als je ze zelfs niet aan het draaien krijgt is er OF wat serieus aan de hand ( waar komt zo een partij solexen vandaan) OF je kent de gebruiksaanwijzing nog niet goed genoeg.
Om rond te mogen draaien ALTIJD eerst de decompressie gebruiken zodat de druk van de cilinder af is . De koppelingen ( en ook de wrijving van de rol op het bandrubber) zijn namelijk niet berekend om de druk in de cilinder te kunnen overwinne. zodra de zuiger boven komt is de druk te hoog en wint de zuiger het van de aandrijving. Daarom eerst het vliegwiel "opwinden" zonder druk in de cilinder, er zit dan al veel rotatie energie in het motortje en dan pas de decompressie loslaten. De samenwerking tussen de aandrijving ( via rol en koppeling naar de krukas) en rotatie energie van het vliegwiel laten de motor dan wel draaien.

Voor zover de gebruiksaanwijzing om te starten ( hendel achter op carburateur ook even naar links zetten voor een rijker benzine mengsel daarna terug zetten naar ongeveer in het midden of op zo een plek dat hij goed blijft lopen)

Als er serieus wat aan de hand is en het motortje zit vast , hoewel jullie al goed bezig zijn door eerst te controleren/schoonmaken want vaak kom je heel wat tegen bij solexen die "ergens" vandaan komen , kun je minimaal even met de hand aan het vliegwiel draaien of er iets vreemds voelt


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)