet.

Heeft er iemand ervaring met het verwijderen van deze cups, ik bedoel dan of ze er correct kunnen worden uitgehaald en weer netjes kunnen worden ingezet zonder beschadigen of functieverlies?

Het restauratieproject van de Oto gaat plots wel wat langer duren want het bedrijfje wat me binnen een paar weken zou helpen is gestopt met verchromen en de overige in de regio zitten al snel aan minimaal 2 maanden levertijd, maar dat is blijkbaar ook landelijk zo.

Zoals Johan Cruijf ooit zei: elk nadeel heeft zijn voordeel, ik kan nu extra veel tijd besteden aan de revisie en restauratie van de overige delen smile


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Geert ik heb in de loop v/d jaren enkele tientallen Becksonnaven voor en achter laten verchromen en nooit een probleem geweest met de lagerconussen na het chromen.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Dus er gewoon voorzichtig "rondom" uittikken van binnenuit en na verchromen weer terug?
"Rondom" bedoel ik zoals ik ook de balhoofdcups uit de balhoofdbuis heb getikt.

Last edited by RedFox; 10/05/14 12:02 AM.

Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Ik laat ze er in zitten, geen probleem, mijn eigen solex is al meer dan tien geleden gerestaureerd en de lagers zijn spelingvrij en zelfs nog nooit nagesteld, maar het is jou feestje, doe wat je denk dat je moet doen.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Oké Roelof, ik heb je opmerkingen nogmaals gelezen en nu juist geïnterpreteerd.
Ik wil niet roomser dan de paus zijn, dus laat ik ze dan ook zitten op basis van jouw praktijkervaring.


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Niet alleen mijn mening telt, samen weten we en leren we heel veel en misschien zijn er die hier ook ervaring mee hebben.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Jul 2008
Posts: 253
Likes: 1
M
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jul 2008
Posts: 253
Likes: 1
maakt inderdaad niets uit
ik heb er ook 1 laten verchromen
en de binnenkant was niks mee gebeurt
ik dacht ook dat er chroom op de conus zou komen
maar had ook geen idee om ze eruit te halen

Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
De werkplaats dekt alles af wat niet opnieuw verchroomt moet worden

Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Met anodiseren van een alu buis zal alleen de buitenkant geanodiseerd zijn. Op de binnenkant bouwt zich geen laag op.
Hoe het met verchromen zit weet ik niet.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Het anodiseren van zeer ingewikkelde producten worden zowel de binnenkant alsook de buitenkanten alles geanodiseerd .
Het kan zijn dat de vloeistof in een lange buis niet aan zijn werk toekomt vanwege de te kleine doorstroming van de etsvloeistof.
Maar normaal gaat het anodiseren aan alle kanten ook ergens binnenin al zal er wel een klein verschil in laagdikte kunnen zijn (het is niet zo als bij verchromen )
Alleen als deze ruimte te klein is dan houd het op en wordt het alleen een beetje aangetast.
Ik heb n.l. veel met dat soort werk te maken gehad.

Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Origineel bericht van: Jan Vennix
Het anodiseren van zeer ingewikkelde producten worden zowel de binnenkant alsook de buitenkanten alles geanodiseerd .
Het kan zijn dat de vloeistof in een lange buis niet aan zijn werk toekomt vanwege de te kleine doorstroming van de etsvloeistof.
Maar normaal gaat het anodiseren aan alle kanten ook ergens binnenin al zal er wel een klein verschil in laagdikte kunnen zijn (het is niet zo als bij verchromen )
Alleen als deze ruimte te klein is dan houd het op en wordt het alleen een beetje aangetast.
Ik heb n.l. veel met dat soort werk te maken gehad.


Ik ook Jan, en nu nog steeds. Ik werk wel met lange profielen.
Er bouwt zich geen laag op. Etsvloeistof doet wel zijn werk, dat is meetbaar.
Geperforeerd materiaal: daar bouwt zich wel een laag op. Maar dan wel echt vol met gaten.


Hou het simpel wink
Groeten, John.


Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 112 guests, and 0 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.035s Queries: 38 (0.012s) Memory: 1.0167 MB (Peak: 1.2051 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-30 11:01:17 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS