Originally Posted by Jan
Originally Posted by Joan
ben ook nog steeds bezig een testbank te maken, start is het platform van een oude beton trilplaat, ziet er allemaal niet uit, maar moet wel gaan werken. vandaag eens een paar metertjes opgezocht die ik erop wil zetten, een zundapp toerenteller ( werkt op de pulsen vaneen lichtspoel) , een vacuum meter en een paar druk opnemers


Als je zoals wij veel met dat gekke solex blokje bezig bent, is het echt onmisbaar.
Mocht ik je blij kunnen maken met wat aluminium profiel, zoals ik gebruik heb. Heb nog wat liggen. smile


voorlopig gebruik ik aluminium om te smelten.
Voordat ik de testbank afmaak eerst ander project, ik moet aan mijn "kruisende lijnen"werken.
wat dat dan is ?: afgegeven vermogen versus benodigd vermogen. een motortje heeft een bepaald vermogen, bij elk toerental anders ( meestal meer van elk) en snelheid vereist een bepaald vermogen ( juist hier geld meer van elk) .
voer je een "niet solex" op dan kun je wegkomen door de tandwielverhouding te veranderen ( kleiner voor of groter achter) als je kracht te kort komt.
ik kan opvoeren wat ik wil maar als de lijnen niet kloppen blijft de solex "hangen" en komt niet door zijn dode punt heen ( ja wind mee of berg af dan heb je wat hulp )
dus eerst de onderbouw maar eens voorzien van een kleinere rol > Solex deed dat ook bij de peperbus, een upgrade daar was een kleinere rol. Nu heb je rollen van ( standaard) 45 mm (OTO) tot aan 35 mm ( 5000) en met 35 mm is er nog grip zat en loopt hij lekker in toeren. Experimenten met gegoten rollen: Aluminium gaat maar is temperatuur kritisch. Soldeertin gaat maar het soortelijk gewicht is te hoog, dan gaan de korrels drijven. dus maar experimenteren met Zamac.(voorraadje van aangeschaft
Om niet temperatuur kritisch te zijn ook maar geïnvesteerd ineen extra oven. ( Over gereedschap aanschaffen gesproken, zie andere topic)

Attached Images
OTO versus 5000.jpg (110.5 KB, 580 downloads)
metalen rollen.jpg (108.86 KB, 528 downloads)
oven.jpg (99.6 KB, 524 downloads)
zamac.jpg (147.44 KB, 551 downloads)
rollen details.jpg (134.08 KB, 528 downloads)
Last edited by Joan; 15/12/17 05:23 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)