ja en nee. Het “zou zo moeten” ben ik met je eens, maar de praktijk leert dat de veer vaak in de verdrukking komt. Daarbij is de functie van deze keerring toch al twijfelachtig. Afdichting gebeurt niet over de krukas maar over de bronzen bus van de rol. Lekkage tussen rol en krukas blijft dus bestaan. Ik geef de voorkeur aan een goede vlakke ring tegen het krukaslager, daar heeft de oto het altijd goed op gedaan, de keerring is dan van het “dubbel genaaid houdt beter” principe.


Hmm. Die snap ik nog niet helemaal. Ik heb alles uit elkaar liggen. Ik heb de rol met inderdaad bronzen bussen er ook uit. Dan kijk ik op een keerring met daarachter de krukas lager. Dat leger heeft inderdaad nog een extra ring er op. Er blijft maar een kleine kier zichtbaar.
Maar het mengsel is gas en kan daar makkelijk doorheen. Ik heb nog nooit een 2 tact gehad die zonder keerringen werkte. Er is dan toch totaal geen onderdruk om te spoelen.

Ik weet en lees aan de post hier op t forum dat u bijzonder veel ervaring heeft, en dat gaat bij mij altijd voor op algemene kennis. Maar ik begrijp eigenlijk niet zo goed hoe de bronzen bus van de rol de afdichting verzorgt van t carter.
De keerring heeft de binnendiameter van de krukas. En de buitendiameter van t carter. Deze dicht m dus perfect af lijkt me.

Nu zie ik alleen even niet voor me hoe nu de rol in t midden gehouden wordt, dan mis ik inderdaad nog iets van vulbussen die tussen de 2 lagers staan. En alleen draaien als t wiel stil staat en de motor loopt. Of hangt I aan dat linker carterdeel waar ook het koppelingshuis in zit.. ja dat was t geloof ik. Ik ga even tekeningen kijken.


Oude meuk is leuk!
Renault R4 1975
Suzuki Samurai 1992
Solex 5000 euh.. '80? Geen idee..