Toen ik zestien jaar werd heb ik met mijn zuur verdiende centen die ik des tijds bij de plaatselijke fruitteler heb vendient een Zundapp CS50 gekocht uit 1981. Dit was een van de laatste types die Zundapp nog heeft gebouwd voordat ze in 1984 failliet gingen.

Het was een 50cc, 3 hand versnellingen en een brok roest. Na wat kleine aanpassingen zoals vertanding en nieuwe kop pakking liep dit apparaat wel 53 km/h wauw wat maakte ik de blits.

Je kunt je voorstellen dat de vrouwen met bosjes voor mij vielen in deze tijd "niet dus" want de jongens met hun Tupperware fietsen (Yamaha tzr en derbi senda) maakte veel meer de blits. We spreken nu over het tijdperk 2006.

Maar zo trots als ik was op mijn roest fiets bleef ik door rijden, tot een moment dat ik een keer een vast loper had in de winter van 2007 en al lopend midden in de polder van Rilland naar Woensdrecht moest lopen in de regen (zat des tijds op een bedrijfschool van Fokker Aerospace in Woensdrecht).

Uit eindelijk heb ik de brommer smiddags weer aan de praat gekregen en jawel reed niet meer harder dan 10 km per uur in zijn tweede versnelling en regelmatig gestopt om de cilinder te laten afkoelen. Na drie uur onderweg geweest zijn waren we weer thuis.
[Linked Image]


Toen was ik er even zo klaar mee met dat trage gedoe toen hebben we het grof aangepakt.
1. Blok revisie plus 50 snel cilinder opgehoond naar een na laatste overmaatse zuiger (laten honen bij Fokker Aerospace wink )
2. Zuiger scherp gemaakt aan de onderkant
3. Uitlaat met dikke bocht.
4. Wel Orginele carb ivm kosten drukke benzine rijk waren we niet he!
5. Andere vertanding
En gelijk frame gepoeder coat en echt alles na gekeken en vernieuwd wat moest en tank plus kappen gespoten.

BAM! Na twee harde weken werken in de kerst vakantie en nog een week tussendoor school hier was ze dan.
De blauwe Zundapp cs 50 echt een flink verschil trok goed op en de top was 80 km/h en met een gemiddelde van 1:16 km was dit prima.

[Linked Image]
[Linked Image]
[Linked Image]

Ik heb de Zundapp gehouden tot en met juli dit jaar en altijd met plezier opgereden.

Binnenkort misschien een kreidler florret op de kop zien te tikken voor mijn vader.

Ik ben benieuwd wat jullie van Mn dappje vinden. Overigs heb ik de Zundapp verkocht aan een goede kennis en zo kan ik er af en toe nog eens van genieten.


Met vriendelijke groet/Best regards,

Erik van Maldegem
"Gank is alles en remmen is angst" wink