Originally Posted by Joan
nou zijn er wel zuigers in omloop die veel te lang zijn en in bovenste stand de inlaat nog 1/2 dicht laten, wat er niet inkomt kan ook geen compressie opbouwen. heb er al een heel beetje in de loop der jaren in de draaibank gehad om de onderkant in te korten en dan gelijk zo ver dat er nog 3 mm extra opening is .

Ik trek graag even dit topic en opmerking naar boven, omdat het mij erg heeft geholpen. Ik heb een keurig 3800 blokje opgebouwd met een opgeboorde cilinder met nieuwe overmaat zuiger (als set geleverd, ik noem even geen leverancier). Alles liep picobello maar helaas volkomen futloos, 28 km/u en bij de minste wind altijd meetrappen, traag starten. Compressie 5,25. Na een paar honderd km cilinder en zuiger gedemonteerd: mooi gelijkmatig slijtagespoor, de zuiger komt netjes bovenin, nergens lekkage... alleen bij check van het inlaatkanaal vanaf het spruitstuk viel me op dat de onderkant van de zuiger in BDP zichtbaar bleef. Dus gedaan wat Joan schrijft: een u-tje geslepen in de zuiger tot 3 mm boven het inlaatkanaal, verder niks. En hij gaat als de brandweer.

Ik ben niet van opvoeren of racen, ik hou alles graag standaard, maar dit was toch wel een erg bevrijdende tip - op eigen idee had ik niet zo snel het mes in een zuiger gezet!


OTO koffertje (1961), 3800 (1971) en peperbus (1952)